portál uživatelů
softwarů Autodesk

Deset pádných důvodů, proč přejít na Autodesk Inventor 11, 4. díl

Strojírenství

4. Produktivita nových uživatelů 3D Při přechodu z 2D na 3D navrhování je důležitá rychlost, s jakou se uživatelé sžijí s ovládáním nového CAD systému. Právě těmto uživatelům nabízí Aut…

Deset pádných důvodů, proč přejít na Autodesk Inventor 11, 4. díl

4. Produktivita nových uživatelů 3D

Při přechodu z 2D na 3D navrhování je důležitá rychlost, s jakou se uživatelé sžijí s ovládáním nového CAD systému. Právě těmto uživatelům nabízí Autodesk Inventortechnologie, které jim i v začátcích práci velmi usnadní. Patří mezi ně vylepšený Generátor prvků či všudypřítomná funkce 3D úchopových bodů.

Základní prvky vždy po ruce

Generátor prvků (Feature Generator) je jednou z klíčových technologií nové verze strojírenského 3D CAD systému Autodesk Inventor, umožňující uživatelům AutoCADu proniknout co nejrychleji do světa 3D navrhování. Funkce se sice objevila již v minulé verzi, nyní ale přichází s dalšími vylepšeními. Umožňuje i začínajícím konstruktérům vytvářet komplexní 3D modely výrobků za využití základních trojrozměrných tvarů a s pomocnou rukou v podobě zabudované technologie inteligentního modelování. Pokud jsme se hned v úvodním díle našeho seriálu o snadném přechodu z 2D na 3D modelování věnovali koncepci tzv. Funkčního modelování, která je unikátní pro Autodesk Inventor, je právě Generátor prvků jednou z jejích zásadních součástí.

Generátor prvků obsahuje velké množství základních 3D prvků, které při konstruování snadno přizpůsobíte vlastním potřebám

Nebojte se začít

Uživatelé, mající větší či menší zkušenosti pouze s navrhováním dvojrozměrných výkresů, netají často své obavy z prvotní koncepční práce na trojrozměrných modelech. Právě Generátor prvků jim ale z počátku může mnoho tápání i strachu z neznámého ušetřit, protože obsahuje podporu jednoduchého prvotního návrhu. Místo využití samostatného prostředí skicáře si tak začínající konstruktéři často vystačí s intuitivní úpravou základních prvků z knihovny a jednoduchými nabídkami pro přizpůsobení rozměrů a tvaru. Kombinací těchto možností s podporou 3D uchopovacích bodů, které jsou vlastně trojrozměrnou obdobou uchopovacích režimů z AutoCADu, dokáží i začínající uživatelé snadno vytvořit díly odpovídající jejich představám o tvaru či velikosti.

3D uchopovací body umožňují rychle měnit parametry dílů a jejich částí přímo v modelu. Stačí uchopit pomocí myši požadovanou část a tažením měnit tvar, rozměry i třeba pozici – vše s okamžitou vizuální odezvou na obrazovce vašeho monitoru a tedy rychle, snadno a přehledně. Zabudovaná inteligence modelovacích funkcí se naplno projeví už při těchto prvotních úpravách jednoduchých dílů, například při zarovnávání jejich částí k dalším existujícím plochám, hranám či bodům ap. Začínající uživatel si tak snadno osvojí návyky pro efektivní editaci prvků, které se mu budou více než hodit později při práci na velkých a složitých sestavách.

S využitím 3D uchopovacích bodů dokážete pohodlně měnit tvar, velikost i pozici prvků přímo v modelu

Jeden rozměr navíc pro vaše návrhy

Spíše než na ohromení uživatelů novou koncepcí modelování, soustředili se vývojáři systému Autodesk Inventor na prohloubení a doplnění metod návrhu, které uživatelé v obecném podání důvěrně znají již z AutoCADu. Díky tomu může být jejich přechod na 3D řešení mnohem snazší, mnoho zažitých postupů mohou konstruktéři využít i při další práci, často i zcela podvědomě. Práce ve 3D prostředí samozřejmě má svá specifika, díky mnoha pomocným funkcím by se však uživatel při přechodu z AutoCADu na Autodesk Inventor nikdy neměl ocitnout v úzkých.

Článek byl publikován v Technickém týdeníku.