Základy animace v 3ds Max, 2. díl
Druhý díl našeho seriálu věnovaného animaci objektů v 3ds Max věnujeme animaci vytvořené kombinací transformace a deformace objektů. Popustíme uzdu fantazii a pokusíme se o vytvoření elastického model…
Druhý díl našeho seriálu věnovaného animaci objektů v 3ds Max věnujeme animaci vytvořené kombinací transformace a deformace objektů. Popustíme uzdu fantazii a pokusíme se o vytvoření elastického modelu čajníku, který po stlačení odskočí od základní roviny. Velkou výhodou 3ds Max jsou v těchto animacích prakticky neomezené transformační možnosti.
Model čajníku
Základní model polygonálního čajníku vytvoříme pomocí standardního nástroje 3ds Max. Tato procedura je velmi snadná. Ponecháme také hustotu polygonů na přednastavené hodnotě. Pro vlastní animaci použijeme standardně Keyframer s manuálním nastavením klíčů.
Nástroj pro změnu měřítka
Pro vlastní animaci provedeme nejprve jednoduchou úvahu. Elastický model čajníku zatížíme a tím dojde k jeho deformaci. Proto simulaci této deformace využijeme příkazu změny měřítka v ose Z. Po uvolnění zatížení dojde k postupnému vyrovnání tvaru čajníku a k jeho odskoku od základní roviny v ose Z.
Stlačení čajníku pomocí měřítka v ose Z a záznam prvního klíče animace
Základním nástrojem pro řešení prvního kroku animace bude příkaz měřítko. Ten je dostupný v 3ds Max v záhlaví editoru a lze jej aplikovat v jednotlivých osách, v rovinách, případně globálně na celý model. Dochází při tom k plynulé změně celého objemu polygonů není li určeno jinak.
Zpětná elastická deformace čajníku
Pomocí měřítka definujeme v ose Z nejprve v prvním klíči stlačení čajníku a v druhém jeho elastický návrat. Tato fáze vytvoří dojem elastického odpružení v první fázi pohybu. Další fázi, třetí klíč animace vytvoříme spojením posunu čajníku v ose Z se současnou změnou měřítka do původního nedeformovaného tvaru.
Odskok čajníku
Spojením těchto dvou transformací získáme vizuální pohyb při kterém se čajník odpoutá přebytkem energie od základní desky a současně v průběhu svého pohybu neutralizuje své deformované proporce do původního stavu.
Vyrovnání deformace čajníku
Výšku odskoku čajníku i jeho deformaci určíme prostým tažením za příslušnou osu manipulátoru. Případně můžeme tyto hodnoty definovat přesně ve spodní části pracovní plochy 3ds Max. Přesné hodnoty lze definovat také pomocí deformačních modifikátorů, jejichž animaci si popíšeme v některém z dalších dílů našeho seriálu.
Pád čajníku na základní rovinu
Zpětný pád čajníku a jeho elastickou deformaci po dopadu animujeme obdobným způsobem jak tomu bylo v úvodní animaci odskoku. Pouze s tím rozdílem, že je již jeho deformace po dopadu z důvodu ztráty energie menší.
Elastická deformace čajníku po pádu
Opět uložíme příslušné klíče v tentokrát kratších intervalech a uzavřeme animační smyčku. To znamená, že ukončíme animaci pohybu ve stejné pozici a úrovni deformace, jak tomu bylo při jejím počátku.
Ustálení tvaru čajníku
Kompletní kombinovaný pohyb a deformaci elastického čajníku přehrajeme pomocí přehrávače animace.
Přehrání finální animace