portál uživatelů
softwarů Autodesk

Realistické rendrování 3D objektů, 12. díl – tvorba rendrovaných obrázků

Určení způsobu použití mapy Při mapování odpovídá materiál velikosti objektu nebo pevnému měřítku. Při mapování dle objektu mapujete materiál na základě hranic rendrovaného povrchu, což znamená, že ma…

Realistické rendrování 3D objektů, 12. díl – tvorba rendrovaných obrázků

Určení způsobu použití mapy

Při mapování odpovídá materiál velikosti objektu nebo pevnému měřítku. Při mapování dle objektu mapujete materiál na základě hranic rendrovaného povrchu, což znamená, že materiál je podle velikosti objektu buď protažen, nebo zmenšen tak, aby se vešel na daný objekt. U mapování s pevným měřítkem mapujete materiál pomocí pevného měřítka, takže materiál dlaždicově pokryje plochu uvnitř hranic objektu.

Mapování s pevným měřítkem a dle objektu se používají pro různé typy rendrování. Mapování dle objektu je vhodné pro rendrování krajin či objektů, jejichž materiál je tvořen jedním základním obrázkem (například u billboardů či nástěnných maleb). Naopak mapování s pevným měřítkem je vhodnější v případech, kdy celkový obraz vzniká opakováním základního rastrového vzoru (například u cihel, kamenů, dlaždic či tapet). Když použijete mapování s pevným měřítkem, hodnoty měřítka zadané do polí UV určují měřítko, v němž je materiál dlaždicově uspořádán na objektech během rendrování.

Poznámka: Dlaždicová umístění rastrových materiálů jsou dostupná pouze při použití materiálů s pevným měřítkem. Pokud zvolíte oříznuté dlaždicové rozmístění, vybraný materiál se přepne do režimu mapování dle objektu, přičemž se použijí výchozí nastavení umístění rastrových obrázků. Proto bude nutné zadat odsazení umístění rastrového obrázku a hodnoty měřítka ručně.

Dlaždicově rozmístěný nebo oříznutý rastrový obrázek

Když promítnete rastrový obrázek na objekt, můžete vybrat efekt dlaždicového rozmístění nebo oříznutí v případě, že je měřítko obrázku menší než objekt.

Pokud je měřítko rastrového obrázku k objektu v poměru menším než 1:1, dlaždicovým rozmístěním zopakujete obrázek nebo vzor tolikrát, dokud se nepokryje celý objekt. Tento efekt můžete například použít k promítnutí šachovnice na kouli s počátečním obrázkem pouze 2 x 2 nebo k vytvoření pokojové tapety s velmi malými rastrovými obrázky. Dlaždicové rozmístění lze nastavit k získání různých hodnot podél mapovacích os U a V.

Pomocí promítnutí oříznutím můžete umístit obrázek do jediné pozice na objektu. Zbývající část objektu je rendrována s barvami materiálu-s jeho hlavní barvou, odrazovou barvou a okolní barvou. Navíc může na určitých místech prosvítat barva hlavního materiálu objektu.

Určení typu promítání

U fotorealistického rendrování můžete vybrat způsob promítnutí mapového obrázku na objekt. K mapování můžete použít následující typy promítání:

  • Rovinné promítání provádí mapování textury na objekt v poměru 1:1 jako byste texturu na plochu promítli diaprojektorem. Tím se textura nepoškodí; dojde pouze ke změně.

  • Válcové promítání. Mapuje obrázek na válcový objekt; horizontální hrany jsou stočeny k sobě, ale ne horní a dolní hrany. Měřítko výšky textury je přizpůsobeno ose válce.