portál uživatelů
softwarů Autodesk

AutoCAD 2007 – složité modelování, 1.díl

Cíle cvičení Po dokončení tohoto cvičení budete schopni: ·Používat nové 3D modelovací nástroje AutoCADu pro tvorbu složitých tvarů. Požadované znalosti Předtím, než začnete toto cvičení, byste měli um…

AutoCAD 2007 – složité modelování, 1.díl

Cíle cvičení

Po dokončení tohoto cvičení budete schopni:

·Používat nové 3D modelovací nástroje AutoCADu pro tvorbu složitých tvarů.

Požadované znalosti

Předtím, než začnete toto cvičení, byste měli umět:

·Používat AutoCAD na střední až pokročilé úrovni.

·Manipulovat s USS.

·Provádět tažení ploch.

·Šablonovat plochy.

·Šablonovat tělesa.

DWG výkres pro vaše testování – Tutorial_6_Toy_Car.zip

Autor článku – J. D. Mater, Pennsylvania College of Technology

Překlad článku – Martin Madaj, redaktor Autodesk clubu

Nové nástroje pro 3D modelování, které AutoCAD 2007 přináší, vám umožní modelovat složité tvary těles, které byste v dřívějších verzích AutoCADu vytvořit nemohli. Toto cvičení předpokládá, že je uživatel zcela obeznámen s tvorbou přesných 2D náčrtů skládajících se z oblouků, úseček, křivek a splajnů v jakékoliv poloze, stejně jako se 3D nástroji z předcházejících verzí.

Karoserie hračky automobilu

1)  Otevřete soubor pojmenovaný Tutorial 6 Toy Car.dwg. Pokud jsou zobrazeny všechny konstrukční křivky, budí celek dojem velmi složitého souboru. Ovšem uvidíme, že kterýkoliv ze stávajících náčrtů je docela jednoduchý.

Obrázek 1

2)  Vypněte všechny hladiny kromě hladin Clay Block Sketch a Solid Model. Nastavte hladinu Solid Model jako aktuální. Prvním náčrtem je jednoduchý obdélník.

Obrázek 2

3)  Nastavte proměnnou „delobj“ na hodnotu 0 – náčrty zůstanou zachovány. Pokud uděláte nějakou chybu, budete se takto moci vrátit k původní geometrii. Vysuňte obdélník do vzdálenosti 80. Vypněte hladinu Clay Block Sketch.

Obrázek 3

4)  Zapněte hladiny Front Profile a Front Guide Wire. Pokud se si tyto náčrty jeden po druhém prohlédnete, zjistíte, že jde pouze o oblouky o určitém úhlu a poloměru. Možná je budete chtít zakótovat, abyste se ujistili, že jejich geometrii zcela chápete. Podívejte se, zda je možné každý náčrt znovu vytvořit v novém souboru. Dalším krokem bude šablonování ploch. Zelené dráty budou šablonovanými profily, světle modré budou použity jako vodící.

Obrázek 4

5)  Jako průřezy vyberte dvě zelené křivky a stiskněte Enter, poté z nabídky zvolte Vodící a označte dvě světle modré křivky.

Obrázek 5

6)  Po vyšablonování plochy vypněte viditelnost hladin Front Profile a Front Guide Wire. Přesuňte kurzor nad Řídící panel zobrazený na obrázku 6A, zobrazí se dvojitá šipka směřující směrem dolů. Klepněte na ni, abyste rozbalili panel 3D tvorby a vyberte nástroj Odříznout (Obrázek 6B).

Obrázek 6A

Obrázek 6B

7)  Po zvolení příkazu Odříznout se řiďte výzvami na obrazovce. Nejprve vyberte těleso. Poté stiskněte Enter, pravé tlačítko myši, v nabídce zvolte Povrch a nakonec vyberte povrch, který jste dříve vytvořili. Pokud se objeví varování, že dojde k vymazání historie tělesa, klepněte na OK. Na závěr vyberte část tělesa, kterou chcete zachovat – v tomto případě se jedná o část tělesa na pravé straně Obrázku 7.

 

Obrázek 7

8)  Šablonovanou plochu přesuňte do hladiny Hidden Surfaces (měla by být vypnutá). Všechnu konstrukční geometrii je lépe zachovat, než definitivně vymazat.

Obrázek 8

 

9)  Zviditelněte hladiny Back Profile a Back Guide Wires a úplně stejně jako v předchozím případě vytvořte šablonovanou plochu a těleso s její pomocí odřízněte, tentokrát ale zachovejte část tělesa vlevo od plochy. Až budete hotovi, vypněte hladiny s náčrty a přesuňte plochu do hladiny Hidden Surfaces.

 

Obrázek 9

10)  Zapněte hladiny Left Profile a Left Sweep Path. Z Řídícího panelu vyberte nástroj Tažení. Jako objekt pro tažení označte zelený profil, stiskněte Enter, klepněte pravým tlačítkem myši, zvolte Vyrovnání Ne a vyberte světle modrý oblouk jako dráhu pro tažení.

 

Obrázek 10

11)  Odřízněte součást tak, jak je znázorněno na obrázku. Z řídícího panelu Stylů zobrazení vyberte Realistické zobrazení.

 

Obrázek 11

12)  Zviditelněte hladiny Right Profile a Right Sweep Path, vytáhněte plochu a těleso opět odřízněte. (Tip: Je velmi důležité, že pro profil a dráhu tažení vyberete správnou geometrii, jinak se vám nepodaří vytvořit zaoblení. Toto poukazuje na to, že pokud se vám něco nepovede, měli byste se vrátit o jeden nebo několik kroků zpět a vyzkoušet jinou metodu.)

 

Obrázek 12

13)  Zapněte hladiny Grill Spline, Front Quarterpanel Spline, Rear Quarterpanel Spline a Tail Spline. Šablonujte přes tyto splajny plochu. Šablonování proveďte pouze pro průřezy, vybírejte je v pořadí z leva doprava

 

Obrázek 13

14)  Jakmile vyberete všechny čtyři profily, stiskněte Enter pro zvolení pouze průřezů a přijměte takové výchozí nastavení, jaké je zobrazeno na obrázku níže. (Tip: Splajny byly vytvořeny pomocí Bodů – ujistěte se tedy, že při šablonování vybíráte tyto vytvořené splajny, a ne pomocné body.)

 

Obrázek 14

15)  Použijte tuto plochu k rozříznutí tělesa, ponechte spodní část objektu.

 

Obrázek 15