Další triky s uzly
Uchopení objektů První věcí je, že uzly se chovají jako úchopy objektů. Aby toto fungovalo, vyberte dva nebo více objektů, zatímco jste v příkazovém řádku. Vyberte „teplý“ (modrý) uzel a u…
Uchopení objektů
První věcí je, že uzly se chovají jako úchopy objektů. Aby toto fungovalo, vyberte dva nebo více objektů, zatímco jste v příkazovém řádku. Vyberte „teplý“ (modrý) uzel a udělejte z něj uzel „horký“ (červený), poté jej táhněte směrem k modrému uzlu na dalším objektu. Jakmile se přiblížíte, přichytí se červený uzel k modrému (Obrázek 1).
Obrázek 1: Posloupnost editace uzlů: A – výběr, B – tažení horkého uzlu, C – přichycení k teplému uzlu
Aby vše fungovalo jako na obrázku, budete muset nejprve udělat jednu nebo dvě věci. Konkrétně byste měli vypnout Orto, Polární trasování a Uchopení objektů. Orto a Polární trasování musí být vypnuty, protože by potlačily uchopovací funkci uzlů. Obrázek 2 znázorňuje uchopení uzlů při zapnutém režimu Orto. Konec levé čáry je přesně pod polovinou pravé čáry.
Obrázek 2: Editace uzlů při zapnutém režimu Orto
Přesněji řečeno, za správných podmínek nemusíte Orto vypínat. Abychom tyto podmínky určili, musíme se blíže podívat na efektivní úchopy uzlů.
Trocha experimentování odhalí, že uzly existují v koncových bodech a polovinách úseček a oblouků; ve středech kružnic, oblouků a elips; v kvadrantech kružnic a elips; ve vrcholech křivek (polyline) a splajnů (jedná se o koncové body úseků); ve vkládacích bodech bloků a textu a v bodech definujících umístění kót.
Pokud vaše nastavení úchopů zahrnuje koncový bod, polovinu, střed, kvadrant a referenční body, nebudete mít problém. Zato pokud budete mít vypnutou polovinu a zapnutý koncový bod, nebude postup podle obrázku 1 fungovat. Při kliknutí do uzlu v polovině úsečky by se pak aplikoval úchop za koncový bod objektu (Obrázek 3).
Obrázek 3: Uchopení uzlu s nastaveným uchopením objektů na koncový bod
Málo známá fakta o uzlech
Až doposud jsme všechny editace uzlů dělali pouze s jedním horkým uzlem. Teď vyzkoušejme toto: vyberte několik objektů pro editaci. Předtím než klepnete na modrý uzel, stiskněte a držte klávesu Shift. Nyní budete moci vybrat několik uzlů za sebou, editace se aplikuje na všechny takto vybrané uzly. Jako první se spustí příkaz Protáhni. První horký uzel, který vyberete (už bez stisknuté klávesy Shift), se stane referenčním. Všechny ostatní vybrané uzly se pak protáhnou jednotně vzhledem k referenčnímu uzlu (Obrázek 4).
Obrázek 4: Při výběru několika horkých uzlů stiskněte a držte klávesu Shift
Editace uzlů nám umožňuje provádět množiny výběrů stejně, jako jiné editační příkazy. Objekty můžete vybírat klepnutím, oknem, nebo křížením. Opakovaný výběr bude přidán do výběrové sady.
Objekty z výběru můžete také odstranit. Při výběru objektů (ne uzlů) klepnutím, oknem, nebo křížením jednoduše podržte zmáčknutou klávesu Shift.
Editační funkce pak bude provedena pro všechny vybrané objekty – kromě funkce Protáhni. Ta vyžaduje několik horkých (červených) uzlů, jak je popsáno výše.
Referenční bod pro editaci uzlů nemusí být přímo v uzlu. Po výběru jednoho nebo více horkých uzlů a editačního režimu můžete zadat písmeno R a určit nový referenční bod pro uskutečnění akce. Může být kdekoliv ve výkresu.
Přímé zadání vzdálenosti pracuje s uzly. S vybranými horkými uzly (nebo jen jedním uzlem) můžete začít protahovat objekt v potřebném směru a poté zadat přesnou hodnotu vzdálenosti.
Vyber mě! Vyber mě!
Jestliže je proměnná GripBlock nastavena na hodnotu 0 (nula), pak jediný uzel, který se po výběru instance bloku ve výkresu zobrazí, je vkládací bod. Naproti tomu nastavení GripBlock na hodnotu 1 způsobí, že se uzly objeví v každém vhodném místě uvnitř bloku. Toto vám sice neumožní protahovat objekty uvnitř bloku, ale budete moci posunovat, kopírovat, otáčet, nebo měnit měřítko celého bloku vzhledem k jakémukoliv vnitřnímu uzlu.
Nemůžete zobrazit uzly na objektech, které jsou šrafami. Pokud je OsnapHatch nastavena na hodnotu 1, můžete se k nim přichytit, ale pořád nemůžete zobrazit uzly. Pokud provádíte uzlovou editaci hranice asociativních šraf, aktualizují se šrafy tak, aby odpovídaly nové poloze hranice.
Vyberte dva nebo více objektů, které se stýkají ve společném bodě, např. několik čar, a poté vyberte jeden horký uzel ve společném bodě. Editace uzlů se provede u všech objektů, které se setkávají v horkém uzlu.
Po dokončení editace uzlů zůstanou všechny uzly aktivní a všechny původní objekty zůstanou vybrány. Stiskem klávesy Esc zrušíte výběr objektů a uvedete uzly do chladného (neviditelného) stavu.
Použitím funkce Zpět pak můžete vrátit všechny předchozí operace s uzly; všechny násobné kopie objektů budou odstraněny najednou.
Obvykle, pokud není aktivní žádný příkaz a vy stisknete klávesu Enter, vyvolá se poslední použitý příkaz. Tento postup však nefunguje u editace uzlů. Po stisku Enteru zopakujete poslední příkaz, který jste použili před editací uzlů.
Celkově vzato, uzly mohou velmi výrazně zrychlit vaši práci, takže je možné, že jim dáte přednost před ostatními editačními příkazy.
Zdroj: http://aec.cadalyst.com/aec/article/articleDetail.jsp?id=170618