Google, nejen prohledávač
“Počítačoví odborníci to považují za nejzajímavější věc ohledně firmy Google. Spravovat takovou obrovskou farmu serverů je neobyčejně složitý úkol. Například, jakým způsobem se implementují bezpečnost…
“Počítačoví odborníci to považují za nejzajímavější věc ohledně firmy Google. Spravovat takovou obrovskou farmu serverů je neobyčejně složitý úkol. Například, jakým způsobem se implementují bezpečnostní patches a upgrady operačního systému (které jsou daleko častějí u Linuxu než u Microsoftu či u Sun) u tisíců serverů, aniž by došlo k přerušení provozu? Google toho dosahuje tzv. aktualizací prostřednictvím „vlnění“.
Google Headquarters. 2400 Bayshore Parkway, Mountain View
Existuje prý spousta IT manažerů, kteří by dali nevímco za to, aby dokázali své systémy aktualizovat aspoň zpoloviny tak dobře. Jak ale funguje celý systém? To je vše pečlivě utajováno. V poslední době se šíří nepodložené zprávy, že vyhledavač Google funguje prostřednictvím 100 000 serverů. Pokud tomu tak skutečně je, pak je technická kompetence firmy Google neuvěřitelná. Odborníci se domnívají, že tyto informace Google utajuje, aby neumožnil konkurenčním vyhledavačům plánovat, kolik kapitálu musejí získat, má-li se jim podařit „svrhnout krále“.“ (citát z Britských listů 05/2004).
Larry Page a Sergey Brin
Kousek historie
Dvojice studentů univerzity ve Stanfordu ve svých pokojích na koleji rozjela vyhledávací systém, který se časem stal tím nejnavštěvovanějším internetovým portálem a před nedávnem po vstupu na burzu vydělal svým zakladatelům a spolumajitelům miliardy dolarů. Když se Larry Page a Sergey Brin poprvé setkali, rozhodně to nevypadalo, že by se časem mohli dát dohromady a spolupracovat. Přesto se časem dokázali sblížit a výsledkem jejich spolupráce byl vyhledávací program jménem BackRub, který zefektivňoval hledání tím, že analyzoval nejen obsahy stránek, ale i odkazy, které k nim vedly.
Jeden z prvních ilustračních obrázků, aneb jak to celé začalo
První kancelář založil Sergey v pokoji na koleji, zatímco Larry u sebe umístil technické zázemí. Nakonec našli pomoc u Andyho Bechtolsheima, profesora stanfordské univerzity a jednoho ze zakladatelů Sun Microsystems. Ten jim podepsal šek na sto tisíc dolarů. Další prostředky se dvěma programátorům podařil získat od příbuzných, a tak mohla být sedmého října 1998 založena společnost Google Inc. s počátečním kapitálem jeden milion dolarů.
Rok 1999, vznik Googleplexu
Googleplex tak bylo nazváno nové sídlo Google Inc., vládne pohodový přístup k zaměstnancům, který se stal součástí firemní filozofie. V Americe běžné buňkové kanceláře nepřipadaly v úvahu celé pracoviště se stalo neohraničeným prostorem, po kterém se zaměstnanci pohybovali na nafukovacích gymbalech. Google tak kromě vyhledávání na Internetu vnesl nové světlo i do zvyklostí amerických manažerů.
Vstup Google na burzu
Google je typickou ukázkou „dot comu“, který nemá žádné sklady, expedici, nic takového. Pouze špičkovou technologii a hardwarové vybavení. Zisk jde hlavně z placené reklamy a z poskytování služeb jiným vyhledávačům a stále se zvyšuje.
