portál uživatelů
softwarů Autodesk

Zkušební jízda s Autodesk Inventor 11 – 3. díl, První součást

Strojírenství

Zdrojové soubory si můžete stáhnout přímo ze stránek Autodesk clubu – pro stažení se budete muset přihlásit, popř. se do Autodesk clubu nejprve zaregistrovat. Dnešní práci budete začínat na čisto, ted…

Zkušební jízda s Autodesk Inventor 11 – 3. díl, První součást

Zdrojové soubory si můžete stáhnout přímo ze stránek Autodesk clubu – pro stažení se budete muset přihlásit, popř. se do Autodesk clubu nejprve zaregistrovat. Dnešní práci budete začínat na čisto, tedy s prázdným souborem modelu ze šablony.

Vytvoření vašeho prvního dílu

Prvním dílem, který vytvoříte, bude držák ozubeného kola. Jeho konečnou podobu si můžete prohlédnout na obrázku.

K jeho vytvoření použijeme standardní šablonu:

1.Na standardním panelu nástrojů klepněte na ikonu Nový . Dialogové okno, které se objeví, vám nabídne několik existujících šablon vhodných pro vytváření nových dílů, sestav, výkresů a podobně.

2.Poklepáním na ikonu Norma.ipt vytvoříte nový standardní díl.

 

Poznámka: Autodesk Inventor umožňuje vytváření nových dílů jak nezávisle, tak v kontextu konkrétní sestavy. V případě tohoto projektu však vytvoříme nový díl nezávisle.

Prostředí pro modelování dílů

Prostředí pro modelování dílů obsahuje veškeré nástroje, které jsou při vytváření samostatných dílů potřebné.

Při zahájení práce na novém dílu zobrazí prohlížeč jeho výchozí název, počátek a také primární náčrt. Součástí programu Autodesk Inventor je náčrtové prostředí, které výrazně urychluje tvorbu náčrtů ve vašich návrzích. Díky tomu, že je náčrtový režim aktivován automaticky, můžete začít s vytvářením náčrtů vašeho prvního dílu. Použitím řady modelovacích nástrojů pak převedete tento 2D nákres do podoby trojrozměrného návrhu.

 

V náčrtové oblasti si můžete všimnout zobrazené mřížky. Její význam je nezanedbatelný – poskytuje vizuální pomůcku pro odhad vzdáleností a pozice vytvářených objektů. Počátek náčrtů leží v průsečíku obou os uprostřed okna. V náčrtovém režimu zobrazuje okno nástrojů pouze nástroje pro tvorbu náčrtů, jako jsou Čára, Kružnice, Oblouk a další.

Načrtnutí náboje

Základ nového dílu tvoří váleček, jenž bude v náčrtovém prostředí znázorněn dvěma soustřednými kružnicemi.

1.V okně nástrojů 2D náčrtu vyberte nástroj Kružnice středem a poloměrem .

2.Přesuňte kurzor myši do náčrtové oblasti. Jeho podoba se změní na žlutý bod.

3.Přesuňte kurzor na průsečík obou os. Jakmile se přiblížíte kurzorem k průsečíku os, program jej sám přichytí k průsečíku os. Není nutné, aby se střed kružnice nacházel přímo zde, v následujících úkonech vám nicméně poslouží jako dobrý referenční středový bod.

4.Klepnutím na průsečík vytvoříte střed první kružnice. Nyní posuňte kurzor směrem od středu doprava. Při pohybu

5.Pokračujte s pohybem kurzoru tak dlouho, dokud není poloměr roven přibližně hodnotě 25. Stiskněte podruhé

Právě jste vytvořili první kružnici. Jak si můžete všimnout, kurzor má stále podobu nástroje Kružnice středem a poloměrem. Toho využijeme a vytvoříme i druhou kružnici.

Druhou, soustředně umístěnou, kružnici vytvoříte následujícím způsobem:

1.Přesuňte kurzor myši zpět do středu již existující kružnice. Při přejezdu kurzorem přes střed již existující kružnice si můžete všimnout změny barvy kurzoru a zobrazení ikony shody.

