LCD monitory – budoucnost a realita, 2. díl
Problém třetí – barvyBěžným uživatelům může připadat tento problém jako triviální, ale v oblasti DTP je natolik závažný, že nákup LCD display na této položce prostě zkrachuje. Především díky fir…
Problém třetí – barvy
Běžným uživatelům může připadat tento problém jako triviální, ale v oblasti DTP je natolik závažný, že nákup LCD display na této položce prostě zkrachuje. Především díky firmě EIZO je ovšem prolomena i tato dříve nepřekonatelná překážka. Na podzim tohoto roku firma představila model EIZO CG220 se 14-bit zpracováním barev. Jedná se o první LCD monitor na světě, jehož barevný rozsah pokrývá gamut AdobeRGB! (o 50% více než dosavadní sRGB).
Luxus mezi LCD pro DTP, EIZO CG200
Samozřejmě, že tento model není určen „běžným uživatelům“, může být ale ukázkou produktu „nové generace“, které opravdu radikálně říkají „stop“ klasickým CRT monitorům. Pro běžnou práci s grafikou v současné době dostačují dražší modely LCD panelů, profesionálům lze doporučit především výrobky firmy EIZO s 10-bit zpracováním barev. Zde bych snad mohl přihřát polívčičku s jedním CRT monitorem od EIZO, který je jako poslední na trhu, jedná se o 19″ monitor T766. Jedná se o naprosto exkluzivní monitor ve své kategorii. Za cenu do 20 000 s DPH dostanete to nejlepší co se v oblasti CRT podařilo a můžete s LCD ještě třeba chvíli počkat. Osobně používám výrobky této firmy deset let a využívají je desítky firem pro DTP a CAD. Nezaznamenal jsem za tu dobu žádné hanlivé slovo. Už slyším čtenáře „a co CRT Barco“ ? Nic :O) Barco je prostě jiná dimenze a bude se jistě ještě dlouho vyrábět.
EIZO T766, aneb kdo máte rádi klasické CRT tak utíkejte, brzy nebude
Problém čtvrtý, fyzické rozlišení a velikost
Je celkem známý fakt, že LCD je display, který je definován svou skutečnou zobrazovací úhlopříčkou. Polopatě řečeno, stejné LCD vám udělá stejnou službu jako o jeden palec větší CRT. Tedy 17″ LCD běžně nahrazuje 18″ CRT. S tímto faktem jsou také spojena fyzická rozlišení. Pro 17″ běžně 1024 x 768 a pro 19″ 1280 x 1024. Pro rozlišení LCD ovšem existuje jedno ALE a to dost výrazné. Pokud chcete zapnout jiné, než fyzické rozlišení počítejte s tím, že obraz už nebude tak špičkový. Díky různým technikám interpolace se „změkčí“. Tento jev řeší každá firma po svém, asi nejběžnější je zobrazení 1:1, kdy se prostě zmenší zobrazovaná plocha. Takže máte dvě možnosti, buď pojedete ve fyzickém rozlišení nebo se smíříte s horším zobrazením v plné ploše. Osobně spatřuji tuto nevýhodu proti CRT za nejpodstatnější v současné době a zřejmě nebude nikdy odstraněna při zachování stávajícího principu zobrazení. Zkrátka unifikace a sjednocení vládne světu :O).
Problém pátý, je černá skutečně černá?
Jak jsme na počátku uvedli je princip zobrazování aktivní masky vázán na jeho podsvícení a další parametry. Tento jev především u starších modelů způsobuje zobrazování černé jako šedé. Parametr definující kvalitu display jako maximální kontrast a udává se poměrem 1:x00. Hodnoty kvalitnějších LCD dosahují 1:500 až 1:700 a u těch nejlepších 1:1000. Na druhou stranu je nutné brát ohled také na maximální hodnotu svítivosti (200 až 400 cd/m2, pro kvalitní CRT do 280 cd/m2).
Jak monitor připojit?
Výrobci kvalitnějších LCD monitorů a grafických adaptérů vybavují své výrobky tzv. DVI konektorem. Existují dvě normy DVI-I (pro analogový a digitální přenos) a DVI-D (obsahuje pouze tři řady pinů bez menší, analogové skupiny). Obecně je jasné, že plně digitální přenos není citlivý na vysokofrekvenční rušení, ale často na krátkých a kvalitně stíněných kabelech rozdíl nepoznáte.
