Vektorizujeme rastrová data
·Automatickým převodem z rozumných rastrových map. Za rozumnou mapu se považuje mapa s maximálně 16 barvami, s jasně oddělenými objekty. Příkladem budiž mapa půdních typů na daném území, kde se jednot…
·Automatickým převodem z rozumných rastrových map. Za rozumnou mapu se považuje mapa s maximálně 16 barvami, s jasně oddělenými objekty. Příkladem budiž mapa půdních typů na daném území, kde se jednotlivé objekty – území se stejným půdním typem – navzájem nepřekrývají a mohou být výrazně barevně odlišeny.
·Obyčejně se ale volí metoda přímá, tzv. vektorizace. Vektorizace je postup, při kterém z rastrových dat vznikají data vektorová. Buď myší nebo nějakým podobným zařízením se „objede“ objekt (např. silnice) a označí se lomové body reprezentující daný objekt. Tyto body jsou spojeny přímkou.
·Vektorizaci nemusíte dělat jenom nad mapou. Můžete vzít vhodný nástroj a požadovaná data získat přímo v terénu. Za vhodný nástroj můžeme považovat např. Theodolit (takový ten dalekohled s nožičkami, který používají zeměměřiči).
Pokud si chcete pohrát s rastrovými daty a nepracovat zrovna se specializovaným software, můžete použít i některý z GNU projektů, například AutoTrace (http://autotrace.sourceforge.net)
Podkladem pro vektorizaci může být kousek mapy
Je to program který Vám pomůže převést vaše bitmapové obrázky (záměrně píšu obrázky, ne fotografie) na vektorový soubor. Nabídka formátů je celkem zajímavá. Na vstupu můžete použít obrázek BMP, TGA, PNM, PPM, PGM a PBM. Osobně se mi vše kromě BMP a TGA zdá exotické a používám vstup ve formě BMP obrázků. Výstupem je Postscript, svg, xfig, swf, pstoedit, emf, dxf, cgm, mif, p2e nebo sk. Nabídka je velmi široká. Vlastní postup je velmi jednoduchý. Programu předhodíte obrázek, on jej zpracuje a po nějaké době vyhodí vektorizovanou formu. Osobně jsem si na tuto operaci vytvořil dávkový soubor, který obsahuje mnou používané parametry. Já požaduji pouze jednoduchou konverzi a dalších nastavovacích parametrů si nevšímám.