portál uživatelů
softwarů Autodesk

Pracujeme s potrubím v Inventoru, 3. díl

Strojírenství

Obecně práce v prostoru, kdy objekty nejsou fixovány vůči rovinám je poměrně náročná i pro pokročilejší uživatele. S touto problematikou se setkáváme především při tvorbě ploch a jejich defi…

Pracujeme s potrubím v Inventoru, 3. díl

Obecně práce v prostoru, kdy objekty nejsou fixovány vůči rovinám je poměrně náročná i pro pokročilejší uživatele. S touto problematikou se setkáváme především při tvorbě ploch a jejich definičních hrna a při tvorbě potrubních systémů. Čistě 3D problémy lze ale často zjednodušit vhodnou volbou pohledů, případně řezů, které poslouží jako referenční roviny pro definici „kostry“ celého řešení.

Pro náš případ jsme si vytvořili jednoduchý náčrt na úrovni sestavy, který je tvořen pomocí dvou částečně parametrických úseček. Koncové body těchto úseček ve své podstatě nahrazují otvory se šroubením vytvořené například na úrovni jednotlivých součástí v sestavě (vstup oběhového čerpadla, ventil, apod). Pro procvičení definice trajektorie není konkretizace těchto vazeb nutná.

Základní náčrt pro definici pracovních bodů

Koncové body úseček jsou díky provedení náčrtu na úrovni sestavy dostupné pro další využití i při inicializaci modulu pro tvorbu potrubí. Lze toho z výhodou využít pro výchozí definici kritických pracovních bodů budoucího potrubí bez nutnosti složité analýzy budoucí trasy potrubí. Tento postup prakticky nevyžaduje od uživatele žádné speciální znalosti problematiky modelování kromě konstrukce náčrtů a definice pracovních rovin.

Definice polohy pracovního bodu pomocí manipulátoru

Po inicializaci modulu pro tvorbu potrubí vytvoříme pouze v koncových bodech úsečky na úrovni tvorby trasy potrubí pevné pracovní body. Pro práci s pracovními body lze využít v Autodesk Inventoru jednoduchého grafického manipulátoruznázorňujícího počátek, tři osy a tři pracovní roviny. Manipulátor je doplněn dialogovým panelem.

Nastavení stylu potrubí

Pro správné generování trasy je rozhodující na začátku její tvorby zvolit správný styl potrubí. Již v minulém díle jsem tento problém zdůvodnil především v další vazbě a verifikaci generované trasy potrubí a reálné rozměry použité dimenze a rozměrů normalizovaných tvarovek.

Při definici vlastní trasy potrubí vycházející z pevného a končící v pevném bodě můžeme využít buď propojení dalších předem definovaných pevných bodů, nebo aplikovat definiční manipulátor. Jeho použití vyžaduje zpočátku trochu cviku, ale jedná se o výbornou pomůcku pro přírůstkovou definici trasy potrubí v prostoru.

Definice trasy potrubí pomocí manipulátoru

Definiční manipulátor trasy potrubí je v podstatě prezentací počátku a tří nezávislých os, po kterých se můžeme pohybovat buď pomocí myši, nebo pomocí definovaných vzdáleností v definičním dialogu. Práce s manipulátorem ve 3D je efektivní, doporučuji pouze hlídat celkové vzdálenosti počátečního a koncového bodu. Lze tak například obejít pomocí bodů definovaných manipulátorem v průběhu definice trasy překážející potrubí.

Finální tvar trajektorie

Finální trasa potrubí je v našem příkladě opět zakončena pevným bodem, který reprezentuje odpovídající polohu středu šroubení navazující součásti. Ve finále již zbývá pouze obalit trajektorii potrubím podle nastaveného stylu. Aplikace automaticky vygeneruje jednotlivé segmenty trubek a přiřadí z obsahového centra potřebné tvarovky. Všechny vygenerované segmenty automaticky ukládá do podadresáře v hlavním adresáři projektu.

Vygenerované potrubí s tvarovkami podle stylu

V příštím díle seriálu se podíváme na možnosti úpravy trajektorie potrubí.