Konstrukce lopatek v Autodesk Inventoru
Vlastní konstrukci lopatky můžeme vytvořit několika základními postupy. Vždy ovšem záleží na její geometrii a na složitosti povrchu lopatky. Nejobecnějším postupem, který lze v Autodesk Inventoru…
Vlastní konstrukci lopatky můžeme vytvořit několika základními postupy. Vždy ovšem záleží na její geometrii a na složitosti povrchu lopatky. Nejobecnějším postupem, který lze v Autodesk Inventoru 11 využít je konstrukce pomocí obecných ploch, které jsou následně sešity do jediného samostatného konstrukčního prvku. Tento postup paří k těm náročnějším, ale lze pomocí něj vytvořit prakticky jakoukoli geometrii lopatek.
V našem příkladě jsme využili postupu jednoduššího. Jedná se o vytvoření lopatkového kola ventilátoru čipového chladiče. V prvním kroku je nutné vytvořit náčrt na válcové ploše. Ten je možné realizovat pouze pomocí tečné pracovní roviny. Na stránkách Autodesk Clubu jsme již publikovali článek o tom, jak tento typ roviny vytvořit nejsnadněji. Pro zopakování rovinu konstruujeme v pracovní rovině definované povrchem válcové plochy a rovnoběžností s globální pracovní rovinou.
Konstrukce náčrtu lopatky
Následný krok je závislý na požadovaném tvaru lopatky. V našem příkladu je použito běžného vysunutí vytvořeného náčrtu do požadované vzdálenosti. Profil má v tomto případě zcela konstantní průřez a ten se v délce lopatky nemění. V případě požadované změny geometrie lopaty je možné vytvořit sekundární, případně terciární průřez a využít příkazu pro šablonování.
Vysunutý průřez lopatky s následnou aplikací kruhového pole
Geometrii průřezu lopatky lze i efektivně parametrizovat a generovat tak na základě proměnných variantní tvary pro následné testování. Finalizaci oběžného kola již provádíme tradičním příkazem pro tvorbu kruhového pole.
Jedna z variant oběžného kola v sestavě