Jak jsem modeloval ruční brusku v Inventoru, 2. díl
Dnes jsem vybral pro naše čtenáře ze své sestavy jeden samostatný díl. Jedná se dominantní díl rukojeti, u které bylo použito několik standardních modelovacích postupů a vzájemné adaptivity součástí. …
Dnes jsem vybral pro naše čtenáře ze své sestavy jeden samostatný díl. Jedná se dominantní díl rukojeti, u které bylo použito několik standardních modelovacích postupů a vzájemné adaptivity součástí.
Popis návrhu tvaru rukojeti
Základní náčrt rukojeti byl odvozen ze sousední součásti (hlavního plastového těla) pomocí adaptivního modelování v sestavě (profil byl promítnut jako referenční geometrie).
Odvozený náčrt ze sousední součásti
·V dalším kroku byla vytvořena paralelní pracovní rovina v dané vzdálenosti od čelního profilu, která byla použita pro vytvoření druhého profilu nutného pro následné šablonování (tvarový prvek v čele rukojeti)
·Vlastní část rukojeti je vytvořena pomocí klasického vysunutí a je modifikována zaoblením hran. Zde bych rád zdůraznil, vždy jako dobrý strategický krok, tvorbu zaoblení od největšího k nejmenšímu. Vyhnete se tak nejasnostem ve vyhodnocování geometrie.
Náčrt tvarové části rukojeti
·Po vytvoření základního tvaru materiálu bylo nutné vytvořit dutinu v rukojeti pomocí dvou náčrtů a vysunutí s odečtením.
·Dále bylo nutné vytvořit žebrování na boku, rovinné plošky pro šroub (oboje vysunutím s odečtením) a pak ke zdárnému dokončení součásti stačilo vytvořit několik děr a zaoblení.
Finální tvar rukojeti
Pohled na rozpad sestavy a modelovaný díl
Efektivita 3D modelování z pohledu autora
Podle mého názoru, studenta 4.ročníku SPŠ, je 3D modelování efektivnější a intuitivnější proti klasickému 2D navrhování. Hlavním kladem je pro mě přehlednost, zejména při tvorbě dílů přímo v sestavě. Vytvoření klasického 2D návrhu, této brusky bylo původně náročné a v závěru nebyl návrh příliš přehledný.
3D umožňuje „nakouknout“ dovnitř virtuálního modelu sestavy jako v reálném zařízení. Při svém studiu na SPŠ Žďár nad Sázavou využívám Autodesk Inventor prakticky pro veškeré navrhování ve svém studijním oboru.
AutoCAD a Inventor?
Osobně si součást nejdřív vymodeluji a pak (pokud je nutný 2D výkres) z ní v šabloně *.idw vytvořím pohledy, které potom ukládám jako *.dwg. V klasickém AutoCADu pouze kótuji. V šabloně *.idw Autodesk Inventoru mi připadá kótování značně nepřehledné, složité a zdlouhavé. Tento postup volím ve většině technických předmětů.