portál uživatelů
softwarů Autodesk

Výpočet mechanických brzd

Strojírenství

Funkci Výpočet bubnové brzdy, Výpočet kotoučové brzdy, Výpočet pásové brzdy, Výpočet kuželové brzdy najdeme na kartě návrh, při otevření další nabídky panelu Převod energie. (Obr. 1) Inventor vypočítá…

Výpočet mechanických brzd

Funkci Výpočet bubnové brzdy, Výpočet kotoučové brzdy, Výpočet pásové brzdy, Výpočet kuželové brzdy najdeme na kartě návrh, při otevření další nabídky panelu Převod energie. (Obr. 1) Inventor vypočítá hodnoty brzdného momentu, síly, tlaku, základních rozměrů, otáček a času potřebného k zastavení.

 

Obr. 1 – Umístění funkcí pro výpočty mechanických brzd

Výpočet bubnové brzdy

Otevřeme okno pro výpočet bubnové brzdy (Obr. 2), kde nejdříve v levé části (Síla) zvolíme z možností vstupních a výstupních parametrů. V nabídce výstupních parametrů jsou čtyři možnosti: Výpočet vstupní síly (F), brzdného momentu (T), vnějšího průměru (D) a součinitele tření (f). Jako vstupní jsou branné zbylé tři parametry. Hodnotu součinitele tření zadáváme vlastní nebo vybíráme hodnotu z tabulky, která se zobrazí po volbě nabídky Součinitelé, která se nachází po otevření nabídky pod šipkou za editačním polem. Ostatní hodnoty (F, T, D) zadáváme vlastní.

 

Obr. 2 – Okno pro výpočet bubnové brzy  

V další části okna (Tlak) výpočtu bubnových brzd opět určíme vstupní a výstupní parametry. Vybereme jeden z výstupních parametrů z těchto možností: Vstupní síla (F), Brzdný tlak (p), Délka (l), Šířka (b). Ostatní parametry jsou vstupní. Dále vyplníme potřebné hodnoty: Počet brzdných ploch (N), další hodnoty vyplňujeme podle zvolených vstupních parametrů:

  • Šířka bubnové brzdy (b)
  • Jedna z možností délky brzdné plochy (zadané ? -úhlem, l – délkou oblouku)
  • Brzdný tlak (p) v prvním poli je vypočtená hodnota brzdného tlaku a v druhém zadáváme maximální přípustnou hodnotu. V nabídce pod šipkou za editačním polem je možnost součinitelé, kde jsou hodnoty brzdného tlaku pro určité materiály (Obr. 3).
  • Brzdný tlak. Rychlost (p. v) v prvním poli je vypočtená hodnota brzdného tlaku krát rychlost a v druhém zadáváme maximální přípustnou hodnotu.

 

 Obr. 3 – Rozšířená nabídka pro volbu brzdného tlaku

Poslední část okna Energie. Tam máme na výběr ze dvou možností: Výpočet brzdného času pomocí brzdového momentu a naopak. Zadáváme poté:

  • Počáteční otáčky (n0)
  • Konečné otáčky (n1)
  • Počáteční energie (E) – Můžeme zadat hodnotu počáteční energie. Nebo volbou Součinitelé po kliknutí na šipku za editačním polem, po kterém se otevře okno počáteční energie, ve kterém zadáme další hodnoty, které povedou k počáteční energii. Zadávané hodnoty jsou: Moment setrvačnosti (I) a Otáčky (n) potřebné pro výpočet Rotační energie (Er), Hmotnost (m) a Otáčky (v) potřebné pro výpočet Kinetické energie (Ek) (Obr. 4).
  • Brzdný čas (t) – brzdný čas zadáváme, pokud není výstupním parametrem.

 

 Obr. 4 -Rozšířená nabídka pro výpočet počáteční energie

 

Po volbě vypočítat se v pravém sloupci se objeví výsledky. Při najetí myší na výsledek se zobrazí, jak se daná hodnota nazývá. Pokud okno ukončíme možností OK, tak výpočet bude převeden do modelového stromu. Export výsledků do Word dokumentu provedeme pomocí ikony (výsledky) vpravo nahoře pod tlačítkem zavřít.

  

Výpočet pásové brzdy

Výpočet je obdobný jako u bubnové brzdy. (Obr. 5)

 

 Obr. 5 – Okno pro výpočet pásové brzy 

  

Výpočet kotoučové brzdy

Výpočet probíhá podobně jako u bubnové brzdy. Akorát v levé části okna (Síla) zadáváme kromě vnějšího průměru i průměr vnitřní. (Obr. 6)

 

 Obr. 6 – Okno pro výpočet kotoučové brzy

 

Výpočet kuželové brzdy

Výpočet je obdobný jako u kotoučové brzdy. (Obr. 7)

 

 Obr. 7 – Okno pro výpočet kuželové brzy