Mezinárodní letiště Denver – USA
Software společnosti Autodesk udržuje denverské letiště v oblacích Letiště bylo dokončeno v roce 1995, celkové náklady činily téměř 5 miliard dolarů a celý areál se rozkládá na ploše 53 čtverečný…
Software společnosti Autodesk udržuje denverské letiště v oblacích
Letiště bylo dokončeno v roce 1995, celkové náklady činily téměř 5 miliard dolarů a celý areál se rozkládá na ploše 53 čtverečných mil, což je dvakrát větší rozloha než Manhattan Island v New Yorku.
Každý den zde pracuje 23 tisíc zaměstnanců a je odbaveno 106 tisíc cestujících, kteří odcestují jedním z 1 450 letů.
Pohyb na letišti zajišťuje ohromný automatický drážní systém, kanalizace, dopravníky zavazadel, obslužné podzemní chodby, 5 000 mil optických kabelů a 11365 mil měděných kabelů.
Letištní dozor monitoruje tuto rozsáhlou infrastrukturu pomocí systému online modelů a GIS map. I když stovky tisíc výkresů v letištní databázi Oracle jsou různého formátu (DWG, ARC, rastr, vektor), je velká většina z nich ještě předtím než se dostanou ke koncovému uživateli převedena do formátu AutoCADu. Letiště upravilo své standardy na základě softwarového řešení Autodesku, jehož systém pro management technického vybavení byl co do kvality na čelních pozicích.
Projektanti DIA spravují labyrint všech letištních zařízení pomocí sady produktů Autodesku zahrnující AutoCAD, Autodesk MapGuide, Autodesk Map, Autodesk Land Desktop, Autodesk Survey a Autodesk Civil Design. Projekční kancelář vyprodukovala 166 GB hodnotných map, výkresů, plánů a dalších dokumentů, které jsou neustále online přístupné pro zaměstnance letiště i aerolinek. Tato síť je provozována na serverech s operačními systémy Unix (Oracle) a Windows NT.
Účel a způsob využití dat
Některé skupiny uživatelů často potřebují rychlé informace o letišti. Nejedná se přitom o projektanty nebo dozor, ale o dodavatele, konzultanty, realitní agenty nebo administrátory, kteří připravují reporty. 3D výkresy zobrazují např. komplex pro manipulaci se zavazadly v podzemí a nad ním typizované zavazadlové prostoryletadel.
„Často připravujeme mapy a návrhy pro tyto kanceláře a distribuujeme je jako papírové kopie, na CD, emailem nebo jinou cestou,“ říká David Dixon, síťový administrátor, který dohlíží na letištním GISem a projekční činností. DIA vyžaduje webový mapový software, protože mnoho koncových uživatelů potřebuje na své vlastní mapy položit ostatní v prostředí webového prohlížeče. Někteří uživatelé také využívají mapy na webově založeném letištním intranetu, který obsluhuje asi 1 000 lidí.
Protože Autodesk Map pracuje s několika obvyklými formáty prostorových dat a rychle je mění na webové formáty, funguje v této situaci často mnohem lépe a efektivněji než méně flexibilní GIS programy, kterým mohou převody dat trvat hodiny.
Letištní inženýři potřebují detailní tabulky a schémata z GISu pro údržbu systémů jako je HVAC (Heating – topení, Ventilation – ventilace a Air Conditioning – klimatizace), elektrických drátů a příslušenství a eskalátorů. Když dojde k porušení vodovodu, specialisté potřebují vzít plán, najít správné místo, lokalizovat ventil, který je třeba uzavřít a rychle tuto informaci předat dál. Letiště však nemá čas ani finance na školení každého uživatele. To je ten typ prostředí, pro které byly produkty Autodesku navrženy.
„Naši koncoví uživatelé nemají čas na školení,“ říká Dixon. „Naši projektanti a dodavatelé potřebují být schopni najít data přímo prostřednictvím jednoduchého a jasného rozhraní.“ „Nemusí pak čekat na pomoc v něčí kanceláři.“
Efektivní a rychlé použití dat
Díky spolupráci s partnerem Autodesku Avatech Solutions a partnerem pro government marketing DLT Solutions našli Dixonovi podřízení způsoby jak využít software Autodesku pro urychlení a zlepšení přístupu ke sta tisícům výkresů denverského letiště.
PZaměstnanci DIA vytvořili mnohovrstvý interaktivní model letiště, který může být konfigurován tak, aby odhalil jakoukoliv informaci, kterou uživatel aktuálně potřebuje.
PByl rozdistribuován produkt Autodesk Volo View Express pro prohlížení a poznámkování CAD výkresů bez AutoCADu, což umožňuje doručit data velmi širokému okruhu lidí, kteří však nutně nemusí umět pracovat s CADy.
PLetiště také používá Autodesk MapGuide pro zobrazení map podzemního vybavení ve webovém prohlížeči. Většina velkých letišť spolupracuje s dodavateli, konzultanty nebo aerolinkami, kteří vyžadují přístup k technickým mapám. Autodesk MapGuide pomáhá překlopit interní GIS mapy na webové stránky, které pak mohou být sdíleny několika uživateli současně.
„Když nabízíte tak velké množství dat jako my, první věc, kterou musíte pochopit je to, že se nikomu nebude chtít tím vším brodit,“říká Dixon. „Proto se snažíme nabídnout rychlé výběry, při kterých jen klepnete na tlačítko a dostanete to, co hledáte místo toho, abyste se ztratili v obrovské databázi.“
Správa všech pozemků letiště
Vzhledem k tomu, že se DIA rozkládá na tak velké ploše a často dochází ke změnám v silniční, kanalizační síti nebo v systému ranvejí, je nutné, aby geodeti nebo projektanti aktualizovali mapy nebo vytvářeli nové. Geodetická měření se provádějí pomocí GPS přístrojů nebo jiných geodetických zařízení a sesbíraná data jsou stažena do Autodesk Land Desktop. Použitím doprovodných aplikací Autodesk Survey a Autodesk Civil Design manipulují geodeti s geodetickými daty, tvarují dle potřeby modely terénu a někdy překrývají vlastní práci s technickými GIS diagramy pro vytvoření vícevrstvých map. Systém softwaru byl koncipován tak, aby vytvářel mapy, které budou pro lidi užitečné a použitelné.
„Datové sady, které spravujeme jsou obrovské,” říká Dixon. „I přesto usilujeme, aby zůstávala stéle aktuální a platná, ať už se jedná o jakákoliv data. Snažíme se také respektovat přání uživatelů – zjišťujeme, které programy jim vyhovují a se kterými rádi pracují, samozřejmě ale za předpokladu, že vyjdeme s finančními prostředky.“
Představte si situaci, kdy technici už nebudou muset hledat problematické místo v papírových mapách, ale místo toho vše zjistí ze svých přenosných počítačů. Tato situace ještě nenastala, ale není to zase tak vzdálená budoucnost. Do té doby je projekt denverského letiště otevřen pro každého zaměstnance s přístupem k počítači.
Zdroj : Reference Autodesku www.mapguide.com.