Jak získat vše: Automatický systém převodu CAD dat převádí vlastnosti i výkresy
Při překladu se ztrácejí důležité informace nejen ze součástek, ale také ze sestav.Inženýři obvykle vymezují pohyb součástek v sestavách.Například šrouby bývají vymezeny tak, aby spočívaly ve stř…
Při překladu se ztrácejí důležité informace nejen ze součástek, ale také ze sestav.Inženýři obvykle vymezují pohyb součástek v sestavách.Například šrouby bývají vymezeny tak, aby spočívaly ve středu otvorů pro šrouby, a jejich hlavičky bývají navrženy tak, aby splývaly s povrchem přišroubované součásti.Pokud jsou součásti takto vymezené sestavy přetaženy ze správných pozic, příkaz pro aktualizaci nebo obnovení způsobí, že zapadnou zpět na místo.Avšak většina nástrojů pro překlad dat CADu tato vymezení nepřekládá.
Návrháři kromě modelování součástí a sestav používají 3D CAD software také k vytváření konstrukčních výkresů.Výkresy jsou vytvářeny automatickým promítáním zobrazení 3D modelů na plochu výkresu.Když dojde ke změně 3D modelů, příslušná zobrazení výkresů se automaticky aktualizují.Až donedávna byly takové asociativní vazby mezi výkresy a modely při překladu výkresů mezi různými systémy ztraceny.Kvůli této skutečnosti bylo pracné aktualizovat výkresy, jež byly přeloženy z jiných systémů.
Popsané limity překladu dat překonává průlomová práce společností ElysiumInc. a IBM Global Services.Elysiuma IBM zpracovávají překlad více než 100 000 CAD výkresů a modelů pro společnost Western Star Trucks z Portlandu ve státě Oregon, což je značka divize užitkových vozidel koncernu DaimlerChrysler.
Obrázek 1 – Tahače WesternStarClass8 jsou pověstné svou velikostí, silou a robustní stylizací
Western Star pro navrhování svých vysokozátěžových tahačů dříve používala aplikaci Pro/Engineer CAD od Parametric Technology Corporation.Avšak divize užitkových vozidel koncernu DaimlerChrysler nyní jako standard pro veškerou konstruktérskou práci zavádí řešení Dassault Systèmes CATIA 5.Western Star má v současné době aplikace Pro/Engineer a Pro/PDM ve verzi 2001.Místo upgradu systému Pro/E kvůli zachování starých souborů se Western Star rozhodla zkonvertovat celou svou knihovnu výkresů a modelů z aplikace Pro/Engineer do formátu řešení CATIA V5.
Western Star se však nechtěla spokojit pouze s konverzí tzv. b-rep modelů.Chtěla mít zachovány všechny vlastnosti modelů z platformy Pro/E, aby bylo možné díly snadno upravovat a zdokonalovat.S konverzí pomáhali inženýři společnosti Freightliner LLC, což je mateřská společnost podniku Western Star.
Obrázek 2 – Společnost Western StarTrucks chtěla převést komplexní díly, jako je tento, včetně všech vlastností návrhu zobrazených ve stromu nalevo z formátu aplikace Pro/Engineer do formátu CATIA V5
Automatické řešení
Společnost Freightliner si vyžádala nabídky na služby převodu od několika společností a nakonec práci zadala společnosti IBM Global Services.Tým IBM měl už z dřívějška zkušenosti se softwarem Elysium a rozhodl se použít produkt Elysium CADfeature jako součást automatického řešení konverze archivu Western Star z aplikace Pro/Engineer.CADfeature je samostatná aplikace, která umožňuje převod vlastností součástek i vymezení sestav mezi nejrůznějšími 3D CAD systémy, včetně řešení Pro/Engineer a CATIA V5.CADfeature pomocí programovacích rozhraní jednotlivých systémů CAD čte data z původního systému a zapisuje je do cílového systému.To znamená, že CADfeature kromě softwaru společnosti Elysium využívá také licence na zdrojové a cílové systémy.Toto pojetí poskytuje zákazníkům společnosti Elysium nesrovnatelnou přesnost, protože věrnost každého převodu garantují přímo vývojáři jednotlivých softwarů CAD.
