Koncepce volitelné části státní maturitní zkoušky je špatná
Koncepce státní maturitní zkoušky je výrazně diskutovaným problémem nejen mezi pedagogickými pracovníky. Za její nejkritičtější oblast je považována především volitelná část, která se snaží o nalezení…
Koncepce státní maturitní zkoušky je výrazně diskutovaným problémem nejen mezi pedagogickými pracovníky. Za její nejkritičtější oblast je považována především volitelná část, která se snaží o nalezení průniku některých typů znalostí, u kterých může být tento krok velmi obtížný, případně zcela nemožný a kontraproduktivní.
Přibližně v polovině roku 2006 vznikla rozsáhlá diskuse zástupců škol působících v rámci projektu SIPVZ jako aktivní školicí střediska problematiky ICT v technických oborech. Důvodem této diskuse byl neodpovídající obsah a vlastní časové nároky nutné pro realizaci srovnávací výuky ITZ. Stávající koncepce ITZ přímo ohrožuje cíle odborného vzdělávání a snižuje jeho kvalitu.
Pro vytvoření oficiálního stanoviska byl sestaven pracovní tým složený ze zástupců odborných škol, průmyslové praxe a vysokého technického školství. K diskusi nad problematikou ITZ byla přizvána Hospodářská komora a odborná média. Připomínková studie byla předána v průběhu měsíce ledna organizacím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současné době je k dispozici médiím a veřejnosti k volnému stažení například na serveru DesignTech.cz.
V tomto týdnu proběhlo společné jednání zástupců řešitelského týmu připomínkové studie a Národního ústavu pro odborné vzdělávání. Závěr jednání lze shrnout následovně: „Pokud by měl být společný průnik znalostí ve volitelné části státní maturitní zkoušky nalezen, jednalo by se díky jeho triviálnosti o degradaci pozice a významu maturitní zkoušky vůbec, a to jak s negativním dopadem na školy odborné, tak na školy všeobecně vzdělávací. Volitelná část státní maturitní zkoušky musí být koncipována s ohledem na typy škol a jejich vzdělávací cíle. Za jedinou možnou cestu považujeme zrušení volitelné části státní maturitní zkoušky.“
Konkrétní problematiku nutnosti cílené výuky ICT ve strojírenských oborech na odborných školách podle celosvětových trendů nejlépe vystihuje stanovisko Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně: „Je nutná neustálá a neúnavná osvěta na adresu technických učitelů SŠ, aby chápali vzdělávání v ICT právě dle PLM modelů, uvedených v Připomínkové studii k ITZ. Na ochotě a dobré vůli prosadit nové postupy a myšlenky je totiž vše přímo závislé.“