Realistické rendrování 3D objektů, 8. díl – tvorba rendrovaných obrázků
Pokud rendrujete scénu pomocí fotorealistického rendereru nebo rendereru Foto Raytrace, světla generují stíny – za předpokladu, že je v poli Volby renderingu dialogu Render zapnuta volba Stíny. …
Pokud rendrujete scénu pomocí fotorealistického rendereru nebo rendereru Foto Raytrace, světla generují stíny – za předpokladu, že je v poli Volby renderingu dialogu Render zapnuta volba Stíny. Stíny zaberou při rendrování více času, ale také mohou umocnit realističnost scény.
Fotorealistické renderery mohou vytvářet tři druhy stínů: objemové stíny, mapy stínů a raytrace stíny.
Stíny vždy prodlužují dobu nutnou k rendrování, někdy i výrazně. Pro jednoduchou geometrii jsou objemové stíny rychlejší než raytrace stíny. Pro složitější sestavy s velkým počtem ploch však může naopak raytrace stínování být rychlejší než objemové.
Mapy stínů jsou časově nejnáročnější. Čas u nich můžete ušetřit tím, že objekty pro stínování vyberete ručně.
Objemové stíny
Fotorealistický renderer i Foto Raytrace renderer umí vytvářet objemové stíny. Renderery počítají rozsah plochy pokryté stínem a podle této plochy potom generují stín.
Objemové stíny mají sice ostré okraje, ale jejich obrysy jsou jen přibližné. Objemové stíny vrhané průhlednými nebo průsvitnými objekty jsou ovlivněny barvou objektu.
Mapy stínů
Fotorealistický i Foto Raytrace renderer umí během přípravy na rendrování pohledu generovat mapy stínů. U každého světla můžete nastavit velikost mapy stínů v rozsahu 64 – 4 096 pixelů. Čím větší mapa stínů je, tím větší je přesnost.
Mapy stínů nezobrazují barvy průhledných objektů, ale představují jediný způsob, jak generovat fotorealistickým rendererem stíny s plynulými hranami. Plynulost přechodu každé hrany můžete upravit. (U reflektorů je konečné rozlišení stínu dáno vztahem mezi mapou stínů a plochou útlumu světla.)
Raytrace stíny
Raytrace stíny (podobně jako ostatní raytrace efekty odrazu a lomu) jsou generovány sledováním cesty paprsku světla od zdroje světla.
Raytrace stíny mají ostré hrany a přesné obrysy; jsou ovlivněny barvou průhledných objektů
Pokud jste zapnuli volbu Stíny a vybrali rendrování Foto Raytrace, raytrace stíny jsou generovány pro každé světlo, které má zapnuté stíny. Výjimku tvoří světla, která mají zapnuto vytváření map stínů.
Jak generovat objemové stíny
Jak vytvořit mapu stínu
1.Z nabídky Zobrazit vyberte Render – Nastavit.
2.V dialogu Nastavení renderingu v poli Typ renderingu vyberte volbu Fotorealistický nebo Foto Raytrace.
3.V poli Volby renderingu vyberte volbu Stíny. Potom stiskněte tlačítko OK.
4.Z nabídky Zobrazit vyberte Render – Světlo.
5.V dialogu Světla vyberte typ světla a potom proveďte jeden z následujících úkonů:
·Při vytvoření nového světla stiskněte tlačítko Vytvořit a potom zadejte název světla.
·Při úpravě existujícího světla vyberte v poli Světla název světla a potom stiskněte tlačítko Upravit.
6.V dialogu Nové světlo nebo Upravit světlo v poli Stíny vyberte volbu Stíny Ano. Potom stiskněte tlačítko Volby stínů.
7.V dialogu Volby stínů vypněte volbu Sytost stínů/Raytrace stíny.
Stíny s mapami stínů přenastaví výchozí stíny (objemové pro fotorealistické rendrování a raytrace pro Foto Raytrace rendrování).
8.V případě potřeby upravte velikost mapy stínů světla (výchozí hodnota je 128).
9.Všechny dialogy uzavřete stiskem tlačítka OK.