Jak rychle vytvořit modifikovatelný skelet pro rámovou konstrukci?
Využití generátoru rámů v Autodesk Inventoru je vázáno vždy na vytvoření primárního skeletu, který definuje kompletní geometrii nové konstrukce. V dnešním článku si popíšeme postup pro vytvoření snadn…
Využití generátoru rámů v Autodesk Inventoru je vázáno vždy na vytvoření primárního skeletu, který definuje kompletní geometrii nové konstrukce. V dnešním článku si popíšeme postup pro vytvoření snadno modifikovatelné rámové konstrukce.
Vytvoření součásti skeletu na úrovni samostatné součásti
Skelet rámu můžeme navrhovat několika postupy. V manuálech jsou poměrně často preferovány 3D náčrty i když patří zrovna k těm nejpracnějších. Z pohledu efektivní tvorby rámu je výhodnější vždy, pokud je to možné, preferovat 2D náčrty s určitým podílem vzájemných vazeb, případně adaptivity.
Základní vytvoření 2D skeletu
Pro příklad se pokusíme o vytvoření snadno modifikovatelné nosné konstrukce portálu. Ten je tvořen skeletem, který vytvoříme s ohledem na minimální počet profilů. To je velmi důležité, protože Autodesk Inventor pracuje vždy s každým segmentem náčrtu jako se samostatnou částí rámu.
Vytvoření separátní rámové konstrukce s minimalizací prvků
Náčrt provedeme s ohledem na jeho snadnou modifikaci definicí minima základních parametrů. To je velmi výhodné v případech, že uvažujeme například o matematickém generování variant.
Definice rámové konstrukce
Protilehlou část rámu provedeme pomocí projekce geometrie. Tím zaručíme její geometrickou provázanost s původním náčrtem a tím snadnou modifikovatelnost. Pro tyto účely je projekce ideálním nástrojem, který nahradí často i složitější aplikaci adaptivity.
Vytvoření pracovní roviny
Promítaný náčrt vytvoříme v samostatné pracovní rovině, které vzdálenost bude ovlivňovat celkovou šířku rámové konstrukce. Poloha pracovní roviny je řízena jediným parametrem, případně separátním náčrtem.
Promítnutý náčrt
Zcela zásadní výhodou takto vytvořeného základu skeletu rámu je jeho perfektní geometrická určitost a provázanost s možností snadné modifikace, případně úprav. Toto profilové řešení je výrazně snadnější, než 3D náčrt.
Základní profily skeletu rámu
Zbytek konstrukce skeletu doplníme pouze jednoduchým přemostěním uzlových bodů pomocí 3D úsečky. Zachycení uzlových bodů je zcela automatické s vytvořením geometrické vazby.
Přemostění 2D náčrtů pomocí 3D úseček
Takto připravený skelet lze využít ihned pro generování rámu v jediném kroku. Na následujícím obrázku je patrný výsledek. Orientaci profilů lze řídit natočením podél úsečky skeletu.
Primárně generovaný rám
Natočení jednotlivých segmentů profilů lze modifikovat přímo v dialogu jejich tvorby. Případně ji lze upravit dodatečnou modifikací skeletu pomocí pravého tlačítka myši na příslušném prvku rámu.
Natočení prvku skeletu
Finální podoba rámu po zpracování editačními příkazy generátoru lze modifikovat pomocí výchozích parametrů na úrovni primárního náčrtu. Nezapomeňte aktivovat dodatečně aktualizaci.
Modifikace rámu