Zvyšování výkonnosti pomocí Express Tools
Obrázek 1 SUPERHATCH SUPERHATCH je obdobný příkaz jako ŠRAFY, narozdíl od něj však můžete jako šrafovací vzor použít obrázek, blok, externí referenci, nebo překrytí (WIPEOUT). V dialogovém okně příkaz…
Obrázek 1
SUPERHATCH
SUPERHATCH je obdobný příkaz jako ŠRAFY, narozdíl od něj však můžete jako šrafovací vzor použít obrázek, blok, externí referenci, nebo překrytí (WIPEOUT). V dialogovém okně příkazu SUPERHATCH se nachází několik možností:
·Image – otevře dialogové okno výběru obrázku, ve kterém si zvolíte obrázek pro šrafovací vzor.
·Block – v dialogovém okně budete moci specifikovat blok pro použití ve šrafovacím vzoru.
·Xref Attach – spustí dialogové okno výběru souboru externí reference pro šrafovací vzor.
·Wipeout – jako šrafovací vzor bude zvoleno překrytí.
·Select Existing – pro šrafovací vzor bude vybrán stávající obrázek, blok, xref, nebo překrytí.
·Curve error tolerance – nastavuje přesnost (nebo hladkost) šrafování kolem křivek.
·Help – zobrazí nápovědu k Express Tools.
Obrázek 2
BREAKLINE (Čára přerušení)
Příkaz BREAKLINE vytvoří křivku a vloží symbol přerušení. Pro kontrolu velikosti a vzhledu symbolu přerušení můžete použít následující možnosti:
·Block – nastavuje blok, který bude použit jako symbol přerušení.
·Size – nastavuje velikost symbolu přerušení.
·Extension – nastavuje přesah čáry přerušení přes její koncové body.
Chcete-li jako symbol přerušení použít svůj vlastní blok, musíte v tomto bloku vytvořit dva body (příkazem BOD) v hladině Defpoints. Pomocí těchto bodů se určí místo přerušení čáry a umístění symbolu.
FASTSELECT (Rychlý výběr)
FASTSELECT se používá k rychlému výběru objektů, které se dotýkají jiného objektu. Chování tohoto příkazu se řídí nastavením proměnné FSMODE. Pokud je proměnná FSMODE nastavená na hodnotu OFF, vybere FASTSELECT pouze ty objekty, které se dotýkají zvoleného objektu. Při nastavení na hodnotu ON příkaz vybere všechny objekty, které se dotýkají zvoleného objektu, a také objekty, které se dotýkají těchto dotýkajících se objektů. Bude probíhat tzv. řetězení výběru objektů, kdy se budou postupně vybírat všechny dotýkající se objekty směrem od vybraného objektu.
FASTSELECT lze spustit v průběhu mnoha příkazů. Při jeho použití budou vybrány pouze úsečky, křivky, kružnice, oblouky, definice atributů, text, mtext, elipsy a obrázky.
Vylepšené oříznutí
EXTRIM slouží k oříznutí všech objektů podle ořezávací hrany, kterou může být křivka, úsečka, kružnice, oblouk, mtext, text, nebo definice atributů.
ExplodeAttributes to Text (Rozložení atributů na text)
Příkaz BURST rozloží blok a převede hodnoty atributů na text. Rozložené atributy si zachovají původní definici stylu a hladinu.
SynchronizeViewports (Synchronizace výřezů)
VPSYNC synchronizuje jeden nebo několik výřezů s hlavním výřezem. Všechny synchronizované výřezy nastaví své měřítko podle hlavního výřezu. Pro lepší vzhled výkresu můžete umístit každý výřez do samostatné hladiny a po použití příkazu VPSYNC tyto hladiny vypnout – okraje výřezů se nebudou zobrazovat.
Convert Text to Mtext (Převod textu na Mtext)
TXT2MTXT převádí jeden nebo více řádků textu na Mtext. TXT2MTXT pracuje s objekty vytvořenými příkazy TEXT a DTEXT. Vybrané objekty budou z výkresu odstraněny a budou nahrazeny Mtextem. Při převodu se příkaz pokouší zachovat velikost písma, styl a barvu. Pokud byl zdrojový text vytvořen příkazem DTEXT, nebo několika po sobě následujícími příkazy, bude pro dosažení co nejpodobnějšího vzhledu Mtextu nutné povolit volbu Sort top-down (řadit od shora dolů) a zrušit zaškrtnutí u položky Create word-wrap Mtext (zalamování textu).
Zmrazení hladin
LAYFRZ zmrazí hladinu zvoleného objektu. Tento příkaz má tři možnosti:
·No nesting (žádné vnoření) – zmrazí hladiny vybraných objektů. Pokud je zvolen blok nebo xref, hladina obsahující tento blok nebo xref bude zmražena.
