portál uživatelů
softwarů Autodesk

AutoCAD ve stavební praxi, 1. díl

Kótování Objekty kreslíme v modelovém prostoru zásadně 1:1 v mm a o následný přepočet do měřítka se nám postará AutoCAD až při tisku (viz měřítko tisku). Není tedy nutné přenásobovat délky faktorem mě…

AutoCAD ve stavební praxi, 1. díl

Kótování

Objekty kreslíme v modelovém prostoru zásadně 1:1 v mm a o následný přepočet do měřítka se nám postará AutoCAD až při tisku (viz měřítko tisku). Není tedy nutné přenásobovat délky faktorem měřítka a poté je vynášet, jako tomu bylo při klasickém rýsování rukou. Prvním důležitým rozhodnutím je zda budeme kótovat nakreslený objekt v prostoru modelu nebo prostoru rozvržení.

Při kótování v modelovém prostoru si musíme předem určit, v jakém měřítku hodláme výkres publikovat. Od toho se odvíjí výška písma jak v kótách, tak i v jiných popisových polích výkresu. Pro kótování a popisování v modelovém prostoru nelze použít konstantní výšku písma z důvodu případné nečitelnosti, neboť při následném tisku se nám obraz zmenší o daný faktor měřítka a my potřebujeme zachovat jeho čitelnost. Př.: Standardní výška písma ve stavebních výkresech je 2,5 mm, zvolíme tedy tuto hodnotu jako výšku písma, ale při tisku výkresu v M1:50 se nám všechny tisknuté objekty podělí faktorem 50, tzn. že výška výsledná výška nebude 2,5 mm, ale 2,5 : 50 = 0,05 mm. Tuto skutečnost je nutné si předem uvědomit a podle toho nakládat i s výškou písma ve výkrese, kdy základní výšku písma v měřítku 1:1 přenásobíme faktorem měřítka ve kterém budeme výkres publikovat. Př.: Měřítko 1:100 bude mít velikost písma 2,5 x 100. Stručný přehled volby velikosti písma a řádkování v závislosti na měřítku, naleznete v následující tabulce:

 

velikosttextu

Kótování v modelovém prostoru tedy vyžaduje několik kótovacích stylů závislých na měřítku. Snadnou tvorbu takového stylu lze provést vytvořením jednoho kótovacího stylu odpovídajícímu měřítku 1:1 a následnou změnou jeho globálního měřítka ve „Správci kótovacího stylu“ (Menu: Kóty – Styl…).

 

spravcekotovacihostylu

Naopak kótování v rozvržení je vlastně obdoba budoucího vytisknutého výkresu, tj. kresba je již přenásobena v nastavení výřezu podle požadovaného měřítka a text se zde zadává v měřítku 1:1.

Kótovací styly

 

Pro rychlou změnu velikosti kót podle měřítka nebo druhu kóty slouží v AutoCAD kótovací styly. V DWG souboru vzorove_koty jsou přednastaveny nejčastěji používané kótovací styly ve stavebnictví, přizpůsobeny pro kreslení v modelovém prostoru a použití metrických jednotek [mm]. Pokud si přejete přednastavené styly použít i ve vašich výkresech, pak vyberte kóty ze vzorového souboru a přes schránku je zkopírujte do výkresu, kde je chcete použít.

Seznam předdefinovaných stylů a jejich popis:

Ve výše uvedených kótovacích stylech je jako barva výplně nastaveno Pozadí což využijete při kótování uvnitř půdorysu nebo objektů, kde by se text kóty křížil s některými entitami. Toto nastavení zajistí lepší čitelnost textu, viz obrázek, kde levá kóta má nastavenu jako barvu výplně Pozadí a kóta pravá jako barvu výplně žádnou. Tato vlastnost kót se projeví pouze u AutoCADu verze 2004 a vyšší u verzí nižších kótovací styl fungovat bude, avšak bez této vlastnosti. Další vlastností vzorových kótovacích stylů je zaokrouhlovaní hodnoty kóty na násobky 5 mm (okótovaná délka = 141; hodnota kóty = 140). Ve stavebnictví se totiž na rozdíl od strojírenství nehraje na mm, ale na modulové a skladebné rozměry.

