portál uživatelů
softwarů Autodesk

Co je to outsourcing?

Dříve byly termíny outsourcing či leasing spojeny spíše s ekonomicky slabými nebo problémovými firmami, které neměly finanční zdroje na pořízení techniky a udržení příslušných oddělení. Doba se změnil…

Co je to outsourcing?

Dříve byly termíny outsourcing či leasing spojeny spíše s ekonomicky slabými nebo problémovými firmami, které neměly finanční zdroje na pořízení techniky a udržení příslušných oddělení. Doba se změnila a stále více vedoucích pracovníků dnes vidí v outsourcingu cestu jak transformovat, inovovat a zefektivnit využívání informačních technologií. Pokud situace na trhu vyžaduje soustředění veškerých sil do nosných obchodních činností, potom potřebujeme bezvadně fungující nástroje, o které se nemusíme příliš starat. Informační technologie mocným nástrojem jsou. Ale pouze v případě, že jsou využívány správným způsobem a efektivně. A přesně o to u outsourcingu jde.

 

Trošku ze života

Využíváte outsourcing? Že ne? Ale neříkejte, přeci si doma nevyrábíte elektřinu sami. A tu šatní skříň jste snad zbudovali vlastnoručně? I domácí kutilové mezi vámi pravděpodobně upřednostňují prkna a latě z prodejny před vzrostlým dubem z nedalekého háje. Je to tak, u řady věcí či služeb nás ani nenapadne, abychom je realizovali vlastními silami. A mnohdy ne protože by to nešlo, protože bychom se to nebyli schopni naučit, ale jelikož je to neefektivní – a to jak z hlediska vynaloženého času a nákladů, tak i výsledné kvality. A přesně o to u outsourcingu jde.

Pro zadání efektivního outsourcingu, je třeba analyzovat současný stav a stanovit měřítko – to jsou první kroky při rozhodování o outsourcingu. Je realizace IT projektů dokončována včas? Je vždy dodržen rozpočet? Máte dojem, že všechny výdaje spojené s použitím IT jsou pod kontrolou? Je vaše vnitřní organizace sladěná se současnými technologiemi? Je podpora IT integrována do firemních procesů jednotně, od vstupu až po výstup? Jste v dostatečném předstihu před konkurencí? Pokud je odpověď na některou z těchto otázek „ne“, bude užitečné o outsourcingu uvažovat.

Klíčové pojmy jsou tedy úspora, zpřehlednění a plynulejší tok financí, nasazení nejnovějších technologií, nulová starost o lidské zdroje a zvýšení produktivity či kvality služeb. Kapitál, který je nutný pro udržování vlastního výpočetního centra, je možné použít lépe při rozvoji organizace nebo její restrukturalizaci. V čistě finančním vyjádření je, podle společnosti G2 Research, outsourcování služeb výpočetní centra z dlouhodobějšího pohledu 30% úsporou. Finance však nemusí být hlavním důvodem. Možnosti outsourcingu jsou velice pružné – pouze na vás záleží jestli budete chtít outsourcovat služby výpočetního centra, zajištění síťového provozu, správu aplikací, elektronický obchod nebo řízení určitých částí firmy. Důležitá je přesná definice potřeb a měřítko efektivity. Při výběru outsourcingové společnosti si nevybíráte dodavatele, ale partnera. Pokud si tedy přejete fungovat efektivně a nechcete se příliš zabývat „vylaďováním nástrojů“, nevymazávejte slovo outsourcing ze svého slovníku – určitě se vám bude hodit.

Myšlenka závěrem

Administrátor výpočetní techniky, zejména pak v oblasti provozu náročných CAD aplikací,  se musí starat o systematický rozvoj výpočetní techniky v organizaci a nasazení novinek, nikoli neustále něco opravovat a přeinstalovávat. Kdysi řekla jedna velmi vzdělaná osoba, že když je vidět pobíhat údržbáře ve fabrice, je to známka problémů a toho, že některé zařízení neplní svou funkci. Tím dochází ke ztrátám. Tato myšlenka platí identicky i v oblasti informačních technologií – pokud obrazně leží administrátor na gauči a studuje jak informační systém vylepšit, je vše v naprostém pořádku.