portál uživatelů
softwarů Autodesk

Zkos a zaobli na křivku

Tvorba rohu pomocí příkazů Zkos a Zaobli Při šikovném nastavení příkazů Zkos nebo Zaobli, můžeme docílit usnadnění práce a eliminaci kroků při protahování a napojování objektů, kdy jsme doposud pro ty…

Zkos a zaobli na křivku

Tvorba rohu pomocí příkazů Zkos a Zaobli

Při šikovném nastavení příkazů Zkos nebo Zaobli, můžeme docílit usnadnění práce a eliminaci kroků při protahování a napojování objektů, kdy jsme doposud pro tyto úkony používali funkce Ořež a Prodluž. Je na volbě uživatele, zda si nastaví a bude takto používat funkci Zkos nebo Zaobli. Jedná se o již poměrně známou fintu, kdy se nám nepotkávaly přímky na sebe kolmé nebo mimoběžné a potřebovali jsme je spojit např. jako roh budovy. V AutoCADu 2002 a nižších, bylo nutné pomyslně neprotínající se mimoběžné přímky protáhnout za mez, kde by se nám přímky setkaly a my bychom mohli použít příkaz Prodluž a posléze Ořež. Od verze 2004 již AutoCAD umí protáhnout přímky k pomyslnému průsečíku. I tak ale máme pro dosažení rohu budovy stále o krok navíc, tzn. dvojnásobné použítí příkazu Prodluž.

Proto si nastavíme u příkazu Zkos mód Hrana a oboum vzdálenostem zkosení přiřadíme hodnotu 0, u funkce Zaobli by se jednalo o přiřazení hodnoty 0 pro mód Rádius. Tímto nám odpadne ten jeden přebytečný krok, neboť postačí jeden stisk tlačítka a následný vyběr 2 přímek pro zkosení. Pozor výsledné zkosení/zaoblení je závislé na tom, kterou stranu přímky vyberete.

Vlastnosti křivky a použití příkazů Zkos a Zaobli

Zajímavou vlastností příkazů Zkos a Zaobli je schopnost přenášet vlastnosti prvně vybraného objektu pro zaoblení a jeho aplikace na objekt další. Toho lze s úspěchem využít např. při tvorbě složitějších obrysů, které potřebujeme převést na jednu jedinou křivku a celý obrys je tvořen neprotínajícími se úsečkami. V praxi to vypadá tak, že první úsečku převedeme na křivku a přiřadíme ji např. červenouo barvu, poté použijeme příkaz Zkos nebo Zaobli (již předem nastavený dle předchozího návodu). Tímto se nám vybrané objekty převedou na křivku a převezmou vlastnosti prvně vybraného objektu (v našem případě červenou barvu).Pozor, pokud chceme, aby úsečka převzala vlastnosti křivky, je nutné při výběru nejprve vybrat křívku a poté úsečku.