Modul CAD v praxi
Vstupní znalosti uchazečůŠkolení volitelného modulu bylo připraveno pro desítku pedagogů, kteří využívají ve svých oborech, nebo chtějí využívat průmyslových grafických systémů. Vzhledem k diferencím …
Vstupní znalosti uchazečů
Školení volitelného modulu bylo připraveno pro desítku pedagogů, kteří využívají ve svých oborech, nebo chtějí využívat průmyslových grafických systémů. Vzhledem k diferencím ve vstupních znalostech této problematiky byly v úvodu předpokládány pouze základní znalosti výpočetní techniky a technického zobrazování. Bylo tedy využito doporučení metodiky modulu, realizovat školení jako základní seznámení s problematikou CAD s praktickým školením ve zvolené aplikaci. Vlastní kurz byl rozložen do čtyř dnů, vždy po pěti hodinách ve dvou celcích. Bezesporu velmi příjemné bylo setkání generací, nejstaršímu účastníkovi školení bylo více než sedmdesát let.
3D CAD ve výuce
Škola je svou výukou orientována na oblast, která vyžaduje od pedagogů a studentů poměrně rozsáhlé znalosti průmyslového navrhování. Jedná se o obory Strojírenství, Nábytkářství a Elektrotechnika. Především ve strojírenství a nábytkářství nachází stále větší uplatnění parametrické a adaptivní modelování. Z tohoto důvodu byla koncepce modulu směřována do oblasti 3D modelování v produktu Autodesk Inventor. Produkt byl zvolen také pro svou intuitivní obsluhu a výhodnou školní licenční politiku.
První modely a výkresy jsou úspěchem nejen pro uchazeče
Den první – teorie (páteční odpoledne)
S napětím jsme očekávali, jak si přednášející poradí s celým programem školení. Je jasné, že vhodný poměr teoretické a praktické výuky musí být vždy zvolen s ohledem na účel školení. Z důvodu udržet pozornost uchazečů a jejich hlavní cíl – naučit se CAD prakticky používat, byl teoretický úvod zúžen do dvou hodin. Zde byla objasněna základní problematika rozdělení CA technologií a demonstračně předveden produkt AutoCAD jako referenční nástroj pro 2D konstruování. Jednotlivé funkce dané osnovou modulu byly představeny na jednoduchých příkladech dostupných v doporučené učebnici AutoCAD 2002.
Zbytek pracovního dne byl věnován představení parametrického a adaptivního modelování na příkladech z výuky i z praxe. Uchazečům byl představen také uživatelský interface Autodesk Inventoru.
Den druhý – první krůčky (sobotní dopoledne)
Je zřejmé, že modelování obecně patří v oblasti průmyslového navrhování mezi technologie, které zásadně a kvalitativně posouvají vyjadřovací prostředky konstruktéra. Hlavní úskalí přechodu na tuto technologii je ovšem její diametrální odlišnost od zaběhlých postupů 2D navrhování a konstrukce. Velmi často proto bývá školení 3D produktu spojeno s rozsáhlou diskusí na téma 3D ano či ne. Připomíná to vždy dobu, kdy v konstrukcích probíhaly diskuse o tom jestli nahradit kreslicí prkno výpočetní technikou. Po deseti letech je zřejmé, že výpočetní technika prostě zvítězila. V oblasti modelování není tento kontrast tak výrazný, ale je zřejmé, že bude v budoucnu ovládat konstrukci v řadě technických oborů.
Druhý den školení byl již věnován čistě praktickým problémům. Objasnění problematiky podpořené teoretickým zázemím učebnice Autodesk Inventor bylo vždy následováno praktickými příklady. Hlavním tématem výukového dne bylo kreslení parametrických náčrtů a základní modelovací operace. Velmi pozitivně ve výuce působilo využití dataprojektoru, který často vyřešil řadu praktických otázek. V průběhu dne bylo vytvořeno celkem pět typických modelů (ploché součásti, hřídel, příruba, plechová součást a složitější model). Závěr dne byl věnován představení filosofie adaptivního modelování v sestavách. Uchazeči měli před sebou čtrnáct dní samostudia a možnosti konzultovat případné nejasnosti pomocí e-mailu s lektorem. Tento časový odstup byl podle vyjádření uchazečů víceméně využit k několika posezením u počítače v době osobního volna a vymodelování několika součástí podle doporučené učebnice Autodesk Inventoru.
Modelování sestav patří již mezi náročnější úkoly
Den třetí – modelování sestav a výkresy (páteční odpoledne)
Ranní probuzení patřilo třetí den školení opakování modelování součástí, prakticky byly připomenuty zásady tvorby ploché a rotační součásti. Modely byly vytvořeny již s poměrně velkým podílem samostatné práce uchazečů a lze tedy jen souhlasit s názorem, že Autodesk Inventor je velmi intuitivní produkt. Samozřejmě zde můžeme využít i jiných 3D aplikací, ale výuka modulu musí být precizně připravena jak z hlediska metodiky, tak z hlediska cvičení. Původní obavy o nezvládnutí modelování sestav se ukázaly jako neopodstatněné, jedná se spíš o správnou volbu vhodné sestavy do pěti součástí než o složitost vlastní problematiky.
Na sestavě byla po přestávce demonstrována tvorba výkresové dokumentace. Pozornost se soustředila především na tvorbu pohledů, řezů, kótování a vkládání značek. Bezesporu je v této oblasti přínosná znalost 2D aplikace, ale i tak všichni uchazeči po třech hodinách zvládli tuto problematiku bez vážných problémů.
Den čtvrtý – praxe, praxe, praxe (sobotní dopoledne)
Osobně považuji za velmi šikovný názor, že poslední den školení jakéhokoli produktu se už prostě nic nového nebere. Jistě mi dáte za pravdu, že pomyslný „informační guláš“ musí být náležitě „stráven“. Poslední den školení byl tedy věnován výhradně praktickému procvičení probrané problematiky. Pozornost byla soustředěna na modelování součástí, sestav a tvorbu výkresů. Za šest hodin výuky v sobotním dopoledni byly vytvořeny čtyři součásti a dvě sestavy do pěti součástí. Ze dvou sestav byla „nastřelena“ výkresová dokumentace. Dotazy byly s pomocí dataprojektoru průběžně objasňovány.
Modelování najde své uplatnění i při návrhu nábytku
A jdeme do finále
Po dvaceti hodinách výuky lze konstatovat, že všech deset uchazečů zvládlo požadovanou problematiku v předpokládaném rozsahu. Jednoznačně lze doporučit citlivý přístup především v teoretickém výkladu problematiky CA a soustředění na praktickou činnost. Dalších deset hodin již uchazeči strávili samostudiem s on-line podporou lektora a realizací samostatného projektu v Autodesk Inventoru.
Ponaučení nejen pro školitele
Bezesporu hlavním cílem modulu je pochopení problematiky CAD technologií a jejich nasazení do výuky. Jedná se v současnosti o naprostý standard průmyslového navrhování a konstrukce ve všech technických oborech. Bohužel minimálně zarážející je, že současné studijní osnovy doporučené MŠMT například pro obor Strojírenství tuto stěžejní oblast aplikované informatiky v podstatě ignorují. Připomínám, že toto opomenutí znamená v budoucí praxi studentů desetitisícové částky za školení a dlouhodobý propad jejich produktivity. Aplikovaná informatika je zřejmě pojem, který je autorům studijních osnov pro jednotlivé technické obory zatím neznámý.
zdroj: www.repair2000.cz