portál uživatelů
softwarů Autodesk

Modelujeme v Revitu pomocí editačních nástrojů

Autodesk Revit obsahuje celo řadu velmi zajímavých nástrojů pro jednoduchou tvorbu a tvarování budoucího návrhu stavby. Tyto nástroje jsou optimalizovány pro specifika konstrukčního navrhování a jejic…

Modelujeme v Revitu pomocí editačních nástrojů

Autodesk Revit obsahuje celo řadu velmi zajímavých nástrojů pro jednoduchou tvorbu a tvarování budoucího návrhu stavby. Tyto nástroje jsou optimalizovány pro specifika konstrukčního navrhování a jejich využití přináší uživateli možnost navýšení produktivity s úsporou času pro skutečné řešení problémů. Revit je v tomto ohledu aplikací, která obdobně jako jiná aplikace například ve strojírenství podporuje především tvorbu koncepce a její jednoduchý převod do reálné podoby 3D modelu. Celá řada příkazů funguje v Revitu zcela univerzálně a je prakticky jedno jestli právě zpracováváte návrh na úrovni 2D pohledů nebo 3D modelu. Z počátku mohou být tyto nové postupy především pro uživatele AutoCADu méně srozumitelné, proto dnešní návod věnuji právě jim.

Výběr editačních příkazů v Revitu je totožný při práci ve 2D i 3D pohledu

Jedním z takto výrazně optimalizovaných příkazů jsou nástroje pro editaci základního modelu. Jedná se o funkce, které poskytují při zpracování například zdiva výrazné výhody oproti použití 2D úprav, případně poměrně komplikovaným boolean operacím, známým z postupů tradičního prostorového modelování. Pro běžnou práci použijete především čtyři základní editační funkce. Pro začínající uživatele, kteří doposud využívali pro tvorbu projektu AutoCAD, uvádím alternativní funkce, které odpovídají těmto nástrojům na úrovni 2D tvorby geometrie.

·Zarovnat – umožňuje na úrovni 2D pohledu i 3D modelu zarovnat editovanou geometrii vůči referenční. Tento příkaz je jistou alternativou příkazu protáhni a ořež, který známe z AutoCADu, ale lze jej použít navíc na úrovni modelu.

·Rozdělit – nástroj pro snadné rozdělení 2D nebo 3D geometrie v referenční vzdálenosti. Použití tohoto nástroje umožňuje výchozí objekt přerušit například pro výmaz jedné z jeho částí. Odpovídajícím příkazem v AutoCADu je příkaz Rozděl.

·Oříznout – umožňuje snadnou editaci objektů především při vytváření rohů. Revit zařízne vybrané objekty (výběr vždy na zachované části) a upraví geometrii tak, aby vznikl roh. Tento příkaz nelze s klasickým příkazem Ořež příliš srovnávat. Nelze jej použít totiž v případech, kdy potřebujeme zaříznout pouze jedinou stěnu. V tomto případě je nutné zvolit nejlépe příkaz Zarovnat.

·Odsazení – generuje v určité vzdálenosti konturu například stěny, ale současně umožňuje také volbu výmazu originálního objektu, tedy se prakticky jedná v tomto případě o tradiční posun objektu. Odsazení lze s výhodou použít například pro generování příček v definované vzdálenosti, řady sloupů apod. Jedná se prakticky o jistý optimalizovaný ekvivalent příkazu Ekvidistanta a Posun s možností zachování kopie. Příkaz lze opět efektivně využít jak na úrovni 2D návrhu tak 3D modelu.

Použití editačních nástrojů je identické jak ve 2D tak ve 3D pohledu

Autodesk Revit je v celé řadě příkazů opravdu vyladěn na maximální míru a propojuje mezi sebou navzájem oblasti 2D návrhu a 3D modelu budoucí stavby. U tohoto produktu je prakticky jedno, jestli pracujete s aktuálním výkresem podlaží, nebo navrhujete například interiér. Všem, kteří ještě váhají nad nasazením tohoto produktu, jej doporučuji minimálně vyzkoušet v trial verzi a to na konkrétních příkladech. Ideálním krokem v této oblasti je bezesporu vstupní školení, ale i to by mělo být řešeno ne výkladovou formou, ale přímou realizací konkrétních případů. Tento postup vede vždy nejrychleji k požadovanému cíli i s ohledem na to, že největší potenciál budoucích uživatelů Autodesk Revitu využívá dosud pouze 2D postupů.