portál uživatelů
softwarů Autodesk

Zkušební jízda s Autodesk Inventor 11 – 7. díl, Pomocné pracovní prvky

Strojírenství

Zdrojové soubory si můžete stáhnout přímo ze stránek Autodesk clubu – pro stažení se budete muset přihlásit, popř. se do Autodesk clubu nejprve zaregistrovat. Pokud byste si práci s Inventorem ch…

Zkušební jízda s Autodesk Inventor 11 – 7. díl, Pomocné pracovní prvky

Zdrojové soubory si můžete stáhnout přímo ze stránek Autodesk clubu – pro stažení se budete muset přihlásit, popř. se do Autodesk clubu nejprve zaregistrovat. Pokud byste si práci s Inventorem chtěli vyzkoušet až od tohoto článku, ale nemáte soubor vytvořený podle minulého dílu seriálu, můžete si jej také stáhnout a začít okamžitě modelovat.

Pomocné pracovní prvky

Naším úkolem na následujících stranách bude odebrání materiálu z konců paprsků za účelem snížení hmotnosti a lepšího rozmístění váhy držáku a ozubeného kola. K odebrání materiálů použijeme obdélníkové náčrty v řezu náboje. Nejdříve ale musíme vytvořit rovinu, ve které budeme pracovat.

Vytvoření pracovních os

Rovina, kterou budete potřebovat, musí být orientována podél středových os náboje a otvoru v původním vysunutém paprsku. Aby bylo možné proložit rovinu napříč těmito dvěma tvary, je nutné nejdříve vytvořit pracovní osy. Postup je následující:

1.V okně nástrojů klepněte na nástroj Pracovní osa .

2.V okně návrhu označte vnitřní stranu náboje.

Tím jste vytvořili první pracovní osu.

Na definování roviny budeme potřebovat ještě jednu osu – ta prochází otvorem v paprsku:

1.V okně nástrojů klepněte opětovně na nástroj Pracovní osa .

2.Označte otvor v původním vysunutém paprsku.

Vytvoření pracovní roviny

Dalším krokem je vytvoření pracovní roviny na základě obou právě vytvořených pracovních os.

1.V okně nástrojů klepněte na nástroj Pracovní rovina .

2.V okně návrhu označte obě právě vytvořené pracovní osy.

V rovině, která prochází oběma osami, vznikne nová pracovní rovina.

Vytvoření nového náčrtu

V nové pracovní rovině je nyní možné vytvořit nový náčrt.

1.Na standardním panelu nástrojů klepněte na nástroj Náčrt .

2.V okně návrhu označte pracovní rovinu, kterou jste právě vytvořili.

Zobrazení roviny náčrtu

V okamžiku vytvoření nového náčrtu zobrazí program již důvěrně známou mřížku náčrtového prostředí. Vytvořená rovina prochází nyní napříč modelem. Abychom mohli pracovat uvnitř něj, je třeba použít nástroj Zobrazit v řezu.

·V okně návrhu klepněte pravým tlačítkem myšia z kontextové nabídky vyberte příkaz Zobrazit v řezu.

Nyní máte před sebou celou rovinu náčrtu. V místě, kde je model rozříznutý, je zobrazena textura (pokud jste tuto volbu dříve nevypnuli). Řez je samozřejmě pouze ilustrativní a pomáhá lepší práci s modelem. Geometrie dílu není v žádném případě jakkoliv dotčena.

Vytvoření obdélníkového náčrtu

Zobrazení roviny náčrtu změníte následujícím způsobem:

1.Na standardním panelu nástrojů klepněte na nástroj Podívat na a následně označte pracovní rovinu.

2.Pomocí nástroje Zoom okno (nebo kolečka vaší myši) přibližte pravou polovinu dílu. Tip:Jestliže používáte k přibližování kolečko myši, jako střed, se kterým nástroj pracuje, slouží její kurzor.

V daném zobrazení můžete nyní vytvořit obdélník:

1.V okně nástrojů klepněte na nástroj Obdélník dvěma body .

2.Zhruba v místě odpovídajícím poloze obdélníku na obrázku níže vytvořte volbou levého horního a následně pravého dolního rohu nový obdélník.

3.Práci s nástrojem Obdélník dvěma body ukončete stiskem klávesy Esc.

Dalším krokem je definování přesných rozměrů obdélníku:

1.V okně nástrojů klepněte na nástroj Obecná kóta .

2.Označte pravou svislou hranu obdélníku a kótu umístěte vpravo od ní.

3.Do dialogového okna Upravit kótu zadejte hodnotu 5 a pokračujte stiskem klávesy Enter.

