Prezentace ve formátu VRML
Co se týče VRML, nehovoříme o virtuální realitě, ale o virtuálním světě, ve kterém se lze volně pohybovat všemi směry, prohlížet věci ze všech stran, poslouchat skutečný 3D zvuk, přemísťovat se z jedn…
Co se týče VRML, nehovoříme o virtuální realitě, ale o virtuálním světě, ve kterém se lze volně pohybovat všemi směry, prohlížet věci ze všech stran, poslouchat skutečný 3D zvuk, přemísťovat se z jednoho světa do druhého. Do tohoto umělého světa se uživatel dostane pomocí celosvětové sítě Internet.
Počátky jazyka VRML můžeme najít v místech, kde se rodily systémy moderní prostorové grafiky, totiž ve firmě Silicon Graphics, Inc. Její programátoři navrhli koncem 80. let knihovnu pro práci s prostorovými objekty, nazvanou Inventor. Byla vybudována jako nadstavba nad známou a úspěšnou základní grafickou knihovnu GL.
Začátkem devadesátých let došlo k inovaci – vznikla nová základní grafická knihovna s názvem OpenGL a k ní nová aplikační knihovna OpenInventor. Právě formát, ve kterém se do souborů zapisovala tělesa a scény pro knihovnu OpenInventor, se stala základem jazyka VRML. Za posledních několik let prodělal jazyk VRML obrovský vývoj.
Jeho dynamika zjevně souvisí s rychlým rozvojem Internetu, růstem výkonnosti počítačů a voláním uživatelů po univerzálním prostředku pro popis prostorových dat určených pro zobrazování v reálném čase.
Pro exporty VRML formátu z AutoCADu můžete využít například VRMLout. Jedná se o ARX aplikaci, která umožňuje exportovat 3D model AutoCADu do formátu VRML. Výsledné VRML scény jsou zobrazitelné libovolným VRML prohlížečem. Obdobná aplikace je dostupná také pro Autodesk Inventor. Pro prohlížení VRML můžete použít i informace dostupné zde.
Instalace VRML prohlížečů je díky Active X snadná, trošku ji komplikuje pouze SP2 XP