Průvodce AutoCAD Express Tools, 1. díl
ET představují ucelenou sbírkou nástrojů pro správu hladin, kótování, kreslení, výběr objektů a řadu dalších funkcí. S novějšími verzemi AutoCAD sice některé funkce pozbývají smysl, protože jsou …
ET představují ucelenou sbírkou nástrojů pro správu hladin, kótování, kreslení, výběr objektů a řadu dalších funkcí. S novějšími verzemi AutoCAD sice některé funkce pozbývají smysl, protože jsou součástí standardních příkazů AutoCAD, i přesto je řada dalších, které vám ulehčí práci a najdou své uplatnění.
Od počátku jsou ET dostupné pouze v anglickém jazyce a tak tomu je i nadále. Autodesk ET dodává jen jako rozšíření.
Tímto seriálem nahlédneme pod pokličku této vynikající nadstavby. Budeme se snažit o zmapování funkcí ET na verzi dodávané s AutoCADem 2005, kdy za anglickým názvem funkce uvádíme v hranatých závorkách jeho český ekvivalent. Posloupnost uváděných funkcí bude podle pořadí odpovídající umístění tlačítek v panelu nástrojů a poté budou následovat zajímavé příkazy z menu, popř. nedokumentované příkazy.
Layers [Hladiny]
Layer manager [Správce hladin]
Příkaz: LMAN, -LMAN
Menu: Layers – Layer Manager
Umožňuje uložit, obnovit, importovat a exportovat stavy hladin, tzn. zda a které hladiny jsou zapnuty, zmrazeny a uzamčeny. Tato funkce je již v novějších verzích součástí „Správce vlastností hladiny“ v AutoCADu.
Layer Match [Změnit hladinu objektu]
Příkaz: LAYMCH
Menu: Layers – Layer Match
Změní hladinu vybraného objektu(ů) na hladinu vybraného cílového objektu.
Change to Current Layer [Změnit na aktuální hladinu]
Příkaz: LAYCUR
Menu: Layers – Change to Current Layer
Změní hladinu vybraného objektu(ů) na aktuální hladinu.
Layer Isolate [Izolovat hladinu]
Příkaz: LAYCUR
Menu: Layers – Change to Current Layer
Hladina nebo hladiny vybraného objektu(ů) budou izolovány. Izolací se rozumí vypnutí všech ostatních (nevybraných) hladin.
Copy Objects to New Layer [Kopírovat objekty do nové hladiny]
Příkaz: COPYTOLAYER
Menu: Layers – Copy Objects to New Layer
Zkopíruje vybrané entity do nové nebo již existující hladiny.
Layer Walk [Průvodce hladinami]
Příkaz: LAYWALK
Menu: Layers – Layer Walk
Nástroj zobrazující přehled hladin, v zobrazeném dialogovém okně je seznam hladin, podbarvené/označené hladiny jsou zapnuty,nepodbarvené/neoznačené vypnuty. Výběr hladin funguje jako při výběru ve Windows, kdy za pomocí kombinací kláves Ctrl a Shift lze označovat/odznačovat dané hladiny nebo lze využít tlačítka v levého horním rohu a vy vyberete hladiny podle vybraných entit přímo ve výkrese. V seznamu hladin lze při stisku pravého tlačítka myši vyvolat menu umožňující označit vše, invertovat výběr, atd. Tento nástroj je zvláště užitečný při převzetí výkresů od jiného projektanta a následnou orientaci v jeho hladinách. Za zmínku stojí i zaškrtávají políčko „Restore on exit“ a tlačítko „Purge“ umístěné v dolní části dialogového okna. První z uváděných slouží k obnovení stavu zobrazených a nezobrazených hladin ve výkrese do stavu před spuštěním Layer Walk, ta druhá slouží k čištění hladiny za podmínky, že tato neobsahuje žádné entity. Ještě bych rád upozornil že namísto stisku tlačítka „Close“ lze použít klávesu „Esc“.
Layer Freeze [Zmrazit hladinu]
Příkaz: LAYFRZ
Menu: Layers – Layer Freeze
Zmrazí hladinu(y) vybraného objektu(ů).
Layer Freeze [Vypnout hladinu]
Příkaz: LAYOFF
Menu: Layers – Layer Off
Vypne hladinu(y) vybraného objektu(ů).
Layer Lock [Uzamknout hladinu]
Příkaz: LAYLCK
Menu: Layers – Layer Lock
Uzamkne hladinu(y) vybraného objektu(ů).
Layer Unlock [Odemknout hladinu]
Příkaz: LAYULK
Menu: Layers – Layer Unlock
Vypne hladinu(y) vybraného objektu(ů).
Layer Merge[Sloučit hladinu]
Příkaz: LAYMRG
Menu: Layers – Layer Merge
Sloučí dvě a více hladin do jedné. Hladiny, které budou vybrány pro sloučení (jsou vybírány jako první) budou po sloučení odstraněny z výkresu.
Layer Delete [Odstranit hladinu]
Příkaz: LAYDEL
Menu: Layers – Layer Delete
Trvalé odstranění hladiny z výkresu. Tento příkaz je obzvláště užitečný pokud potřebujete odstranit hladinu, která obsahuje entity. Standardně v AutoCADu nelze odstranit hladinu „0“, „Defpoints“, aktuální hladinu, X-ref závislou hladinu a hladinu obsahujicí objekty.