2.Klepnutím na bod průsečíku definujete střed druhé kružnice. I v tomto případě přesuňte kurzor směrem doprava.

3.Pohyb kurzoru zastavte v okamžiku, kdy bude poloměr druhé kružnice větší než poloměr první kružnice. Stiskněte podruhé tlačítko myši.

4.Práci s nástrojem Kružnice středem a poloměrem ukončete klepnutím pravým tlačítkem myši a výběrem příkazu Hotovo z kontextové nabídky, která se zobrazí.

Tím jste vytvořili základní podobu svého prvního náčrtu. Pokud nejste s výsledky spokojeni, anebo jste udělali chybu, postupujte následovně:

·Na standardním panelu nástrojů klepněte na ikonu Zpět a pomocí nástroje Kružnice středem a poloměrem  vytvořte kružnice znovu.

Úprava rozměrů náčrtu

Jednou z velkých výhod programu Autodesk Inventor je možnost snadno a rychle ověřit koncepci návrhu ještě před zapracováním přesných rozměrů a podoby. Vytvoření náčrtů je pouze první krok, druhým je pak určení přesných rozměrů a tvaru objektu.

Práce s kótami

Vaším úkolem bude nyní specifikovat přesně rozměry náčrtu, a sice pomocí kót.

Autodesk Inventor dokáže pracovat se širokou škálou nejrůznějších typů kót – lineární, úhlové, radiální, poloměry atd. – a to vše pomocí jediného nástroje. Postup je následující:

1.V okně nástrojů vyberte nástroj Obecná kóta .

2.Přesuňte kurzor na linku vnitřní kružnice. Vedle kurzoru se zobrazí ikona  kótování.

3.Klepnutím označte kružnici a přejeďte kurzorem směrem doprava nahoru. Klepnutím tlačítka myši určete místo, kam má být kóta zanesena (konečné rozměry se budou ještě měnit). Jelikož je nástroj Obecná kóta stále aktivní, můžete pokračovat ve vkládání dalších kót.

4.Přesuňte kurzor na linku vnější kružnice a klepnutím na ni zaneste stejným způsobem jako dříve do návrhu i druhou kótu.

Určení hodnot kót

Hodnoty kót se odvíjejí od přesné pozice myši při vytváření náčrtů. Jelikož jsou dosavadní objekty pouze volně načrtnuté, je potřeba jejich rozměry upřesnit.

Přesnou hodnotu poloměru vnitřní kružnice definujete následovně:

1.Klepnutím tlačítka myši označte kótu vnitřní kružnice. Zobrazí se dialogové okno spolu s aktuální hodnotou vybrané kóty.

2.Do tohoto pole zadejte hodnotu 50a potvrďteji klepnutím na ikonu v pravé části dialogového okna (nebo stiskem klávesy Enter). Současně se změnou kóty se změní také podoba náčrtu, který se automaticky přizpůsobí novým rozměrům.

Určení hodnot kót pomocí vzorců

Za účelem automatizace návrhů by bylo dobré zajistit mezi oběma kružnicemi konstantní vzdálenost. Autodesk Inventor dokáže používat existující kóty coby parametrické reference. Díky parametrickým referencím můžete změnit původní hodnotu a mít přitom jistotu, že se automaticky aktualizují také všechny reference. Co více, parametrické reference lze kombinovat také s matematickými vzorci.

Rozměry vnější kružnice změníte následujícím způsobem:

1.Pomocí nástroje Obecná kóta označte kótu vnější kružnice.

2.Po zobrazení dialogového okna s přesnou hodnotou kóty označte klepnutím tlačítka myši kótu vnitřní kružnice. V dialogovém okně Upravit kótu se zobrazí řetězec d0.

3.Za řetězec d0 připište vzorec +20. Konečný údaj v poli tak bude d0+20.

4.Nové nastavení rozměrů potvrďteklepnutím na ikonu  vpravo nebo stiskem klávesy Enter.

Nastavení vzorce můžete ověřit následujícím způsobem:

1.Označte kótu vnitřní kružnice.

