Tvorba a úprava objektů, 2. díl – kopírování vlastností a práce s hladinami
Kopírování vlastností mezi objekty Pomocí funkce Kopírovat vlastnosti můžete některé anebo všechny vlastnosti jednoho objektu zkopírovat do objektů jiných. Vlastnosti, jež je možné kopírovat, jsou: b…
Kopírování vlastností mezi objekty
Pomocí funkce Kopírovat vlastnosti můžete některé anebo všechny vlastnosti jednoho objektu zkopírovat do objektů jiných. Vlastnosti, jež je možné kopírovat, jsou: barva, hladina, typ čáry, měřítko typu čáry, tloušťka čáry, styl vykreslení a výška.
Implicitně se z prvně zvoleného objektu na další objekty kopírují všechny použitelné vlastnosti. Jestliže nechcete, aby se specifická vlastnost nebo vlastnosti kopírovaly, potlačte kopírování těchto vlastností pomocí volby Nastavení. Volbu Nastavení lze použít kdykoli během příkazu.
Práce s hladinami – přehled hladin
Hladiny jsou ekvivalentem průsvitek používaných při kreslení na papír. Jsou hlavními organizačními nástroji v produktu AutoCADa používají se k seskupení informací podle funkce a k zavedení standardů typů čar, barev a jiných vlastností.
Přiřazením ke stejné hladině lze při vytváření hladin připojit podobné typy objektů. Například je možné umístit do samostatných hladin konstrukční čáry, text, kóty a rohová razítka. Pak lze snadno kontrolovat:
·Zda jsou objekty v hladinách viditelné ve všech výřezech
·Zda a jak jsou objekty vykresleny
·Jaká barva je přiřazena všem objektům hladiny
·Jaký výchozí typ čáry a tloušťka čáry je přiřazena všem objektům hladiny
·Zda mohou být objekty v hladinách upravovány
Když vytvoříte nový výkres, AutoCAD vytvoří zvláštní hladinu s názvem 0. Implicitně je hladině 0 přiřazena barva číslo 7 (bílá nebo černá – podle barvy pozadí), typ čáry PLNÁ, výchozí tloušťka čáry (0.01 palce nebo 0.25 mm) a styl vykreslování NORMÁLNÍ. Hladinu 0 není možné odstranit ani přejmenovat.
Správa složitých výkresů pomocí hladin
Určením počtu zobrazených nebo skrytých objektů lze určovat vizuální složitost výkresu a zrychlit jeho zobrazování. Hladiny můžete například použít k řízení viditelnosti podobných objektů, například elektrických součástek či kót. Hladinu můžete také uzamknout, aby nedošlo k náhodnému výběru či úpravě objektů v ní obsažených.
Ovládání viditelnosti objektů v hladině
Hladiny výkresu můžete nastavit jako neviditelné jejich vypnutím nebo zmrazením. Vypnutí nebo zmrazení hladin je užitečné, když potřebujte mít přehled při detailní práci s určitou hladinou nebo nechcete vykreslit určité detaily, například referenční čáry. To, zda hladiny vypnete nebo zmrazíte, zaleží na tom, jakým způsobem pracujete a na velikosti vašeho výkresu.
Jestliže potřebujete často měnit viditelnost hladiny, raději hladinu vypněte než zmrazte. Po opětovném zapnutí hladiny jsou objekty v hladině automaticky znovu zobrazeny.
Jestliže nepotřebujete dlouho zobrazovat objekty v určité hladině, zmrazte ji. Zmrazené hladiny zobrazíte jejich rozmrazením. Rozmrazení jedné nebo více hladin způsobí regenerování výkresu. Zmrazování a rozmazování hladin zabere více času než jejich vypínání a zapínání.
Objekty ve vypnutých hladinách jsou neviditelné, ale i nadále zakrývají jiné objekty, jestliže použijete příkaz SKRYJ. Objekty ve zmrazených hladinách jiné objekty nezakrývají.
V rozvržení (výkresovém prostoru) můžete hladiny zneviditelnit pouze v určitých výřezech.
Přiřazení výchozí barvy a typu čáry k hladině
Každá hladina má přiřazeny vlastnosti, například barvu a typ čáry, které přebírají všechny objekty v této hladině. Například jestliže je v seznamu Barva v panelu nástrojů Vlastnosti objektu nastavena položka DLEHLAD, je barva nových objektů určena nastavením barvy pro hladinu ve správci vlastností hladiny.
Jestliže nastavíte určitou barvu pomocí seznamu barva, použije se tato barva pro všechny nové objekty a předefinuje výchozí barvu pro aktuální hladinu. Stejné platí pro seznamy Typ čáry, Tloušťka čáry a Styl vykreslování v panelu nástrojů Vlastnosti.
Nastavení DLEBLOK používejte pouze pro tvorbu bloků.
Nastavení možnosti úpravy objektů v hladinách
Jestliže je hladina uzamčena, žádný z objektů v této hladině nemůže být upraven dokud ji opět neodemknete. Uzamknutí hladin omezuje možnost náhodné úpravy objektů. V uzamknuté hladině lze i nadále používat uchopení objektů a provádět jiné operace, které tyto objekty neupravují.