Zkušební jízda s Autodesk Inventor 11 – 5. díl, Vazby náčrtu
Zdrojové soubory si můžete stáhnout přímo ze stránek Autodesk clubu – pro stažení se budete muset přihlásit, popř. se do Autodesk clubu nejprve zaregistrovat. Pokud byste si práci s Inventorem ch…
Zdrojové soubory si můžete stáhnout přímo ze stránek Autodesk clubu – pro stažení se budete muset přihlásit, popř. se do Autodesk clubu nejprve zaregistrovat. Pokud byste si práci s Inventorem chtěli vyzkoušet až od tohoto článku, ale nemáte soubor vytvořený podle minulého dílu seriálu, můžete si jej také stáhnout a začít okamžitě modelovat.
Vazby náčrtu
Vazby slouží k vytvoření relací mezi dvěma objekty nebo použití existujících vazeb na konkrétní objekt. Například horizontální vazba, které se vztahuje k čáře, zajistí, že bude čára za všech okolností horizontální. Tuto horizontální vazbu lze aplikovat automaticky již při vytváření čáry nebo později na již existující čáru. V následujícím textu vytvoříte konstrukční geometrii a vazbu náčrtu paprsku.
Vytvoření konstrukční geometrie
Konstrukční geometrie často zjednodušuje vytváření vazeb náčrtu. Díky programu Autodesk Inventor je možné použít jako konstrukční geometrii prakticky jakékoliv načrtnuté tvary.
Horizontální konstrukční čáru vytvoříte následujícím způsobem:
1.V okně nástrojů vyberte opět nástroj Čára .
2.U pravého konce standardního panelu nástrojů klepněte na ikonu Konstrukční , která aktivuje konstrukční režim.
3.V okně návrhu vytvořte označením středu náboje počáteční bod čáry.
4.Přesuňte kurzor směrem doprava k oblouku paprsku. V okamžiku, kdy je náhled čáry vodorovný, se vedle kurzoru objeví ikona horizontálního omezení .
5.Pokud je symbol horizontálního omezení zobrazen, klepnutím určíte konečný bod konstrukční čáry. V návrhu se objeví horizontální čárkovaná čára. Všimněte si rozdílu v použitém stylu konstrukční čáry a její barvy.
6.Klepnutím na ikonu Konstrukční na standardním panelu nástrojů deaktivujete konstrukční režim.
7.Práci s nástrojem Čáry ukončíte klepnutím pravým tlačítkem myšia výběrem příkazu Hotovoz kontextové nabídky.
Vytvoření vazby paprsku
Střed náboje a oblouk paprsku musí být horizontálně ve stejné linii. Tohoto záměru dosáhnete automatickým zarovnáním středového bodu oblouku s horizontální konstrukční čárou.
Zarovnání oblouku paprsku s konstrukční čárou dosáhnete následovně:
1.V okně nástrojů klepněte na šipku vedle nástroje Kolmost . Nástroje, které podnabídka obsahuje, slouží k zanášení vazeb do návrhu.
2.Vyberte nástroj Totožnost .
3.Označte střed oblouku a následně také konstrukční čáru. Střed oblouku změní svou polohu tak, aby byl ve shodě s konstrukční čárou.
Šikmé čáry, které s obloukem sousedí, musí být také symetrické podle konstrukční čáry. Symetričnosti obou čar dosáhnete následujícím způsobem:
1.V okně nástrojů klepněte na šipku vedle nástroje Totožnost .
2.Z nabídky vyberte nástroj Symetrické .
3.Označte horní a poté i dolní šikmou čáru. Jako třetí označte konstrukční čáru.
Tip: Nápovědu pro používání nejrůznějších nástrojů spolu s jejich popisy či dotazy naleznete v levém dolním rohu okna programu Autodesk Inventor (přímo pod panelem prohlížeč).
Obě šikmé čáry jsou nyní symetrické podle konstrukční čáry.
Zobrazení existujících vazeb
Vazby, které váš návrh obsahuje, můžete kdykoliv v průběhu jeho tvorby zobrazit. Postup je následující:
1.V okně nástrojů klepněte na nástroj Zobrazit vazby .
2.Označte oblouk. Zobrazí se stručný přehled ikon vazeb, které jsou s obloukem asociovány.
Geometrii, která se k jednotlivým vazbám vztahuje, zvýrazníte následujícím způsobem:
1.Přesuňte kurzor nad jednotlivé ikony vazeb. Oba načrtnuté objekty, které jsou s danou vazbou asociované, se graficky zvýrazní.
2.Klepnutím na ikonu s křížkem vpravo přehled vazeb zavřete.
3.Práci s nástrojem Zobrazit vazby ukončíte stiskem klávesy Escnebo klepnutím pravým tlačítkem myšia výběrem příkazu Hotovoz kontextové nabídky.
Tip: Budete-li chtít některou z existujících vazeb odebrat, stačí ji označit a stiskem klávesy Delete odstranit z návrhu.
Dokončení náčrtu pomocí kót
Náčrt paprsku je téměř hotov, stačí definovat jeho přesné rozměry.
1.V okně nástrojů klepněte na nástroj Obecná kóta .
