Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2014 část 14.
Dnešní článek věnujeme pěkné ukázce využití Autodesk Showcase v oblasti prezentace stavebního projektu. Podíváme se blíže na grafickou prezentaci zpracování vizualizace vrat garáže, které jsou navržen…
Dnešní článek věnujeme pěkné ukázce využití Autodesk Showcase v oblasti prezentace stavebního projektu. Podíváme se blíže na grafickou prezentaci zpracování vizualizace vrat garáže, které jsou navrženy truhlářskou dílnou pro vsazení. Popíšeme si postup jak tento problém řešit efektivně bez využití 3D modelu.
Vrata garáže pro vsazení
V prvním kroku tvorby prezentace si upravíme pomocí nastavení Autodesk Showcase pozici pozadí vůči budově a osvětlení. V našem případě bude cesta znázorňovat symbolicky nájezd do garáže a současně upravíme intenzitu denního světla, které je rozhodující pro akcelerované zobrazení.
Modifikace prostředí scény
V prostředí aplikace si připravím správným natočením hrubý ortogonální pohled na vrata. Ten využijeme pro modifikaci, případně pro vytvoření textury vrat v některém z rastrových editorů. Doporučuji například Gimp, Adobe Photoshop apod. Základ můžeme buď nakreslit, nebo využít například fotografie již realizovaného projektu.
Hrubý ortogonální pohled na vrata garáže
Základní textura vrat by měla být pokud možno v HD rozlišení s kvalitní vizualizací povrchu dřeva. Jedná se o dobrý závdavek pro finální výsledek, kdy můžeme řídit pouze některé vizuální parametry scény, nikoliv vlastí vzhled textury.
Vrata v 2D podobě v rastrovém editoru (ikonky jsou pouze pozůstatek ze sejmuté obrazovky)
Texturu modifikujeme také do přibližného odstínu, který budou mít budoucí vrata. Můžeme tak předejít případným nejasnostem při dalším zpracování materiálu. Proporce textury upravíme zhruba podle výklenku dveří. Jemná korektura je možná udělat také přímo v Autodesk Showcase. Nemáme zde ovšem k dispozici typické nástroje rastrových editorů, například ostření.
Finální textura
Texturu uložíme do některého z podporovaných rastrových formátů. Osobně mám nejradši PNG, případně méně úsporný TIFF. Ztrátové formáty např. JPG nejsou pro tyto operace příliš vhodné. I z tohoto důvodu doporučuji vytvořit případný snímek v RAW formátu.
Umístění obdobné textury
Jak jsme si v našem seriálu již uvedli, není příliš efektivní využívat pro tvorbu nového materiálu postup „od nuly“. Pro naše potřeby využijeme pro vrata již připravený stavební vzor dřeva a ten následně modifikujeme. Ušetříme si tak celou řadu slepých uliček s nastavením dalších optických a světelných vlastností materiálu.
Připravený stavební vzor dřeva
S touto texturou nemusíme prakticky nic dále provádět z hlediska mapování a ihned přistoupíme k její modifikaci na úrovni objektu.
Úprava primární textury
Do složky projektu uložíme připravený rastrový soubor vrat garáže a nahradíme jím původní texturu, která byla součástí primárního materiálu. Pokud tyto modifikace provádíme na úrovni jediného modelu, automaticky se tento materiál ukládá jako nový.
On-line modifikace textury vrat
Autodesk Showcase má velmi vyspělou funkci on-line mapování proporcí textur. Tato funkce umožňuje prakticky v reálném čase pohybovat s texturami s okamžitým vizuálním výsledkem. Postup je velmi snadý a lze jej považovat za roky vývoje software pro vizualizaci za snad ten nejintuitivnější.
Modifikace nerovností
V posledním kroku vizualizace vrat již stačí pouze přiřadit vhodnou texturu pro prostorové zvýraznění nerovností.
Finální garážová vrata zasazená do prezentace