portál uživatelů
softwarů Autodesk

Zkušební jízda s Autodesk Inventor 11 – 2. díl, Začínáme

Strojírenství

Zdrojové soubory si můžete stáhnout přímo ze stránek Autodesk clubu – pro stažení se budete muset přihlásit, popř. zaregistrovat do Autodesk clubu. Aby byl výkon vašeho počítače co nejlepší a grafické…

Zkušební jízda s Autodesk Inventor 11 – 2. díl, Začínáme

Zdrojové soubory si můžete stáhnout přímo ze stránek Autodesk clubu – pro stažení se budete muset přihlásit, popř. zaregistrovat do Autodesk clubu.

Aby byl výkon vašeho počítače co nejlepší a grafické znázornění vaší práce co nejvěrnější, doporučujeme vám použít následující nastavení operačního systému.

Nastavení grafického režimu

Lepšího grafického výkonu dosáhnete prostřednictvím následujícího nastavení vašeho operačního systému:

1.Klepněte pravým tlačítkem myši na plochu systému Windows a z kontextové nabídky vyberte příkaz Vlastnosti.

2.V dialogovém okně Zobrazení – vlastnosti klepněte na záložku Nastavení.

3.Z dostupných režimů zobrazení vyberte možnost Nejvyšší (32 bitů) a klepněte na tlačítko OK.

Nastavení výchozího barevného schématu

Autodesk Inventor nabízí rozsáhlou škálu nejrůznějších barevných schémat. Pro účely seznámení s tímto programem však doporučujeme použít zjednodušené zobrazení s bílým pozadím.

1.Na ploše operačního systému poklepejtena ikonu  a spusťte Autodesk Inventor 11.

2.V okně Začínáme klepněte na tlačítko Storno, které naleznete v jeho pravém dolním rohu.

3.V nabídce Nástrojeklepněte na příkaz Možnosti aplikace.

4.Na záložce Barvyklepněte na barevné schéma Prezentace.

5.Pokud používáte Autodesk Inventor na méně výkonném nebo přenosném počítači, doporučujeme vám zrušit zatržení pole Zobrazit odlesky a textury.

6.Klepnutím na tlačítko Použíta následně OKzavřete dialogové okno Možnosti.

7.Autodesk Inventor ukončíte klepnutím na příkaz Konec v nabídce Soubor.

Více informací o nastavení grafické karty naleznete na stránce http://www.inventor-certified.com/graphics.

Spuštění programu Autodesk Inventor

Program Autodesk Inventor spustíte následujícím způsobem:

1. Na ploše operačního systému poklepejtena ikonu programu Autodesk Inventor 11. Zobrazí se vám dialogové okno spolu s upozorněním na zbývající počet dní, po které můžete ještě zkušební verzi programu Autodesk Inventor používat.

2.Zvolte možnost Spustit produkta pokračujte klepnutím na tlačítko Další.

Uvítá vás stránka Začínáme. Tato stránka obsahuje mnoho užitečných nástrojů, která vám pomohou se blíže seznámit s programem Autodesk Inventor, včetně informací o nejnovějších funkcích, návodech a dalších. Rovněž zde naleznete odkaz na službu Autodesk Streamline®, která umožňuje snadné sdílení dat modelů mezi jednotlivými členy vývojového týmu. K těmto odkazům se můžete samozřejmě kdykoliv v budoucnu vrátit.

Zahájení práce na projektu

Autodesk Inventor zavádí ke správě více souvisejících souborů výraz projekt. Nejinak je tomu i v případě návrhů motokáry.

Aktivování projektu:

1.  V dialogovém okně Začínáme vyberte v oblasti Co dělat (levý sloupec) položku Projekty.

2.V okně s přehledem projektů klepněte pravým tlačítkem myši a z kontextové nabídky vyberte příkaz Procházet.

3.Přejděte do složky, ve které jsou nainstalovány zdrojové soubory (výchozí umístění je C:Inventor_R11_TestDrive), označte soubor Go_Cart.ipja klepněte na tlačítko Otevřít.

4.Jestliže se vedle projektu Go_Cart neobjeví symbol zatržení, poklepáním na jeho název projekt aktivujete.

Otevření vaší první sestavy

Prvním krokem při práci se sestavou bude její otevření, dalšími pak její rozšíření o nové komponenty, kterým se budeme věnovat v samostatných kapitolách tohoto seriálu.

Otevření existující sestavy je jednoduché:

1.V dialogovém okně Začínáme vyberte v oblasti Co dělat položku Otevřít.

2.V okně s přehledem souborů označte soubor _Start_Go_Cart.iama klepněte na tlačítko Otevřít.

3.V pravém horním rohu okna _Start_Go_Cart.iam klepněte na tlačítko Maximalizovat (stejně jako v ostatních aplikacích Windows).

