Stavební úpravy silnice II/435, úsek Charváty – Drahlov, LINEPLAN s.r.o.
Řešení: AutoCAD Civil 3D Popis projektu: Stavební úpravy silnice II/435, úsek Charváty – Drahlov “Dnešní doba si žádá vypracování projektů rychle a kvalitně a ideálně s minimem požadovaných podk…
Řešení:
AutoCAD Civil 3D
Popis projektu:
Stavební úpravy silnice II/435, úsek Charváty – Drahlov
“Dnešní doba si žádá vypracování projektů rychle a kvalitně a ideálně s minimem požadovaných podkladů. Naproti tomu je projektování liniových staveb činností velice náročnou, především časově. Pro AutoCAD Civil 3D jsme se rozhodli především proto, abychom zkrátili čas strávený na jednotlivých projektech pozemních komunikací.”
– Ing. Radim Čech
společník a jednatel společnosti
LINEPLAN s.r.o. se zaměřuje zejména na projektování liniových staveb, a to pozemních komunikací, vodohospodářských staveb a inženýrských sítí. Vznik společnosti pod názvem VISUAL STUDIO spadá do roku 1995, ale projektové činnosti se plně věnuje až od roku 2003.
Ve společnosti LINEPLAN s.r.o. používají AutoCAD Civil 3D pro projektování komunikací – opravy a rekonstrukce pozemních komunikací, řešení křižovatek, parkovišť a manipulačních ploch a hrubé terénní úpravy.
Situace zpracovaného projektu s barevným znázorněním jednotlivých typů ploch
Výzva projektu
Hlavním důvodem pro pořízení AutoCAD Civil 3D bylo to, že jsme hledali na trhu řešení, které by bylo určeno pro projektování liniových staveb a zároveň bylo postavené na aplikaci AutoCAD, abychom mohli neustále pracovat ve formátu dwg. Od AutoCAD Civil 3D jsme také očekávali zkrácení doby strávené na projektu a zefektivnění některých časově náročných úkonů.
Zpracování projektu v AutoCAD Civil 3D
Základem všech prací v AutoCAD Civil 3D je 3D digitální model terénu, který většinou vytváříme ze zaměření. Pokračujeme návrhem trasy, kdy obrovskou výhodou je to, že trasa se automaticky popíše staničením a je možné ji poměrně jednoduchým způsobem modifikovat. Necháváme generovat podélný profil a navrhujeme výškové řešení trasy bez podrobnějšího zadávání parametrů trasy, jako je návrhová rychlost, klopení atd. Ze vzorového řezu necháme vytvořit koridor trasy, abychom následně mohli generovat příčné řezy. Až v tomto okamžiku se vracíme k upřesnění parametrů trasy a zadáváme návrhovou rychlost a klopení, následně necháváme regenerovat koridor a příčné řezy. Pokud je návaznost na stávající terén v pořádku, dalo by se říct, že je základní návrh hotov, ve většině případů je však potřeba provést korekce, a to zejména v návrhu nivelety.
Největší výhodu práce v AutoCAD Civil 3D spatřujeme především v tom, že vytváříme tzv. 3D dynamický model, který udržuje mezi jednotlivými objekty inteligentní vazby a ponechává je v neustálé aktuálnosti, dojde-li k jakékoliv změně, nemusíme nic ručně editovat, opravovat, model se sám přizpůsobí. To umožňuje kontrolu celkového návrhu v podstatě v kterémkoliv místě trasy, kde je možné nechat vygenerovat příčný řez a zkontrolovat vazby na stávající stav.
Jelikož neustále pracujeme v dwg, je možné celý návrh doladit již klasickými příkazy AutoCADu. V neposlední řadě je výhodou i to, že díky vytvářenému 3D modelu jsme schopni generovat výpisy XYZ souřadnic libovolných bodů či hran, tak jak je potřeba pro samotnou realizaci stavby.
Oproti základnímu AutoCAD přináší Civil 3D mnoho vylepšení a povyšuje pouhé „tahání čar“ na modelování, kdy většina zdlouhavých a opakujících se prací je nahrazena jednoduchými příkazy, jako je tomu například při tvorbě podélných či příčných řezů.
Vygenerovaný podélný profil doplněný o návrh nivelety komunikace
Popis pilotního projektu – Stavební úpravy silnice II/435, úsek Charváty – Drahlov
Vybraný úsek je součástí opravy silnice II/435 s tím, že v úseku Charváty – Drahlov se jednalo o specifické řešení problému umístění trasy na stávajícím silničním pozemku.
Stávající silnice nesplňuje šířkové podmínky pro kategorii S 7,5/70, je částečně v zářezu a stávající silniční pozemek v podstatě kopíruje kraj živičného povrchu. Úprava na kategorii S 7,5/70 při extravilánovém typu s nezpevněnými krajnicemi a odvodněním do souběžných rigolů nebo příkopů znamenala nové zábory okolních pozemků a dle zkušeností z jiných staveb v podstatě nereálnost dotažení rekonstrukce do zdárného konce. Po zvážení všech alternativ bylo dohodnuto změnit část úseku na intravilánový typ s obrubníky, kdy silniční pozemek je vymezen vnitřní hranou obrubníků a doplnění úseku o kanalizaci + uliční vpustě pro odvodnění komunikace. Tím byly zábory okolních pozemků minimalizovány. S ohledem na návaznost na okolní terény, kdy stávající komunikace je částečně v zářezu, bylo dohodnuto upravit niveletu tak, aby v podstatě kopírovala souběžný chodník.
Na toto zadání bylo využití AutoCAD Civilu 3D ideální, protože po směrovém a základním výškovém řešení se generovaly příčné řezy a postupně dolaďovalo výškové řešení tak, aby nová niveleta ideálně navazovala na okolní terény a navrhované řešení vyhovovalo jak investorovi, tak vlastníkům dotčených okolních nemovitostí. Proces aktualizace „úprava nivelety – aktualizace koridoru – aktualizace příčných řezů – kontrola návaznosti na okolní terény“ byl mnohokrát opakován, což ušetřilo obrovské množství času v porovnání s klasickým vynášením běžnými prostředky CAD.
Ukázka vygenerovaných charakteristických příčných řezů
Používání AutoCAD Civil 3D nám přineslo tyto výhody:
- Efektivnější zpracování objektů, jako jsou trasy, podélné a příčné řezy, kdy se jednotlivé prvky automaticky opatří popisem či se generují automaticky.
- Schopnost rychlého prověření různých variant řešení pro nalezení optimálního směrového a výškového vedení.
- Možnost nastavení standardů pro tvorbu výkresové dokumentace.
- Neustálou práci ve 3D, kdy máme ihned k dispozici informaci o výšce řešení v daném místě.