portál uživatelů
softwarů Autodesk

Jak jsem modeloval ruční brusku v Inventoru, 1. díl

Strojírenství

Jak začít? Téma práce bylo voleno s ohledem na zadání projektu, který byl určen jako samostatný projekt pomocí 3D modelovacího systému. Nebyl omezen žádnými vstupními podmínkami, pouze se muselo …

Jak jsem modeloval ruční brusku v Inventoru, 1. díl

Jak začít?

Téma práce bylo voleno s ohledem na zadání projektu, který byl určen jako samostatný projekt pomocí 3D modelovacího systému. Nebyl omezen žádnými vstupními podmínkami, pouze se muselo jednat o sestavu složenou z několika samostatných dílů, které musely být vytvořeny pomocí parametrického nebo adaptivního modelování.

Projekt – elektrická ruční bruska (rozbrušovačka)

Pro inspiraci nebylo nutné chodit příliš daleko. Každý kutil zná a používá ruční nářadí od jednoduchých nástrojů až po složitá zařízení. Především ruční elektrické nástroje jsou díky svému provedení (složité plastové díly a jednoduché mechanismy) zajímavým tématem pro zpracování. Cílem mé práce bylo v rámci mých znalostí vytvořit model se základními funkčními prvky.

Popis vnitřního mechanismu brusky a metodiky modelování

Sestava se skládá z několika desítek samostatných dílů či menších podsestav. Podsestavy jsem využíval pro lepší přehlednost při skládání v hlavní sestavě.

·Vnitřní mechanismus ruční brusky se skládá ze dvou hlavních sestav a to z rotoru a statoru.

·Rotor se skládá z nosného hřídele, na kterém je umístěno rotorové vinutí. Tyto dva díly jsou od sebe vzájemně odizolovány. Na vinutí jsou rotorové plíšky, které jsou také od vinutí odizolovány. Na rotorové vinutí je proud přiváděn pomocí komutátoru, kterého se dotýkají uhlíky.

·Stator se skládá ze statorových plechů v nichž je umístěno statorové vinutí, na něž je přiváděn proud.

·Převod mezi hnacím hřídelem elektromotoru a hnaným (výstupním) hřídelem je pomocí kuželových kol. Tato kola jsou nasazena na hřídelích pomocí drážkování. Všechny hřídele jsou uloženy v kuličkových ložiskách.

·Většina dílů na rotoru byla vytvořena rotováním a následným poskládáním do podsestavy. Vinutí na rotoru jsem znázornil pomocí textury. Statorové plechy jsem vysunul jako jednu součást a pro vytvoření dojmu, že jsou to poskládané plechy jsem použil texturu.

Ozubená kola jsem tvořil tak, že jsem nejdříve orotoval kolo s daným patním průměrem a patním úhlem, vytvořil jsem si pracovní roviny vzájemně rovnoběžné a kolmé k tomuto patnímu úhlu. Na těchto rovinách jsem poté vytvořil dané náčrty kol a šablonováním jsem vytvořil zub. Pak již nebylo těžké vytvořit kruhové pole tohoto prvku. Snad nejtěžší bylo umístění pracovních rovin

Vnitřní mechanismus brusky (elektromotor, převodovka)