Uživatelské rozhraní

Nyní máte první možnost seznámit se detailně s uživatelským rozhraním programu Autodesk Inventor. Neměli byste s ním mít žádné problémy, neboť je hodně podobné rozhraní operačního systému Windows. Horní okraj okna lemuje panel s řadou nabídek. V nabídce Soubor například naleznete příkazy jako Otevřít, Uložit, Tisk nebo Konec. V nabídce Zobrazit se pak skrývají příkazy pro práci se zobrazením modelu, jako jsou Otočit, Posun pohledu nebo Zoom.

Pod panelem s nabídkami naleznete standardní panel nástrojů programu Autodesk Inventor. Ikony obsažené v tomto panelu zpřístupňují celou řadů nástrojů, jako například:

·Práce se soubory (Nový, Otevřít, Uložit).

·Často používané nástroje pro tvorbu návrhů (Náčrt, Návrat, Aktualizace).

·Dynamické změny zobrazení návrhů (Otočit, Posun pohledu, Zoom).

·Nastavení vzhledu návrhů (Zobrazit vystínovaně, Zobrazit skryté hrany, Zobrazit drátový model).

Uživatelské rozhraní programu Autodesk Inventor si můžete společně s panelem nabídek a standardních nástrojů prohlédnout na obrázku nahoře. U levého okraje obrázku si pak povšimněte podokna Okno nástrojů (horní) a Prohlížeč (dolní).

Okno nástrojů

Panel Okno nástrojů nabízí specializované nástroje, jejichž nabídka se automaticky mění tak, aby přizpůsobovala svůj obsah prostředí, ve kterém zrovna pracujete. Při vytváření nové sestavy tak například okno nástrojů obsahuje řadu nástrojů pro vytváření a manipulaci s komponenty v rámci sestavy. Při práci na novém komponentu zde pak naleznete nástroje pro vytváření náčrtů dílů. Po ukončení práce s náčrty se obsah okna nástrojů automaticky změní na nástroje pro převod náčrtů na díly.

Okno nástrojů lze používat ve dvou režimech: Výukový a Expert. Standardně je zvolen režim Výukový, ve kterém jsou zobrazeny ikony včetně svého popisu. V okamžiku, kdy jste však již s jejich funkcemi dobře seznámeni, můžete přepnout zobrazení okna nástrojů na režim Expert a tyto popisy zmizí.

·Jestliže chcete používat okno nástrojů v režimu Expert, klepněte levým tlačítkem myšina jeho záhlaví (tlačítko s šipkou) a z kontextové nabídky vyberte příkaz Expert.

Prohlížeč

Prohlížeč se standardně nachází přímo pod oknem nástrojů. Při práci v prostředí sestavy zobrazuje prohlížeč strukturu dílů a podsestav v rámci celé sestavy. V našem případě obsahuje prohlížeč všechny díly, které byly v rámci projektu vývoje motokáry vytvořeny.

Při vytváření nového dílu zobrazuje prohlížeč prvky, které jste již do modelu přidali. Struktura dílu je graficky znázorněna jako hierarchicky uspořádaný strom.

Oba typy panelů je možné přetahovat po ploše a měnit jejich velikost, podobně jako u kterékoliv jiné aplikace pro operační systém Windows. Platí zde stejné zásady pro práci s okny jako v ostatních programech – například poklepání na záhlaví okna modelu má za následek maximalizaci okna. Pokud jsou panely okno nástrojů nebo prohlížeč skryté, můžete je v nabídce Zobrazitsnadno aktivovat prostřednictvím příkazů v podnabídce Panel nástrojů, a sice Okno nástrojůnebo Panel Prohlížeč.

Změna pohledu

Sestavu motokáry můžete prohlížet z různých pohledů:

·Klepněte pravým tlačítkem myšina okno s modelem a z kontextové nabídky vyberte příkaz Izometrický pohled (F6).

Program provede přesun kamery do izometrického pohledu.

Předchozí typ pohledu provedete následujícím způsobem:

·Klepněte pravým tlačítkem myšina okno s modelem a z kontextové nabídky vyberte příkaz Předchozí pohled (F5).

Tip: Pro návrat k předchozímu pohledu můžete využít také klávesu F5.

Detailnějšího pohledu na ozubené kolo a pravé kolo motokáry dosáhnete následujícím způsobem:

1.  Ve standardním panelu nástrojů klepněte na ikonu Zoom Okno

2.V okně s modelem označte klepnutím levý horní a následně pravý dolní roh požadované oblasti.

Pohled na vybranou část sestavy by měl vypadat podobně jako na posledním obrázku dnešního druhého dílu seriálu.

Na posledním obrázku si můžete rovněž všimnout detailního pohledu na ozubené kolo a nápravu. Úkolem, který vás na následujících stránkách čeká, bude vytvoření držáku, jenž bude spojovat nápravu s ozubeným kolem prostřednictvím šesti spojovacích otvorů.

Sami jste se mohli přesvědčit, že i na první pohled je uživatelské rozhraní Autodesk Inventoru velmi intuitivní. Příště dnešních nabytých znalostí využijete a začnete tvořit výše zmíněný držák ozubeného kola.