·Entity level nesting (vnoření na úrovni entit) – zmrazí hladiny vybraných objektů, i když jsou vnořeny v externí referenci nebo bloku.
·Block level nesting (vnoření na úrovni bloků) – zmrazí hladiny vybraných objektů. Pokud je vybraný objekt vnořen v bloku, bude hladina tohoto bloku zmražena. Pokud je objekt vnořen v externí referenci, bude zmražena hladina tohoto objektu.
Pozn.: v AutoCADu 2007 již nejsou nástroje pro práci s hladinami součástí Express Tools, ale nacházejí se v nabídce Formát – Nástroje hladiny.
Command Alias Editor (Editor aliasů příkazů)
Pomocí funkce ALIASEDIT můžete vytvářet, mazat a upravovat aliasy příkazů. Aliasy mohou být vytvářeny pro příkazy AutoCADu a DOSu. K dispozici jsou dvě sekce: Aliasy příkazů (CommandAliases) a Příkazy prostředí (Shell Commands). Volby společné pro obě prostředí jsou:
·Add – zobrazí dialogové okno, ve kterém můžete přidat nový alias AutoCADu nebo příkaz, nebo alias DOSu, příkaz a výzvu.
·Remove – odstraní alias AutoCADu nebo DOSu ze souboru acad.pgp.
·Edit – zobrazí dialogové okno, ve kterém můžete nový alias AutoCADu nebo příkaz, nebo alias DOSu, příkaz a výzvu upravit.
·Confirm changes – zapíná/vypína zobrazení dialogového okna potvrzení změn.
·Apply – uloží provedené změny a umožní vám dále pokračovat v editaci.
Obrázek 3
Izolování hladiny
LAYISO izoluje hladinu jednoho nebo několika vybraných objektů tím, že vypne hladiny všech ostatních objektů.
Pozn.: v AutoCADu 2007 již nejsou nástroje pro práci s hladinami součástí Express Tools, ale nacházejí se v nabídce Formát – Nástroje hladiny.
Systém variable Editor (Editor systémových proměnných)
Zadáním SYSVDLG spustíte dialogové okno, ve kterém můžete prohlížet, měnit a ukládat nastavení systémových proměnných. Je důležité vědět, že žádné změny nejsou provedeny do té doby, než stisknete OK. Všechny ještě neprovedené změny mohou být zrušeny tlačítkem Cancel. Nové hodnoty systémových proměnných se uloží takové, jaké jsou v dialogovém okně. Dialogové okno obsahuje následující prvky:
·Seznam proměnných – zobrazuje dostupné systémové proměnné. Pomocí pole nad seznamem je možné zobrazené proměnné filtrovat. Pokud v poli není zapsáno nic, budou se v seznamu zobrazovat všechny proměnné. Pokud je označena více než jedna proměnná, jsou všechny zobrazovací a editační prvky nedostupné.
·New value (Nová hodnota) – ukazuje aktuální hodnotu zvolené proměnné a umožňuje tuto hodnotu změnit. Až do uzavření dialogového okna tlačítkem OK nebudou provedeny žádné změny. U proměnné, která je pouze pro čtení, není editační pole dostupné.
·Current value (Aktuální hodnota) – zobrazuje hodnotu zvolené systémové proměnné při spuštění dialogového okna příkazem SYSVDLG.
·Initial value (Počáteční hodnota) – zobrazuje počáteční hodnotu zvolené systémové proměnné. Jedná se o hodnotu, kterou má systémová proměnná v novém výkresu.
·Saved In (Uloženo v) – ukazuje, kde je hodnota zvolené systémové proměnné uložena.
·Type (Typ) – zobrazuje typ zvolené systémové proměnné.
·Save… (Uložit…) – uloží aktuální nastavení systémových proměnných do souboru SVF nebo SCR. SVF soubor je možné načíst do okna SYSVDLG. SCR soubor je skript AutoCADu, který může být spuštěn z příkazového řádku AutoCADu. Tlačítko může v závislosti na podmínkách výběru v seznamu zobrazovat Save All (Uložit vše), Save Filtered (Uložit Filtrované), nebo Save Selected (Uložit vybrané).
Pokud je označena pouze jedna systémová proměnná a seznam není filtrován, pak budou uloženy všechny systémové proměnné. Při označení více systémových proměnných budou uloženy pouze vybrané položky. Pokud je seznam filtrován se zástupným symbolem, bude uložen tak, jak se zobrazuje.
·Read (Načti) – obnoví nastavení uložená v souboru SVF.
Obrázek 4
Autorka: Melinda Heavrin je CAD koordinátorkou v Norton Healthcare v Louisville v Kentucky. Kontakt: melindaheavrin@alltel.net.