portál uživatelů
softwarů Autodesk

Autodesk Inventoru 11 Professional, 1. díl, 2D a 3D náčrt

Strojírenství

Pozn.: V současné době není k dispozici lokalizace, některé překlady příkazů mohou být z hlediska budoucího počeštění nesprávné. Nastavení V tomto díle se podíváme na novinky v&nbs…

Autodesk Inventoru 11 Professional, 1. díl, 2D a 3D náčrt

Pozn.: V současné době není k dispozici lokalizace, některé překlady příkazů mohou být z hlediska budoucího počeštění nesprávné.

Nastavení

V tomto díle se podíváme na novinky v oblasti modelování součástí, především na 2D a 3D náčrt. Ale nejprve krátce k nastavení Inventoru.

Poměrně významnou změnou je možnost pro zobrazování grafiky pomocí knihovny Direct3D nebo OpenGL. Takto mohou pracovat i uživatelé, kteří mají s Inventorem problémy např. na přenosných počítačích nebo nedisponují certifikovanou grafickou kartou.

2D náčrt

V panelu 2D náčrtu přibylo několik zajímavých a praktických příkazů. Ve vazbách se objevila vazba Smooth, což je křivostní napojení křivek (označováno jako G2 spojitost).

Obecně lze říci, že G2 spojitost je „vyhlazenější“ než tangentní napojení a křivky se v koncovém a počátečním bodě přimykají ke stejnému směru pozvolněji. Tento typ napojení je často používán v leteckém a automobilovém průmyslu.

Černá křivka je tangentní napojení a šedá G2. Je patrné, že křivostní napojení je více „vyhlazené“ (více např.: Žára, J. a kol. Moderní počítačová grafika. ISBN 80-251-0454-0.).

Import z Excelu

Uživatelé se konečně dočkali zaintegrování makra pro načítání bodů z Excelu přímo do prostředí Inventoru.

Vytvořil jsem ukázkový soubor s body v programu MS Office Excel. První řádek definuje jednotky. Sloupce A B C odpovídají osám X Y Z. Načtené body jsou standardně zobrazeny malým osovým křížem. Pak je stačí pospojovat a náčrt je hotov. Do budoucna by mohlo být zajímavé mít možnost automaticky vygenerovat kóty bodů např. k počátku souřadného systému.

Další vylepšení najdeme u modelování křivek. Uživatel může nastavit zobrazování křivosti na křivkách. Stačí pravým myšítkem klepnout na křivku a vybrat Setup curvurature display.

3D náčrt

Tak jako ve 2D náčrtu i v 3D náčrtu přibyl příkaz Smooth a Import Points. Příkaz Import bodů ale dostává v 3D prostoru nový rozměr. Jeho využití se uplatní především při návrhu svařovaných konstrukcí, kde poslouží jako nosná struktura. Vytvořil jsem opět ukázkový soubor s polohou bodů v prostoru.

Výhodné je používat import bodů např. jako výstup výpočtů v Excelu. Body jsou opět spojeny pomocí příkazu Čára.

Další příkazy přidané do prostředí 3D náčrtu jsou Trim (oříznout) a Extend (prodloužit). Pracují obdobně jako v 2D náčrtu.

Zajímavým příkazem je projekce křivky na plochu (zde je možné vysledovat podobnost s Mechanical Desktopem).

K dispozici jsou tři typy projekce. Projekce ve směru vektoru, projekce k nejbližšímu bodu a projekce nabalení na plochu. Na obrázku je promítnutí elipsy pomocí metody projekce ve směru.

Na dalším obrázku je pak případ projekce elipsy metodou k nejbližšímu bodu.

Příkaz Wrap tu surface (Obalit k ploše) dokáže promítat pouze na rovinnou, cylindrickou a kónickou plochu. Lze předpokládat, že se oblast modelování křivek a operací s nimi bude postupně rozšiřována.

V dalším díle se seznámíme s novými příkazy pro modelování ploch a objemových prvků.