Autodesk Inventoru 11 Professional, 1. díl, 2D a 3D náčrt
Pozn.: V současné době není k dispozici lokalizace, některé překlady příkazů mohou být z hlediska budoucího počeštění nesprávné. Nastavení V tomto díle se podíváme na novinky v&nbs…
Pozn.: V současné době není k dispozici lokalizace, některé překlady příkazů mohou být z hlediska budoucího počeštění nesprávné.
Nastavení
V tomto díle se podíváme na novinky v oblasti modelování součástí, především na 2D a 3D náčrt. Ale nejprve krátce k nastavení Inventoru.
Poměrně významnou změnou je možnost pro zobrazování grafiky pomocí knihovny Direct3D nebo OpenGL. Takto mohou pracovat i uživatelé, kteří mají s Inventorem problémy např. na přenosných počítačích nebo nedisponují certifikovanou grafickou kartou.
2D náčrt
V panelu 2D náčrtu přibylo několik zajímavých a praktických příkazů. Ve vazbách se objevila vazba Smooth, což je křivostní napojení křivek (označováno jako G2 spojitost).
Obecně lze říci, že G2 spojitost je „vyhlazenější“ než tangentní napojení a křivky se v koncovém a počátečním bodě přimykají ke stejnému směru pozvolněji. Tento typ napojení je často používán v leteckém a automobilovém průmyslu.
Černá křivka je tangentní napojení a šedá G2. Je patrné, že křivostní napojení je více „vyhlazené“ (více např.: Žára, J. a kol. Moderní počítačová grafika. ISBN 80-251-0454-0.).
Import z Excelu
Uživatelé se konečně dočkali zaintegrování makra pro načítání bodů z Excelu přímo do prostředí Inventoru.
Vytvořil jsem ukázkový soubor s body v programu MS Office Excel. První řádek definuje jednotky. Sloupce A B C odpovídají osám X Y Z. Načtené body jsou standardně zobrazeny malým osovým křížem. Pak je stačí pospojovat a náčrt je hotov. Do budoucna by mohlo být zajímavé mít možnost automaticky vygenerovat kóty bodů např. k počátku souřadného systému.
Další vylepšení najdeme u modelování křivek. Uživatel může nastavit zobrazování křivosti na křivkách. Stačí pravým myšítkem klepnout na křivku a vybrat Setup curvurature display.
3D náčrt
Tak jako ve 2D náčrtu i v 3D náčrtu přibyl příkaz Smooth a Import Points. Příkaz Import bodů ale dostává v 3D prostoru nový rozměr. Jeho využití se uplatní především při návrhu svařovaných konstrukcí, kde poslouží jako nosná struktura. Vytvořil jsem opět ukázkový soubor s polohou bodů v prostoru.
Výhodné je používat import bodů např. jako výstup výpočtů v Excelu. Body jsou opět spojeny pomocí příkazu Čára.
Další příkazy přidané do prostředí 3D náčrtu jsou Trim (oříznout) a Extend (prodloužit). Pracují obdobně jako v 2D náčrtu.
Zajímavým příkazem je projekce křivky na plochu (zde je možné vysledovat podobnost s Mechanical Desktopem).
K dispozici jsou tři typy projekce. Projekce ve směru vektoru, projekce k nejbližšímu bodu a projekce nabalení na plochu. Na obrázku je promítnutí elipsy pomocí metody projekce ve směru.
Na dalším obrázku je pak případ projekce elipsy metodou k nejbližšímu bodu.
Příkaz Wrap tu surface (Obalit k ploše) dokáže promítat pouze na rovinnou, cylindrickou a kónickou plochu. Lze předpokládat, že se oblast modelování křivek a operací s nimi bude postupně rozšiřována.
V dalším díle se seznámíme s novými příkazy pro modelování ploch a objemových prvků.