AutoCAD za hodinku
Náš článek věnujeme snad nejčastější distusi na téma jak se rychle naučit nakreslit výkres v AutoCADu. Samozřejmě nebudeme vysvětlovat jednotlivé funkce, spíš se věnujeme tomu nejpodstatnějšímu. Výsle…
Náš článek věnujeme snad nejčastější distusi na téma jak se rychle naučit nakreslit výkres v AutoCADu. Samozřejmě nebudeme vysvětlovat jednotlivé funkce, spíš se věnujeme tomu nejpodstatnějšímu. Výsledkem by mělo být bleskové seznámení začínajícího uživatele s tím jak rychle nakreslit výkres.
Pro zjednodušení celé operace si v první řadě stáhněte následující výkresovou šablonu. Ta obsahuje veškerá nastavení systémových proměnných, která jsou nutná pro zdárné kreslení technického výkresu prodle příslušných norem. Jedná se především o nastavení hladin a typů čar ve krerých jsou objekty kresleny a o nastavení kótovacího stylu.
Tuto šablonu načtete do AutoCADu, a znovu ji příkazem ULOŽ, uložte na disk pod jiným názvem, aby jste si originál nepřepsali.
Upravujeme zvětšení
První pravidlo práce s libovolným CAD programem je „nepracujte s krabičkami od zápalek“. Snažte se maximálně využít pracovní plochy, která není v podstatě nikdy dost velká. Proto CAD aplikace obsahují funkci ZOOM a POSUN. Ta se ovládá jednoduše pomocí levého tlačítka myši.
Otevřená šablona v AutoCADu a funkce pro úpravu zvětšení
Nejčastěji používanou kombinací funce ZOOM je ZOOM OKNO, ZOOM PŘEDCHOZÍ a ZOOM VŠE. S těmito volbami zatím vystačíte. Funkci POSUN nedoporučuji začínajícím uživatelů, používat vůbec.
Kreslíme přesně
Snad nejčastějším požadavkem našich kolegů v praxi je požadavek na přesné kreslení. V CAD aplikacích by se prostě neměli objevovat žádné „chlupaté míry“ (99,78). Musíte si uvědomit, že ať pracujete ve 2D nebo 3D, vždy se jedná o konstrukční návrh v digitální podobě, který může být dále zpracováván například pomocí technologických aplikací, analýz apod. Je tedy nutné vždy kreslit na skutečné rozměry objektů, nikoliv na fiktivní míry. Pro přesné kreslení horizontálních a vertikálních čar můžete využít volby ORTO.
Základními nástroji pro kreslení je příkaz ÚSEČKA a KRUŽNICE. S těmito příkazy si vystačíte delší dobu i při tvorbě poměrně složitých tvarů jak ve strojírenství, tak ve stavebnictví a v dalších oborech. Jistě vás překvapí v tuto chvíli, že vůbec nezmiňuji souřadné systémy, ty nejsou v tuto chvíli až tolik podstatné.
Dlouhodobou analýzou práce v desítkách firem přicházíme na jednoduchou zásadu, která lze shrnout do jednoduché poučky.
„Pro rychlé a přesné kreslení je ideální využít příkazů EKVIDISTANTA a OŘEŽ. Tyto dva příkazy umožní uživatelům konstruovat nejen rychle, ale především přesně. Filosofie volného kreslení s minimálním využitím souřadných bodů je výrazně efektivnější a srozumitelnější.“
Konstruujeme ekvidistanty
EKVIDISTANTA je kontura objektu v dané vzdálenosti. Záměrně se vyhýbám pojmu rovnoběžka, protože se může jednat o konturu například ke kružnici nebo obdélníku. Pro definici ekvidistanty je rozhodující správné zadání její vzdálenosti, pokud ji zapíšete na příkazové řádce a potvrdíte klávesou ENTER můžete například z libovolné čáry ve výkrese vytvořit rovnoběžku.
Vytvoření rovnoběžek pomocí příkazu EKVIDISTANTA
Pomocí rovnoběžek si můžete přípravit určitý „polotovar“ pro další konstrukci, který má zcela přesné rozměry bez nutnosti kontrolovat souřadnice koncových bodů kreslených vektorových čar, kružnic, případně jiných objektů.
Přesný polotovar geometrie objektu
Kreslíme kružnice
Konstrukce kružnice je velmi snadná. Základní funkčnost příkazu KRUŽNICE je postavena na definici jejího středu a poloměru. Pokud zvolíte D a potvrdíte ENTER, můžete zadat přímo diametr (průměr). Vždy sledujte příkazovou řádku, a když si nevíte rady zrušte vše pomocí dvojnásobného stisku klávesy ESC. Pokud se potřebujete zachytávat například průsečíku čar nezapomeňte si v patě AutoCADu zapnout tlačítko UCHOP (pravé tlačítko myši inicializuje na této funkci její nastavení).
