Design sluchátek v Autodesk SketchBook Designer
Hlavní okno SketchBooku obsahuje lištu s nejdůležitějšími funkcemi. Pomocí posledních čtyř ikon otevřeme okna, které slouží pro: nastavení vlastností kreslícího nástroje, barvy, hladin a mřížky. …
Hlavní okno SketchBooku obsahuje lištu s nejdůležitějšími funkcemi. Pomocí posledních čtyř ikon otevřeme okna, které slouží pro: nastavení vlastností kreslícího nástroje, barvy, hladin a mřížky. Pro nákres sluchátek aktivujeme mřížku pro lepší orientaci na ploše. (Obr. 1)
Obr. 1 – Ikony pro nastavení vlastností
Do souboru si chceme vložit podkladový obrázek. Import souboru najdeme v hlavní nabídce souboru. Tam je na výběr ze třech možností. Dva křivkové importy dat ve formátech DWG a DXF a import obrázku. S vloženým obrázkem se vytvoří nová hladina, u které v jejím dalším nastavení zvolíme průhlednost (Obr. 2) a pozici vůči ostatním hladinám (čím výš je hladina v okně hladin, tím je v kreslícím okně víc v popředí). Další nastavení u hladiny otevřeme přes šipku po levé straně od roviny.
Obr. 2 – Importovaný obrázek a jeho nastavení
Náčrt sluchátek
Náčrt kreslíme v hladině Vector a v náčrtu si vystačíme s několika základními funkcemi. Nejdříve nastavíme symetrické kreslení u hladiny. (Obr. 3) Poté pomocí funkce Pencil zvládneme načrtnout celou skicu.
Obr. 3 – Nastavení symetrického kreslení
Použití funkce Pencil (Curve stroke mode)
Pomocí tužky kreslíme obecné křivky, které jsou zadané počátečním a koncovým bodem. Po nakreslení křivky se zobrazí tlačítko, pomocí kterého linearizujeme nebo zaoblíme křivku. (Obr. 4) Toto tlačítko se objeví i po každém označení dané křivky.
Obr. 4 – Zaoblení a zlinearizování nakreslené křivky
Funkce pro výběr křivky
Výběr křivky, výběr části křivky, výběr přesahujících částí křivek. (Obr. 5) Tyto funkce používáme pro editaci tvaru a odebírání nadbytečných částí skici.
Obr. 5 – Funkce pro výběr křivky
Vytvoření nové hladiny náčrtu
Pro nový pohled, který nebude osově souměrný, potřebujeme vytvořit novou hladinu náčrtu. Příkaz pro vytvoření nové vektorové hladiny (Ctrl+Alt+N) najdeme v hlavní nabídce pod položkou hladiny nebo pokud najedeme na okno hladiny (Obr. 6), na kterém podržíme levé tlačítko myši, kde se poté objeví ikona vytvoření nové hladiny.
Obr. 6 – Vytvoření nové vektorové roviny
Křivky propojíme, protáhneme tak, abychom při následném vybarvování měli křivkami omezené plochy.
Vybarvení částí sluchátek
Barvy nanášíme v hladině Paint, které používáme stejně jako vektorové roviny. Nanášení barvy „plechovkou“ jaké známe z Malování ve Windows, zde dělíme na čtyři druhy. A to na celistvý nános barvy, nános barvy s nasvícením lineárním nebo radiálním a nanesení textury. (Obr. 7)
Obr. 7 – Výběr z nabídky nanesení „plechovkových“ barev
Výsledná skica (Obr. 8)
Export výsledného nákresu provedeme v hlavní nabídce souboru, kde pod položkou Export vybereme jednu z možností: TIFF, PSD, DWG, DXF a SVG soubor. Dále máme možnost pod položkou Export vybrat možnost Make Picture, která vytvoří obrázek buďto aktivních nebo viditelných ploch.
Obr. 8 – Obrázek vyexportovaný z Autodesk Sketchbook Designer