4.Označte spodní vodorovnou hranu obdélníku a kótu umístěte pod ni.

5.Do dialogového okna Upravit kótu zadejte hodnotu 14 a pokračujte stiskem klávesy Enter.

6.Práci s nástrojem Obecná kóta ukončíte stiskem klávesy Esc.

Zarovnání náčrtu s hranou dílu

Abychom mohli zarovnat obdélníkový nákres s hranou paprsku, je třeba promítnout hrany dílu do roviny náčrtu a následně na ně aplikovat kolineární vazby.

Nejdříve promítněte hrany paprsku do roviny:

1.V okně nástrojů klepněte na nástroj Promítnout geometrii .

2.Označte dolní a následně i pravou hranu (siluetu) paprsku, který je zobrazen. Program zobrazí v oblasti návrhu dvě zelené čáry (záleží na nastavení barevného schématu) znázorňující hrany zobrazeného paprsku.

3.Stiskem klávesy Esc ukončíte práci s nástrojem Promítnout geometrii.

Nyní zarovnejte obdélník s promítnutými hranami:

1.V okně nástrojů klepněte na šipku vedle nástroje Symetrické  a vyberte příkaz Kolineárnost .

2.Označte pravou hranu obdélníku a následně promítnutou pravou hranu paprsku. Náčrt obdélníku se automaticky zarovná s promítnutou hranou.

Druhou vazby obdélníku vytvoříme v izometrickém pohledu:

1.V okně návrhu klepněte pravým tlačítkem myšia z kontextové nabídky vyberte příkaz Izometrický pohled(nebo stiskněte klávesu F6).

2.Jelikož je nástroj Kolineárnost stále aktivní, označte rovnou dolní hranu obdélníku a následně i promítnutou dolní hranu paprsku. Obdélníkový náčrt je nyní plně propojen s řádným umístěním paprsku.

3.Stiskem klávesy Esc ukončíte práci s nástrojem Kolineárnost.

Rotace obdélníkového náčrtu

V tento okamžik je náčrt hotový. Pomocí nástroje Rotovat z něj nyní vytvoříme trojrozměrný prvek.

1.Stiskem klávesy R aktivujete nástroj Rotovat. Jelikož se v náčrtu nachází pouze jediný uzavřený profil, vybere Autodesk Inventor obdélník automaticky sám.

2.Jako středovou osu rotace zvolte pracovní osu procházející středem náboje.

3.V dialogovém okně Rotace zvolte možnost Odříznout a pokračujte klepnutím na tlačítko OK.

Co nového v prohlížeči

Možná jste si již sami všimli, že se v prohlížeči objevilo několik nových položek. Hierarchický strom modelu zobrazuje všechny kroky, které byly v průběhu modelování vykonány. Pomocí prohlížeče můžete zvýraznit či pozměnit kterýkoliv existující prvek či dokonce přidat prvky nové. Čím blíže se s programem Autodesk Inventor seznámíte, tím více si budete uvědomovat, jak užitečným nástrojem pro vás prohlížeč z hlediska návrhů a analýz může být.

Vztah mezi jednotlivými prvky v prohlížeči a geometrií vašeho dílu zjistíte následovně:

·Při pohybu kurzorem přes jednotlivé položky v prohlížeči se odpovídající prvky v okně návrhu zvýrazní.

Jelikož již nepotřebujete pracovní osy ani pracovní rovinu, které jste vytvořili, můžete je v prohlížeči skrýt. Poznámka: Obě pracovní osy jsou sbaleny v uzlu Pracovní rovina 1. Abyste je v prohlížeči zobrazili, musíte pracovní rovinu rozbalit.

1.V prohlížeči klepněte na položku Pracovní rovina1.

2.Za současného držení klávesy Ctrl označte i položky Pracovní osa1 a Pracovní osa2. Všechny tři položky by nyní měly být v prohlížeči zvýrazněny.

3.Klepněte pravým tlačítkem myši na zvýrazněné položky a z kontextové nabídky vyberte příkaz Viditelnost.

Pracovní osy a pracovní rovina, které jste vytvořili, se již nebudou v okně návrhu zobrazovat. Ikony těchto tří položek jsou v prohlížeči zašedlé.

Nyní již k dokončení součásti chybí v podstatě pouze jeden krok, kterým je vytvoření drážky pro pero. Tu by bylo možné vytvořit pomocí standardních, a vám již v tuto chvíli známých operací (vysunutí s odečtením), ovšem my použijeme jinou funkci, která celý proces urychlí. Bude se jednat o tzv. iPrvky. Více si však povíme až v osmém díle Zkušební jízdy.