AutoCAD 2007 – modelování vrtáku
Cíle cvičení Po dokončení tohoto cvičení budete schopni: ·Používat nové 3D modelovací nástroje AutoCADu 2007 Požadované znalosti Předtím, než začnete toto cvičení, byste měli umět: ·Používat AutoCAD n…
Cíle cvičení
Po dokončení tohoto cvičení budete schopni:
·Používat nové 3D modelovací nástroje AutoCADu 2007
Požadované znalosti
Předtím, než začnete toto cvičení, byste měli umět:
·Používat AutoCAD na střední až pokročilé úrovni
·Manipulovat s USS
·Vytvářet šroubovicové trajektorie
·Táhnout tělesa
·Rozdělovat tělesa
DWG výkres pro vaše testování –Twist.zip
Autor článku – J. D. Mater, Pennsylvania College of Technology
Překlad článku – Martin Madaj, redaktor Autodesk clubu
Díky novým nástrojům AutoCADu 2007 určeným ke 3D modelování, můžete nyní vytvářet i šroubovité tvary, které byste dříve vymodelovat nemohli. Toto cvičení předpokládá, že je uživatel zcela obeznámen s tvorbou přesných 2D náčrtů skládajících se z oblouků, úseček, křivek a splajnů v jakémkoliv umístění, stejně jako se 3D nástroji z předcházejících verzí.
Šroubovitý vrták
Spusťte nový metrický soubor. Jako aktivní nastavte přední pohled a pak soubor uložte pod názvem Twist Drill. Vytvořte hladinu Shank a nakreslete zelenou křivku znázorněnou na Obrázku 1.
Obrázek 1
Vytvořte hladinu pojmenovanou 118° Sketch a nakreslete červenou křivku znázorněnou na Obrázku 2.
Obrázek 2
Vytvořte hladinu pojmenovanou Relief 1 Sketch a nakreslete obdélník znázorněný na Obrázku 3.
Obrázek 3
Spusťte příkaz šroubovice a nastavte poloměr základny stejně, jako na Obrázku 4. Pro nastavení stejné hodnoty i u horního poloměru stiskněte mezerník.
Obrázek 4
Klepněte pravým tlačítkem myši, zvolte Výška otáčky a zadejte hodnotu 21,765592. Toto číslo bylo vypočteno ze vzorce (Pi*průměr)/tan(úhel stoupání šroubovice).
Obrázek 5
Klepněte pravým tlačítkem myši, vyberte Koncový bod osy a klepněte do bodu znázorněného na Obrázku 6.
Obrázek 6
Vytvořte novou hladinu pojmenovanou Chip Clearance a spusťte příkaz Šroubovice. Poloměr základny nastavte dle obrázku. Stiskem mezerníku nastavte stejnou hodnotu horního poloměru.
Obrázek 7
Výšku otáčky ponechte stejnou jako v předchozím případě. Klepněte pravým tlačítkem myši, vyberte Koncový bod osy a zvolte stejný bod, jako u dříve vytvořené šroubovice.
Obrázek 8
Nastavte pohled na dva zobrazené body a spusťte příkaz USS. Z nabídky pravého tlačítka myši vyberte možnost ZOsa.
Obrázek 9
Klepněte pravým tlačítkem myši, vyberte volbu Objekt, a poté klepněte na světle modrou šroubovici. Toto nastaví USS s rovinou XY kolmou na počátek šroubovice.
Obrázek 10
V počátečním bodě šroubovice nakreslete kružnici o průměru 3 mm.
Obrázek 11
Vytvořte novou hladinu pojmenovanou Relief 2 Sketch. Volbou ZOsa příkazu USS nastavte souřadný systém podle Obrázku 12.
Obrázek 12
Nastavte pohled do aktuálního USS (příkaz diaoko – Relativně k USS – Nastavit do půdorysného pohledu – OK) a nakreslete náčrt podle Obrázku 13. Fialové úsečky tvoří uzavřenou křivku. Počátek USS je v koncovém bodě červené úsečky a průsečík úseček skloněných pod úhly 3° a 10° je přímo pod středem kružnice. Náčrt nakreslíte nejjednodušeji tak, že začnete s kružnicí v počátku USS, a poté se pustíte do skloněných úseček. Všimněte si orientace šroubovic a náčrtu stopky. Je možné, že příkaz USS – ZOsa vytvořil obrácenou verzi tohoto zobrazení.
Obrázek 13
Natočte pohled a porovnejte váš výkres s řešením na Obrázku 14. Přesvědčte se, že je všechno správně.
Obrázek 14
Přes šikmou červenou čáru nakreslete žlutou konstrukční čáru (stejně jako na Obrázku 15). Vypněte všechny hladiny kromě Relief 2 Sketch.
Obrázek 15
Přepněte se do pravého pohledu.
Obrázek 16
Vytvořte ekvidistantu konstrukční čáry ve vzdálenosti 0,125 mm vlevo.
Obrázek 17
Otočte celý náčrt o 9° kolem červeného bodu (uzlu) vyznačeného na Obr. 18.
Obrázek 18
Přesuňte kružnici a fialovou křivku do koncového bodu ekvidistanty. Tímto jsou dokončeny všechny náčrty.
Obrázek 19
Vypněte všechny hladiny kromě Shank a 118° Sketch. Vytvořte hladinu Solid a orotujte náčrt v hladině Shank kolem osy vyznačené na Obrázku 20.
Obrázek 20
Jako aktuální nastavte hladinu 118° Sketch a vysuňte načrtnutou křivku jako plochu mimo těleso budoucího vrtáku. Po vysunutí posuňte plochu tak, aby rozdělovala celý dřík.
Obrázek 21
Rozdělte součást vysunutou plochou. Plochu pak přesuňte do hladiny nazvané Hidden Surfaces.
Obrázek 22
Zapněte hladinu Relief 1 Sketch a táhněte obdélník podél šroubovicové trajektorie. Volbu Vyrovnání nastavte na Ne.
Obrázek 23
Těleso z taženého obdélníku otočte (a zároveň zkopírujte) o 90°. Odečtěte obě tělesa od základu vrtáku.
Obrázek 24
Výsledek odečtení je na Obrázku 25.
Obrázek 25
Orotujte obdélník pod úhlem 150°. Tip: Pokud při výběru osy rotace začnete na straně u vrtáku, bude úhel rotace kladný.
Obrázek 26
Otočte s kopií orotované těleso kolem osy vrtáku a potom od něj obě dvě rotovaná tělesa odečtěte. Vypněte hladinu Relief 1 Sketch.
Obrázek 27
Jako aktuální nastavte hladinu Chip Clearance a vytáhněte kružnici podél šroubovicové trajektorie.
Obrázek 28
Kopii nového tělesa otočte o patřičný úhel a odečtěte oba objekty od vrtáku.
Obrázek 29
Vysuňte kružnici mimo těleso vrtáku (viz Obrázek 30).
Obrázek 30
Odečtěte od vrtáku vysunuté válce a hladinu Chip Clearance vypněte.
Obrázek 31
Zapněte hladinu Relief 2 Sketch a vysuňte fialovou oblast přes vrták.
Obrázek 32
Otočte kopii objektu z fialového náčrtu a obě dvě tělesa odečtěte od špičky vrtáku.
Obrázek 33