Obrázek 3 – Součástka z obrázku 2 převedená do aplikace CATIAV5 včetně všech parametrických vlastností
Ne všechny vlastnosti z aplikace Pro/Engineer mohou být mapovány jedna k jedné na vlastnosti aplikace CATIA V5.Pro/Engineer má například funkci offsetu, která umožňuje vytvořit prohloubení nebo výstupek posunutím povrchu.Jak uvedl Keith Stratton, technický vedoucí projektu IBM, CATIA V5 žádnou takovou funkci nemá.CADfeature umožňuje uživatelům namapovat funkci offsetu z Pro/E na několik posunutých povrchů v aplikaci CATIA.Geometrie dílu vypadá stejně, ale ve stromu vlastností aplikace CATIA bude místo jediného objektu zobrazeno několik povrchů.
CADfeature umožňuje uživatelům určit, jak mají být konvertovány odlišné typy vlastností.Tyto specifikace lze definovat jak interaktivně prostřednictvím uživatelského rozhraní CADfeature, tak automaticky prostřednictvím programovacího rozhraní aplikace.
Protože Western Star potřebovala zkonvertovat obrovské množství souborů, rozhodl se tým IBM pro plně automatické řešení.S využitím CADfeature jako základny vyvinulo IBM plně automatický systém konverze modelů dílů a sestav z aplikace Pro/Engineer do systému CATIA V5 se zachováním všech přidružených vlastností a vymezení sestav.Společnost Western Star dodala IBM devět gigabajtů zkušebních dat.Zadala také detailní požadavky kladené na svůj systém PDM, který vyžaduje použití standardního „výchozího dílu“ aplikace CATIA pro všechny modely, aby všechny vytvořené výkresy byly připraveny ke zkopírování do úložiště SMARAGD PDM.
IBM také pomocí programovacích rozhraní aplikací Pro/Engineer a CATIA vyvinulo software pro konverzi výkresů z řešení Pro/Engineer do formátu systému CATIA V5, který zachovává všechny asociativní vazby mezi výkresy a modely.Výsledkem je systém pro konverzi dat, který za předpokladu kvalitní konstrukce modelů a výkresů v aplikaci Pro/Engineer dosahuje nesrovnatelné přesnosti a úplnosti.
CADfeature nekonvertuje vlastnosti plechových součástí navržených v aplikaci Pro/Engineer, například ohyby, do formátu řešení CATIA V5, protože pro tento účel není k dispozici API.Z toho důvodu se plechové součásti dostaly do systému CATIA jako pevné objekty b-rep.Stratton uvádí, že V5 dokáže automaticky převádět modely b-rep na plechové díly zhruba za minutu.
Lepší než outsourcing
Než byla vyvinuta aplikace CADfeature,bylo jedinou možností, jak převést data CADu se všemi vlastnostmi a přidruženými výkresy, interaktivní překopírování CAD modelů a výkresů do cílového systému operátory.Tento manuální proces „remasteringu“ je nákladný a i s pečlivou kontrolou při něm může dojít k chybám.
Protože systém IBM plně automatizuje konverzi dat aplikace Pro/Engineer do systému CATIA V5, je rychlejší, ekonomičtější a přesnější než interaktivní převod dat CADu s využitím levných externích pracovních sil.Systém IBM-Elysium dokáže převést 4 200 souborů zhruba za 60 hodin nepřetržitého provozu dvou počítačů IBM Intellistation.
Náklady koncernu DaimlerChrysler na službu převodu IBM byly ve srovnání s konvenčním outsourcingem méně než poloviční, což představuje úsporu 1,2 miliónu dolarů.Protože automatický systém převodu používá konzistentní pravidla konverze vlastností a vymezení navazujících dílů a zároveň eliminuje lidské chyby, poskytuje dlouhodobě lepší a přesnější výsledky než manuální remastering.
Další informace o řešení CADfeature získáte od společnosti Elysium, Inc., 100 Galleria Officentre, Suite 426, Southfield, Michigan 48034, USA, telefon: +1-248-799-9800
Web:http://www.elysiuminc.com.
Obrázek 4 – Aplikace Elysium CADfeature umožňuje návrhářům převádět kótami definované charakteristiky pevných modelů mezi různými systémy
Více informací o produktech Elysium naleznete na adrese: elysium.htm