Autodesk Academia Fórum 2005
Autodesk Academia Program je komplexem mnoha aktivit, kterými společnost Autodesk podporuje výuku technických předmětů na středních a vysokých školách v České a Slovenské republice. Jmenovitě zah…
Autodesk Academia Program je komplexem mnoha aktivit, kterými společnost Autodesk podporuje výuku technických předmětů na středních a vysokých školách v České a Slovenské republice. Jmenovitě zahrnuje grantovou podporu studentům i pedagogům pro vytváření výukových textů a pomůcek označovanou Autodesk Academia GRANT, několik soutěží – mezinárodní soutěž Autodesk Academia DESIGN pro střední školy, Strojírenský CAD projekt (momentálně pozastaven) a v oboru stavebnictví Stavební CAD projekt a Revit aCADemy; součástí Academia Programu jsou dále iniciativy Autodesk Academia PORTÁL, Autodesk Academia HELP, Autodesk Academia FLASH FAQ a nakonec výroční konference Autodesk Academia FÓRUM, jejíž poslední, v pořadí již šestý ročník, se uskutečnil ve dnech 10. a 11. listopadu 2005 v prostorách Spořitelní akademie v Brně.
Akci uspořádala společnost Autodesk pod záštitou rektora brněnského Vysokého učení technického Jana Vrbky, za spolupráce firmy Tech Data, reklamní agentury Computer Agency a Centra vzdělávání a poradenství VUT; mediálním partnerem události byla společnost Computer Press, vydavatel časopisu pro CAD, CAM a GIS Computer Design.
Zleva: Vlastimil Bejček, Jan Ferjenčík a Marek Szarkowski
Sám ředitel českého Autodesku David Palas se sice kvůli jiným služebním povinnostem zúčastnit osobně nemohl, nicméně i tak v čele přednáškového sálu zasedla manažerská elita tuzemské pobočky této firmy, a to Marek Szarkowski (Education Sales Executive, Emerging Countries), Jan Ferjenčík (Channel Manager, South-East Europe), Patrik Minks (Channel Manager, Building Solutions), Kamil Balšánek (Sales Execution & Development Manager) a Tomáš Lendvorský (aplikační inženýr).
Úvodního slova se ujal Vlastimil Bejček z Centra vzdělávání a poradenství VUT v Brně, který všechny přítomné seznámil s programem akce a nezapomněl upozornit na hlavní aktivity Autodesk Academia Programu. Zdůraznil také možnost využít prostředků nabízených v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání (viz www.e-gram.cz) a nakonec předvedl nabídku vzdělávacích kurzů agentury Computer Agency, zaměřených na výuku ovládání produktů značky Autodesk.
Marek Szarkowski má v Autodesku na starosti prodej školních licencí
Po něm k řečnickému stolku nastoupil Marek Szarkowski, jenž má na starosti akademické aktivity Autodesku v našem regionu. Zástupce škol ujistil, že jeho firma si je plně vědoma významné role vzdělávacích institucí pro budoucnost technických oborů a tomu přizpůsobuje i svoji politiku, a to ve více než 140 zemích světa. Každým rokem je tak v programech Autodesku proškoleno minimálně dva a půl milionu studentů, kterým se věnuje přes šedesát tisíc vzdělávacích institucí a počet licencí, jež mají v tuto chvíli k dispozici, přesahuje 800 tisíc. Nejprodávanějším softwarem z těchto tzv. „EDU“ verzí jsou strojírenský Autodesk Inventor a obecný AutoCAD.
Mezi současné priority Autodesku ve vztahu ke školství řadí pan Szarkowski prosazení nového programu Campus Licence, zjednodušení produktové strategie pro výukový sektor a zvýšení zájmu studentů na pořizování legálního softwaru – tím pádem i zmohutnění tohoto tržního segmentu. Ohledně budoucnosti počítačového navrhování se mu jako zásadní jeví potřeba prosazovat zejména 3D produkty, jako Inventor, Revit, Civil 3D a 3ds Max.
Jak již bylo zmíněno, jednou z novinek je program Autodesk Campus Licence (dále ACSL), který je obdobou již úspěšně zavedeného abonentního Subscription programu, přizpůsobeného „na tělo“ vzdělávacím institucím. Při jeho pořízení si škola zvolí určitou sadu softwaru, jenž míní využívat. Na výběr má AutoCAD a AutoCAD Electrical, Autodesk VIZ, Inventor Professional, Autodesk Architectural Desktop, Revit Series, Map 3D a Civil 3D. Případná kombinace a počet licencí závisí na konkrétních potřebách školy. Systém je založen na ročním předplatném, během kterého se již nehradí žádné další poplatky za poskytovanou podporu a upgrade. Zahrnut je nově také e-Learning, naopak tento model Subscription (narozdíl od toho komerčního) neobsahuje webovou podporu při instalaci. Škola navíc dostává možnost poskytnout svým studentům software i pro domácí použití, a to zcela zdarma.
Trendy ve strojařském konstruktérství v podání Jana Ferjenčíka
Početná skupina studentů doposud legálnosti softwaru na svých počítačích nepřikládá takový význam, jaký by si výrobci těchto produktů přáli. Jejich cenové zvýhodňování by mohlo být nástrojem k pořizování oprávněných licencí. Vstřícnost Autodesku je v tomto ohledu patrná už z cen, za které jsou programy této firmy studentům nabízeny.
