portál uživatelů
softwarů Autodesk

Autodesk Inventor pomáhá při rekonstrukci historických dopravních prostředků

Strojírenství

Autodesk Inventor je nástrojem, který lze využít prakticky pro řešení libovolného problému ve strojírenství, TZB, případně i ve stavebnictví. Dnešní článek jsme věnovali pěkné ukázce využití Autodesk …

Autodesk Inventor pomáhá při rekonstrukci historických dopravních prostředků

Autodesk Inventor je nástrojem, který lze využít prakticky pro řešení libovolného problému ve strojírenství, TZB, případně i ve stavebnictví. Dnešní článek jsme věnovali pěkné ukázce využití Autodesk Inventoru při tvorbě dokumentace pro rekonstrukci starého jízdního kola. Projekt, nalezený v archivu na VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou vyvolal doslova detektivní pátrání po jeho původu. Pokusili jsme se oslovit jeho autora a získat více zkušeností z této netradiční ukázky spojení nejmodernějších technologií s klasickými postupy a jistou dávkou dobového stylu.

2D pohledy na návrh kola

„Kolo bylo vytvořeno na základě nálezu, který získal jeho tvůrce ze staré chalupy na Vysočině. Bohužel jak už to tak bývá nejednalo se o úplný exponát, ale pouze o část rámu se zadním statickým kolečkem. Rekonstrukce kola vyžadovala tedy poměrně rozsáhlou dokumentaci, která se buď dá sehnat pouze v útržcích, nebo častěji vůbec neexistuje. Pokusil jsem se vyzkoušet pro řešení Autodesk Inventor. Před dvěma lety jsme měli na škole k dispozici pouze čtvrtou verzi této aplikace, ale přes to se povedlo během několika dnů vytvořit základní koncept kole podle dochovaných dílů.“

Výsledná vizualizace konečného návrhu

„Největším problémem u takovýchto projektů je zaručit jejich dobovost i z hlediska vzhledu a použitých materiálů. Sáhl jsem tedy do starých archivů a přímo využil dynamické vizualizace Inventoru. Bohužel v té době nebylo k dispozici ještě Inventor Studio, kde by bylo možné vytvořit vizualizaci na vyšší úrovni. Nakonec jsem zvolil trošku netradiční koncepci a tou je větší podíl chromovaných dílů, než tomu bylo u těchto kol zvykem. Kolo sice ztratí trošku na své historické hodnotě, ale na druhou stranu získá na své životnosti především u nejcitlivějšího dílu, kterým je velké přední kolo s výpletem.

Nejsložitější konstrukční uzel, střed předního kola

Každý výpletový drát se musí vytvořit ručně. Kolo je v současné době v prázdninové realizaci. Díky použité koncepci 3D návrhu se podařilo vyřešit i složitější konstrukční uzly. Většinou se nejedná o příliš velké množství dílů jako o zcela ojedinělé a důmyslně navržené tvary“.