Pro připojení LCD monitoru je vhodné využít digitální DVI kabel
Odolnost a čištění LCD monitoru
LCD displej se již bohužel nevyznačuje „centimetry“ skla, které se nedají jen tak poškodit. Vyžaduje jemnější a i z hlediska uživatelů citlivější zacházení. Pro čištění LCD se doporučuje využívat buď speciálních čistících prostředků nebo vlhkého hadříku k tomu určeného. V žádném případě na monitor netlačte silou jak to děláme běžně u CRT a nepoužívejte rozpouštědla :O). Existují také speciální ochranné fólie na LCD displeje, ale pokud chcete opravdu solidní výrobek zaplatíte za něj od 1000 až do 3000 kč podle velikosti. Takže doporučení „moc na LCD display nesahejte“.
Vadné body na LCD
Výroba LCD displejů nepatří zrovna mezi nejjednodušší. I v současné době, kdy je tato technologie propracovaná k dokonalosti se může především u levnějších výrobků vyskytnout „vyhaslý bod“. Řada prodejců se k této problematice staví různě**, osobně doporučuji prostě monitor zakoupit osobně a nechat si jej zkontrolovat například pomocí Nokia Monitor Testeru.
** Vady pixelů jsou charakteristické pro LCD panely vzhledem k použité technologii. 15″ display se standartním rozlišením 1024*768 dpi obsahuje přibližně 2,4 milionu bodů. Při tomto množství bodů je téměř nemožné aby všechny body pracovaly bezchybně. Proto jsou tyto panely již ve výrobě zařazovány do 4 kategorií dle normy ISO 13406-2 , která specifikuje povolené množství vadných bodů v jednom jejich milionu. Při menším počtu vadných bodů tedy nemůže být display uznán vadným (úryvek z instruktáže pro vyřizování vad na LCD jednoho z nejmenovaných internetových obchodů, opravdu „diplomatické“).
Volit nebo nevolit?
Bezesporu nastupuje doba kdy se musíme rozhodnout jestli jít cestou CRT nebo LCD. Zde je rada těžká. Osobně jsem zastáncem pravidla, že oči máme pouze jedny a nakupovali jsme jak do školy, vždy kvalitní výrobky. Firemní značkou bylo vždy EIZO a školní ViewSonic. Tyto monitory prostě ani po pěti až osmi letech neztrácejí na své kvalitě a mají „pořád něco do sebe“. Významnou výhodou je jejich vysoká životnost a stabilita zobrazení. Co se týká LCD, ve škole se jim zatím bráníme. Přece jen se jedná o výrazně citlivější výrobek na „hrubé zacházení“.
SONY HS 94PB – to nejlepší pro zábavu i práci
EIZO FlexScan L768 – bezkonkurenční zpracování barev
19“ LCD SONY HS 94PB-black- X-Black Tech
Nová verze LCD značky Sony je nově vybavena DVI konektorem. Dokonalý design je jen nepatrnou výhodou v porovnání s unikátní X-Black technologií LCD panelu. Uhlopříčka: 19″ (5:4) Kontrast: 500:1 Jas: 400cd/m2 Doba odezvy: 12ms !!! (4:8) Úhly pohledu: 170st. horizontálně, 170st. vertikálně Velikost bodu: 0,294mm Obrazová plocha: 376x301mm Horizontální frekvence: 28-80kHz Vertikální frekvence: 48-75Hz Doporučené rozlišení: 1280×1024/75Hz Konektory: 15 Pin D-Sub, DVI-D.
19“ LCD EIZO FlexScan L768
EIZO FlexScan L768 je novým 19″ monitorem, který je díky 10-bit zpracování barev vhodný pro úpravu digitálních fotografií a do DTP studií. Panel je specifický ultratenkým rámečkem (pouhých 13mm po stranách panelu a 15mm pro horní a spodní okraj), dále širokými úhly pohledu (178° *2) a vysokým kontrastem 1000:1. Samozřejmostí je ovládání monitoru přes USB2 port (ScreenManager Pro), výškově nastavitelný rotační stojan, podpora pro sRGB či digitální a analogový vstup.
Osobně bych řekl závěrem toto:
Pokud chcete LCD display na běžnou kancelářskou práci vyhoví vám prakticky každý výrobek. Pokud jste náruživými hráči, zvolte LCD 17″ nebo ti movitější 19″ s dobou odezvy kolem 12 ms. Pokud pracujete s CAD technologiemi zvolte pomalejší LCD s velkou úhlopříčkou. No a pokud pracujete s grafikou na profesionální úrovni zvolte LCD s 10 bitovou technologií od firmy EIZO. Na klasické monitory prostě budou muset běžní uživatelé postupně zapomenout pokud nebudou chtít koupit opravdu „něco“ nestandardního z produkce levných nebo specializovaných výrobců. Co se týká zobrazovací frekvence, tu nemusíte příliš řešit. LCD monitory „prostě neblikají“.