2.Označte oblouk a kótu umístěte vpravo nahoře od oblouku. Jelikož jste změnili způsob práce s kótami, zobrazí se okno Upravit kótu okamžitě po jejich zanesení do návrhu.
3.Do dialogového okna zadejte hodnotu 6 a potvrďte nové nastavení kóty.
Úhel, který mezi sebou svírají obě šikmé čáry, změníte následujícím způsobem:
1.Označte horní a následně i dolní šikmou čáru. Kótu umístěte mezi ně.
2.Do dialogového okna, které se objeví, zadejte hodnotu 20a stiskem klávesy Enterpotvrďte nové hodnoty. Obě čáry se automaticky přizpůsobí novému nastavení.
Při používání programu Autodesk Inventor není nutné vytvářet všechny vazby, jako tomu je v případě mnoha jiných CAD systémů. Jelikož jsme zatím pouze v počátečních fázích vytváření držáku, je dobré nechat délce paprsku určitou volnost – na druhé straně bychom ale rádi věděli její aktuální délku. Tento údaj zjistíme prostřednictvím tzv. řízené kóty.
K tomuto úkonu budeme potřebovat aktivní nástroj Obecná kóta:
1.Klepnutím na nástroj Řízená kóta na pravé straně standardního panelunástrojů změníte režim kótování na řízený.
2.Označte střed oblouku a následně i náboje. Výslednou kótu umístěte k dolnímu okraji náčrtu.
3.V dialogovém okně, které se objeví, potvrďte nabízenou hodnotu nebo stiskněte klávesu Enter.
Jelikož se jedná o řízenou kótu, není možné měnit hodnotu v dialogovém okně.
4.Opětovným klepnutím na ikonu Řízená kóta změníte režim kótovánína normální.
5.Práci s nástrojem Obecná kóta ukončíte stiskem klávesy Esc.
Vizuální kontrola náčrtu
Vazby, které náčrt obsahuje, můžete snadno otestovat následujícím způsobem:
1.Uchopte pomocí myši koncový oblouk paprsku a přetáhněte jej do nové pozice. Program bude v průběhu pohybu myši zobrazovat náhled nového tvaru.
2.Uvolněním stisku tlačítka myši zvolíte novou pozici. Všimněte si, že je možné oblouk posouvat pouze horizontálně. Současně se také mění údaj řízené kóty v souladu s pozicí náhledu.
3.Přesuňte oblouk zpět doleva, aby řízená kóta dosahovala hodnoty přibližně 55.
Dokončení paprsku
Náčrt paprsku je nyní hotový. Stejně jako v předchozím případě i nyní vysuneme výsledný náčrt do trojrozměrné podoby.
1.Změňte stiskem klávesy F6zobrazení na izometrický pohled.
2.V okně návrhu klepněte pravým tlačítkem myšia z kontextové nabídky vyberte příkazDokončit náčrt.
3.V okně nástrojů vyberte nástroj Vysunutí .
4.V okně návrhu klepněte do prostoru vymezeného náčrtem geometrie paprsku.
5.V dialogovém okně Vysunutí zvolte možnost Středový .
6.Označte hodnotu hloubky a změňte ji na 12. Klepnutím na tlačítko OK převedete náčrt do podoby modelu.
Zoom a rotace
Nadešel čas vizuálně prozkoumat vytvořený model. Autodesk Inventor umožňuje tuto činnost kdykoliv – dokonce i v situacích, kdy zrovna používáte jiný nástroj.
1.Na standardním panelu nástrojů klepněte na nástroj Zoom vše . Nástroj Zoom vše přiblíží/oddálí model tak, aby zabíral celou obrazovku.
2.Na standardním panelu nástrojů klepněte na nástroj Otočit . Součástí nástroje Otočit je orbitální dráha okolo modelu.
3.Přesuňte kurzor do kružnice vymezující orbit a stiskněte levé tlačítko myši. Pohybem kurzoru můžete nyní dynamicky měnit úhel pohledu na model.
4.Model můžete natáčet dle vodorovné i svislé osy – stačí přesunout kurzor na čáry dělící jednotlivé kvadranty vně kružnice a přetáhnout pohled do požadované pozice.
5.Model můžete otáčet kolem osy kolmé na vaši obrazovku – stačí přesunout kurzor mimo orbit a přetáhnout pohled do požadované pozice.
6.Nevyhovuje-li vám střed rotace, stačí vybrat kterýkoliv jiný bod, kolem kterého má rotace pobíhat.
7.Práci s nástrojem Otočit ukončíte stiskem klávesy Esc nebo klepnutím pravým tlačítkem myšia výběrem příkazu Hotovo z kontextové nabídky.
8.Zpět do izometrického pohledu se vrátíte stiskem klávesy F6 nebo klepnutím pravým tlačítkem myši a výběrem příkazu Izometrický pohledz kontextové nabídky.
V dnešním pokračování seriálu jste opět pracovali převážně se 2D geometrií. Ta je však velmi důležitá, protože tvoří základ většiny vytvořených 3D modelů. Díky tomu se budete moci v příštím díle opět vrátit ke 3D nástrojům. A co si vyzkoušíte? Např. práci s polem prvků nebo tvorbu děr…