Primární emise akcií má společnosti Google Inc. vynést zhruba 2,7 až 3,3 miliardy dolarů. Jde o 24,6 milionu akcií. Jde o jeden z největších primárních prodejů v historii amerických akciových trhů. Celkovou tržní hodnotu firmy to zvýší zhruba na 29 až 36 miliard, čímž překoná takové společnosti, jako jsou Ford Motor, Sony či McDonald’s, a téměř se tak vyrovná konkurenční internetové společnosti Yahoo s tržní hodnotou 38 miliard. Emise akcií Google představuje osmou největší primární nabídku v americké historii.
Na otázku, zda se dá na akciích Google vydělat, není jednoduchá odpověď. Pozice Google je dobrá, ale rozhodně ne neotřesitelná a zdaleka ne zcela a dokonale zmapovaná. Google má celou řadu silných protivníků, z nichž jmenujme ty největší konglomeráty: Yahoo Overture Inktomi AltaVista, Microsoft MSN, Teoma AskJeeves, AOL Netscape, Ebay, Amazon Alexa A9, InterActive Corp.
Velké portály se zatím na Google ztuhle usmívají a pokračují v partnerství, neboť pro vyhledávání není nikdo lepší. To platí nejenom o Yahoo, ale i o portálech z menších zemí. Microsoft navíc pulíruje svou Velkou Bertu: své vyhledávání na Internetu, přes MSN zabuduje přímo do příští verze Windows, takzvaného Longhornu. Takže za pár let bude všude možně. Čas prostě ukáže.
Google opravdu nekompromisní
Filozofie firmy je založena na stejném principu, kterým vyhledává webové stránky – na demokracii. V polovině dubna její zástupci odmítli vyřadit spojení na antisemitskou stránku jewwatch.com (obsahuje odkazy na další rasistické stránky) s odůvodněním, že právě to by bylo nedemokratické. Argumentovali tím, že si nepřejí, aby vyhledávání ovlivňovaly postoje a názory jedinců nebo skupin.
Google se novinkám nebrání
Google přinesl nový způsob zadávání reklamy na Internetu. Namísto klasických bannerů nabídl sponzorované odkazy, které se zobrazují při vyhledávání klíčových slov souvisejících s propagovanými produkty. Zároveň odmítl například automaticky otevíraná okna nebo animované upoutávky.
Google ve vašem PC
Google Desktop Search umožňuje vyhledávání technologií Google na vašem počítači a na vašich soukromých datech. Vyhledávání je integrováno i do online vyhledávače Google. Ochrana soukromých dat je zajištěna a nejsou zasílány nikam na internet. V nastavení se dá navíc zakázat indexace některých „tajných“ adresářů a vypnout integrace do online služby Google. Diskuse nad bezpečností této aplikace ovšem již delší dobu ovládají stránky informačních portálů.
Protože se jedná o lokální vyhledávání, tak je odezva téměř blesková. Nemůže se vyrovnat ani odezvě googlu na rychlé lince. Autorům se podařilo do půl mega vměstnat základní algoritmus známého vyhledávače a integrace do systémů se jim podařila velmi dobře. Při používání nemusíte být připojeni k internetu a můžete si užívat síly Google na svém počítači až do vyčerpání.
Froogle na nákupy
Google kromě svého standardního vyhledávání nabízí i specializovaný vyhledávač Froogle, což je vyhledávací služba, která se zaměřuje speciálně na komerční produkty a zboží. Není to služba placená a výsledky nejsou reklamního typu. Do Froogle se mohou dostat internetové obchody zcela zdarma. Služba je určená pro firmy, které mohou své zboží zaslat kamkoli do USA.
Vyhledávač Froogle pomáhá uživatelům nalézt nejlepší výrobek, srovná všechny dostupné internetové obchody a nabídne výsledky seřazené podle ceny. Nákupní služba je stále ve fázi Beta, přesto je plně použitelná. Google má funkce Froogle zabudované i ve svém standardním vyhledávání. Speciální nabídky z Froogle se zobrazují pouze při zapnutém anglickém nastavení a při hledání výrobku, který se nachází v databázi.
Hlavní stránka Google
Oficiální loga Google
Sváteční loga Google
Nápověda