K dispozici je též řada nových výukových osnov (Education Curriculum), věnovaných nejen samotným aplikacím jako Inventor nebo Revit, nýbrž přizpůsobeným koncepci ucelené správy dat označované „create-manage-share“, kterou Autodesk prosazuje. Každý kdo měl zájem, mohl přímo na konferenci získat ukázkové CD těchto osnov, ty jsou jinak dostupné za úplatu na mezinárodním webu Autodesku (http://www.autodesk.com/aotc), čas od času je na tomto místě uvolněna i betaverze některého z programů volně ke stažení. V nabídce je zároveň široké spektrum oficiálních výukových kurzů pro nejnovější verze softwaru, označované souhrnně jako Autodesk Official Training Courseware (AOTC, viz webový odkaz výše).
CAD pro nejmenší – Autodesk DesignKids Curriculum
Ucelené řešení pro střední technické školy nabízí Autodesk Design Academy Curriculum for Secondary Schools, obsahující studijní materiály pro Autodesk Architectural Desktop 2006, AutoCAD Revit Series 8, Viz 2006 a Civil 3D 2006. Perličkou na závěr je potom Autodesk DesignKids Curriculum, umožňující už i děti na základních školách seznamovat s kouzly prostorového modelování a jejich přípravu pro Inventor Professional.
Na Marka Szarkowskiho navázal Jan Ferjenčík s představením posledních úspěchů Autodesku a českého týmu, který se na nich významnou měrou podílí (o těchto finančních výsledcích jsme informovali v nedávné reportáži „od kulatého stolu“). Upozornil na komplexnost služeb, jež nyní Autodesk nabízí, ačkoliv je v očích méně znalé veřejnosti stále ještě někdy viděn jako „firma nabízející AutoCAD“. Pro dnešní studenty by proto měla být podstatná znalost širších souvislostí, čili ne jen zažitý způsob, kdy se jedinec dobře orientuje pouze v jednom produktu – současný student by měl vědět o existenci nejvhodnějších aplikací a jejich potenciálu pro daná řešení náležitě využívat. Důležitá je již také orientace výuky směrem k 3D aplikacím, jelikož právě v nich je budoucnost, ve které budou dnešní studenti při své praxi operovat.
Doménou Patrika Minkse jsou programy pro stavební projekci
Blok společných přednášek prvního dne završili pánové Patrik Minks za divizi stavebnictví a Kamil Balšánek za infrastrukturu. Vize a trendy všech oborů, kterým se Autodesk věnuje, nakonec shrnul pan Ferjenčík v několika bodech, které si ve firmě ustanovili na základě interní miniankety. Ve stavebnictví zůstává nadále hlavním podkladem velkoformátová papírová dokumentace a doby, kdy se bude ve velkém měřítku stavět podle elektronických informací, je stále hudbou daleké budoucnosti; na druhé straně ale posiluje využití virtuálních modelů budov (Building Information Modeling – BIM), umožňující provádět na projektu analýzy, simulace a rychlejší práci s informacemi. Inteligentní modely mají své místo také ve strojírenství. U infrastruktury je současným trendem udržení geoinformací po celý životní cyklus projektu, od prvotních nápadů, přes zaměřování, projekt a vykreslení, až po výstavbu a správu objektů. Další rysy má budoucnost všech tří oborů společné – důraz na 3D a na správu životního cyklu dat i produktů (Product Data Management – PDM, Product Lifecycle Management – PLM).
V rámci praktických workshopů byly k vidění i speciální polohovací technologie značky SensAble
Na hlavní přednáškový program navázalo několik oborových workshopů, v nichž byly účastníkům předvedeny praktické ukázky práce v softwarových řešeních Autodesku – simultánně se odehrálo setkání pracovních skupin ze strojírenství, stavebnictví a architektury, elektro a infrastruktury/GIS.
Přednášky druhého dne konference byly už konkrétnějšího rázu. Podrobnosti ke správě licencí a novinky dvacáté a v mnoha ohledech revoluční verze AutoCADu (2006) předvedl Miloš Hrazdíra ze společnosti Tech Data. O moderních metodách výuky specializované počítačové gramotnosti pohovořili Roman Obroučka (Computer Agency) a Vlastimil Bejček (VUT v Brně) v přednášce „E-learning a výuka CAD“. Mimo jiné představili „Virtuální univerzitu“ VUT v Brně (http://www.vu.vutbr.cz/), eLearning server VOŠ a VPŠ Žďár nad Sázavou (http://projekty.spszr.cz/moodle/) a Microsoft IT Academy Program (http://www.microsoft.com/cze/education/msita/). Využití SMART technologií ve výuce CADu přiblížil Hanuš Horák z AV Média a nakonec se pozornost přítomných zaměřila na debatu o požadavcích vysokých škol a průmyslové praxe, které se ze strany přednášejících zúčastnili David Paloušek z VUT a Petr Bláha z projekčního ateliéru CASUA.
Hlouček přednášejících, zleva nahoře: Jiří Špaček, David Paloušek, Marek Szarkowski, Patrik Minks, Tomáš Lendvorský; dole: Vlastimil Bejček, Kamil Balšánek, Jan Ferjenčík
V Autodesku si moc dobře uvědomují, že student, který si osvojí na škole ovládání určitého typu softwaru, bude tento upřednostňovat i ve své pozdější praxi a tím pádem je potenciálně jeho budoucím komerčním zákazníkem. Potvrzují to i mnohé průzkumy – podle jednoho z nich se takto rozhoduje více než 75 % z těch, kteří se s daným programem na škole setkali. Existence akcí, zaměřených na sektor školství, je tak přínosem nejen pro samotné školy, ale celkově pro budoucnost průmyslu a akce jako Autodesk Academia Fórum je pak už jen příjemným setkáním, na němž ti, kteří přetvářejí vize ve skutečnost, mohou debatovat o tom, nakolik se jim jejich záměry daří.