maskakoty

Kóta vlevo: Barva výplně – Pozadí

Kóta vpravo: Barva výplně – Žádná

Výškové kóty

Pokud nejsme vlastníky profesní nadstavby pro AutoCAD jako Autodesk Architectural Desktop nebo CADKON, které mají nástroje šité na míru pro výškové kótování, a pro rýsování používáme jen AutoCAD, pak máme následující možnosti výškového kótování:

1.Vykreslit si výškové kóty (kačeny), které nakopírujeme k jednotlivým výškovým úrovním, poté změříme vzdálenost od vztažné roviny (obvykle podlaha prvního nadzemního podlaží = 0,000) a změřenou souřadnici pak zapíšeme jako text na výškovou kótu. Tento postup je nejvíce pracný a neefektivní.

2.Vytvořit si blok výškové kóty, kterému přiřadíme atribut obsahující pole zobrazující výškovou úroveň kóty. Výhodou je aktualizace hodnoty kóty při jakémkoliv posunu, nevýhodou je nemožnost přiřazení podmínky, která by při výškové úrovni vyšší/nižší jak 0,000 přiřadila hodnotě předponu + nebo -. Názorný příklad výškové kóty s polem je k dispozici ke stažení na stránkách CAD Fórum v sekci Download (KACENA.DWG).

3.Napsat LISP aplikaci, která toto vše udělá za nás. Tzn. zjistí y-ovou souřadnici vkládaného bloku a vloží ji jako textovou hodnotu do atributu bloku výškové kóty. Samozřejmostí je přidání odpovídající předpony +/- podle umístění ku vztažné rovině.

GG – Kóty výškové

Ne každý je však programátor, proto si funkci a panel nástrojů pro výškové kótování můžete stáhnout zde. Soubor je převzat z dříve používané nadstavby ARmenu a upraven do aktuální podoby. Funkce provede operace popisované v bodě 3, navíc umístí výškovou kótu do hladiny KOTY (pokud neexistuje, tak si ji vytvoří) a blok zvětší o faktor z aktuálně nastaveného DIMSCALE (DIMSCALE = 50 – 50x). Pozor, DIMSCALE je závislé na použitém kótovacím stylu (př. pokud mám nastaven kótovací styl GG_100_VNI jako aktuální, pak DIMSCALE = 100). Funkce automaticky vkládá předponu +/- podle umístění zvoleného bodu vzhledem k počátku výkresu.

Dříve byl pro označení vztažné roviny používán tvar ±0,000. Od července 2004 kdy došlo ke sjednocení norem s Evropskou Unií, se podle „ČSN 01 3420: Výkresy pozemních staveb – Kreslení výkresů stavebních částí“ nahrazuje tvar ±0,000 pouhým 0,000. Tato funkce je přizpůsobena této normě.

ggmenukotyvyskove

Postup kótování:

a)Ve stavebním řezu si nejprve určíme rovinu, která bude odpovídat 0,000 (obvykle podlaha prvního nadzemního podlaží).

b)Vybereme celý řez a libovolný bod této pomyslné roviny 0,000 přesuneme na počátek (bod 0, 0, 0).

c)Nastavíme měřítko (DIMSCALE).

d)Stiskem tlačítka na panelu nástrojů GG – Kóty výškové a určením bodu vložení okótujeme bod odpovídajícím typem výškové kóty (typ výškové kóty odpovídá ikonce tlačítka).

Příklad:

prvyskovehokotovani

Instalace panelu nástrojů GG – Kóty výškové:

– Obsah archivu zkopírujeme do instalační cesty AutoCADu (např.: C:Program FilesAutoCAD AutoCAD 2005)

– Zkopírovanou složku GGmenu přidáme mezi cesty k podpůrným souborům

NástrojeMožnosti – záložka Soubory – položka Cesta k podpůrným souborům)

(C:Program FilesAutoCAD AutoCAD 2005GGmenu)

– Načteme si panel nástrojů (příkaz ČTIMENU nebo _MENULOAD), zobrazí se dialog „Upravit nabídku“, záložka Skupiny nabídek – tlačítko Procházeta ve složce C:Program FilesAutoCAD AutoCAD 2005GGmenu načteme soubor GGmenu.mnu.

Pozn.: Vzorové soubory jsou zveřejněny s laskavým svolením jejich autorů (pracovniků firmy GG Archico).