Kreslení kružnic do průsečíků os pomocí příkazu UCHOP
Ořezáváme
Příkaz OŘEŽ je vedle příkazu VYMAŽ nejpoužívanějším příkazem v AutoCADu pro efektivní kreslení. Umožňuje vám obdobně jako pomocí fiktivního nože odkrajovat kousky vektorových objektů. Příkaz OŘEŽ funguje principiálně stejně, prostě v první fázi zvolíte nůž (nože) a v druhé fázi (po potvrzení klávesou ENTER) odkrajujete příslušné části vektorových čar. Pro snadnější postup je nejjednodušší vybrat všechny objekty pomocí OKNA (tažení výběrového okna myši doprava), které vybírá pouze objekty uvnitř, nebo pomocí KŘÍŽENÍ (tažení myši výběrového okna myši doleva), které vybírá vše uvnitř okna a k tomu vše protnuté.
Výběr objektů oknem pomocí křížení
Ořezávání objektů
Používejte pomocné konstrukce
Pomocné konstrukce jsou velmi výhodným nástrojem jak se lehce dostat například do specifického bodu, nebo provést jinak obtížně definovanou konstrukci. Principy pomocných konstrukcí můžeme hledat již na základní škole v geometrii. V našem příkladě použijeme pomocnou konstrukci pro symetrický ořez os. Pomocné kružnice pak vymažeme výběrem a klávesou DEL.
Pomocná konstrukce kružnice a ořez os
Měníme typ čáry pomocí přepnutí hladiny
Při počátku konstrukce nemá celkem význam se zabývat typem čar a jejich parametry. Lze je kdykoli změnit a dodatečně upravit. Navíc většina vertikálních produktů čáry automaticky přiřazuje do příslušných hladin. Změna typu čáry je v našem případě díky přednastaveným parametrům v šabloně velmi snadná. Jednoduše vyberete objekty a v přepínači hladin zvolíte příslušnou hladinu odpovídající požadovanému typu čáry.
Změna typu čáry výběrem os s následným přepnutím hladiny
Kreslíme průměty a řezy
Z podstaty promítání na pravoúhlé průmětny je jasné, že musíme maximum geometrie součásti v bočním pohledu odvodit pomocí rovnoběžných čar. Jedině tak dosáhneme požadované přesnosti a polohy odvozeného pohledu bez nutnosti vymýšlet nové polohy a složitě definovat body.
Odvození průmětu (zapněte klávesu ORTO v patě AutoCADu)
Další konstrukce již se skládá pouze z příkazů EKVIDISTANTA a OŘEŽ aplikovaných v příslušných vzdálenostech a na odpovídajících objektech.
Finální pohled na odvozený pohled
Srážíme hrahy a zaoblujeme objekty
Pro snadnou konstrukci zražených hran a zaoblených objektů je v AutoCADu k dispozici příkaz ZKOS a ZAOBLI. Při jejich použití si musíte uvědomit vždy, jakým způsobem bude definován rozměr zkosení a zaoblení. Příslušné rozměry u příkazu ZKOS zadáváte pomocí volby H a ENTER a pro ZAOBLI je to R a ENTER. Pak již stačí pouze vybrat příslušné objekty a mezi nimi vytvořit zkosení nebo zaoblení.
Roh po aplikaci příkazu ZAOBLI
Kótujeme
Kótování v AutoCADu je kapitolou na desítky stran. Lze jej modifikovat pro různé varianty a obory. My se soustředíme pouze na vytvoření vlastních kót pomocí nabídky KÓTY, kterou inicializujete pomocí klepnutí pravým tlačítkem myši na libovolné ikoně příkazu. Hraniční body kót definujeme při zapnuté funkci UCHOP a kóty kreslíme v příslušné hladině.
Panel nástrojů Kóty
Šrafujeme
V AutoCADu můžeme šrafovat třemi základními způsoby. Je možné pracovat se stylem Předefinovaný, Uživatelsky Definovaný nebo Vlastní. Pro šrafování v našem případě, kdy jsou definovány šrafy pouze jako skupina rovnoběžných čar, případně překřížení dostačuje využít Uživatelsky definovaných šraf. Objekty vyšrafujete pomocí volby Vybrat body.
Finální šrafování pomocí výběru bodu uvnitř šrafované plochy
Zdroj: http://www.DesignTech.cz