Používáme vazbu Smooth
Plochy jsou bezesporu nástrojem pro tvůrčí práci, toto heslo je převzato z oblasti tvorby designu, kdy s použitím těles nevystačíte. Výrobky, ať už se jedná o kartáček na zuby, žehličku, aut…
Plochy jsou bezesporu nástrojem pro tvůrčí práci, toto heslo je převzato z oblasti tvorby designu, kdy s použitím těles nevystačíte. Výrobky, ať už se jedná o kartáček na zuby, žehličku, automobil či loď jsou běžně ve svých prvotních studiích realizovány pomocí ploch. Plochy jsou „dobře tvárným materiálem“ který je díky svých charakteristikám ideální pro zpracování tvarově složitých problémů. O tom že i Autodesk Inventor pomalu ale jistě kráčí napříč problematikou ploch se můžete přesvědčit především v jeho jedenácté verzi.
Vyhlazené křivky základem
Ze základních postupů pro vytváření designersky čistých ploch je zcela zjevně jedním ze základních nástrojů provázání tvořících křivek v jejich uzlových bodech. Doposud bylo možné využívat pouze vzájemné tečnosti v koncových bodech, definované pomocí pomocných tečen a kolineární vazby.
Tradiční postup provázání dvou spline křivek pomocí pomocných tečen
Nasazení pomocných tečen byla prakticky jediná možnost jak efektivně tvarovat vytvářené křivky při tvorbě složitých křivek. Autodesk Inventor 11 přichází s novinkou, jedná se o dlouho očekávanou vazbu, která by umožnila zjednodušení tvorby vazeb u vyhlazených křivek. Vazbu najdete v běžné nabídce geometrických vazeb pod názvem Smooth.
Vazba smooth dokáže pomocí jediného zadání vyhladit přechod mezi křivkami
Tato vazba umožňuje snadno vytvořit vyhlazený přechod dvou sousedících spline křivek a je tedy velmi dobrou pomůckou pro tvorbu tvořících křivek budoucích ploch bez nevzhledných ostrých přechodů a estetických chyb (úroveň G2).
Poznámka: Především v oblasti volného modelování ploch, kdy jsou v popředí zájmu designera estetické a současně ergonomické tvary budoucího výrobku se používá jednotné specifikace tzv. úrovní tvarové návaznosti ploch. Ty jsou charakterizovány pomocí stupně G a obecně odpovídá tomu, jak jsou vytvářeny hranice ploch a jejich tvarové návaznosti. „Géčkové“ plochy respektive jejich tvořící křivky jsou rozděleny do čtyř samostatných kategorií:
– G0 – vzájemná pozice tvořících křivek (ploch)
– G1 – vzájemná tečnost tvořících křivek (ploch)
– G2 – vzájemná křivost tvořících křivek (ploch)
– G3 – vzájemná intenzita změny křivosti tvořících křivek (ploch)
Rozdělení uvedené v poznámce je využíváno obecně jak v oblasti designérských nástrojů, tak v oblasti oborově orientovaných CAD aplikací a úzce souvisí s kategorizací Class-A. Tedy tvorby NURBS ploch o vysoké kvalitě a designerské hodnotě. Využití geometrické vazby Smooth na úrovni G2 tedy umožňuje již při tvorbě prvotních křivek řešit poměrně složitý problém, kterým bezesporu návaznosti sousedících ploch jsou. Vždy se tak jedná o kvalitně připravený základ pro tvorbu ploch bez nutnosti jejich dalšího ořezávání a úprav.
Vytvoření tvarově vyhlazeného přechodu křivek s následným vytvořením ploch
O tom, že představivost je na úrovni modelování mocným pomocníkem jsme se přesvědčili jistě za dobu své praxe všichni. Modelování vyhlazených ploch je i pro naši představivost ovšem velmi složitým oříškem. Proto jsou i do CAD aplikací stále častěji integrovány pomůcky, které usnadňují tvorbu ploch a jejich následnou analýzu. Na následujícím obrázku můžete vidět analýzu vlivu Smooth vazby na tvořící křivky plochy. Analýza je provedena přímo v Autodesk Inventoru pomocí zebra efektu. Souvislé, paralelní pásy bez výrazných změn detekují kvalitně provedený přechod.
Analýza návaznosti ploch pomocí zebra efektu v Autodesk Inventoru