2.Do dialogového okna Obecná kóta vepište hodnotu 40a potvrďte  nové nastavení. Obě kružnice se přizpůsobí novému nastavení rozměrů.   

3.Práci s nástrojem Obecná kóta ukončíte stiskem klávesy Escnebo klepnutím pravým tlačítkem myšiv oblasti návrhu a výběrem příkazu Hotovoz kontextové nabídky.

Poznámka: Při vkládání rozměrů pomocí klávesnice není nutné vepisovat jednotky (tedy „40 mm“); hodnota „40“ je zcela postačující, neboť milimetry již byly zvoleny jako výchozí měrná jednotka v průběhu instalace programu. Autodesk Inventor však podporuje jak metrický, tak imperiální (nebo též britský) systém, a to dokonce i kombinovaně v rámci jediného výkresu.

Vstup do třetího rozměru

Nastává okamžik převodu 2D náčrtu do podoby trojrozměrného modelu. Doposud jste na náčrt pohlíželi z kolmého pohledu na rovinu náčrtu. K lepší vizualizaci modelu je však možné změnit pohled na izometrický, který nabízí lepší představu o podobě 3D modelů.

Změna pohledu

Izometrický pohled zvolíte následujícím způsobem:

·V okně návrhu klepněte pravým tlačítkem myšia z kontextovénabídky vyberte příkaz Izometrický pohled. Všimněte si, že veškeré údaje kótování jsou čitelné navzdory změně pohledu na návrh.

Pokud nejsou některé údaje o kótování viditelné, můžete zkusit následující postupy:

·Použijte nástroj Zoom  nebo držte stisknutou klávesu F3 a za současného držení stisku levého tlačítka myši změňte přiblížení návrhu.

·Přiblížení či oddálení návrhu dosáhnete rovněž pomocí kolečka myši. Pohyb kolečka vpřed odpovídá oddálení, pohyb kolečka zpět pak přiblížení návrhu.

·Použijte nástroj Posun pohledu nebo držte stisknutou klávesu F2a za současného držení stisku levého tlačítka myši přesuňte návrh do viditelné oblasti.

·Stejného výsledku jako v předchozím případě dosáhnete rovněž stiskem a držením kolečka myši.

Dokončení návrhu

Práci v náčrtovém prostředí ukončíte následujícím způsobem:

·Klepněte pravým tlačítkem myši v oblasti návrhu a z kontextové nabídky vyberte příkaz Dokončit náčrt. Mřížka, která vám při práci s náčrtem pomáhala, zmizí, neboť již není potřeba. Stejně tak se změnilo i okno nástrojů, jehož obsah byl nahrazen nástroji pro práci s 3D modely.

Vytvoření vašeho prvního modelu

K dokončení návrhu náboje použijeme nástroj Vysunout.

1.V okně nástrojů klepněte na nástroj Vysunout . Zobrazí se dialogové okno Vysunutí.

2.Oblast náčrtu, která má být vysunuta, označíte klepnutím myši. Označte oblast mezi oběma kružnicemi.

3.V dialogovém okně Vysunutí klepněte na ikonu Středový . Náhled 3D modelů se automaticky přizpůsobí vybranému nastavení.

4.Přesuňte kurzor na hranu náhledu a vytáhněte vysunutí o kousek výše. Všimněte si, že spolu s pohybem horní hrany vysunutí se mění také jeho hodnota v dialogovém okně. Konkrétní hodnotu vysunutí můžete definovat také zadáním přesné vzdálenosti.

5.V dialogovém okně Vysunutí označte aktuální hodnotu vysunutí a změňte ji na 40. Klepnutím na tlačítko OKzavřete dialogové okno a provedete vysunutí načrtnutého tvaru.

Tímto jste právě vytvořili svůj první model v programu Autodesk Inventor. Ačkoliv se může zdát, že celý postup je podle množství textu a obrázků zdlouhavý, opak je pravdou. Vše co jsme si dnes ukázali, je v praxi velice rychlá záležitost.

A co nás čeká příště? Budeme pokračovat v práci na dnes vytvořeném základu modelu součásti. Provedeme nastavení náčrtů a přidáme k držáku ozubeného kola další prvky.