Seminář věnovaný výuce ICT ve strojírenství
Hledání správných cest nasazení aplikované informatiky do promyšlené a efektivní výuky na našich školách je stále více spjato s oborovou specializací. Díky řadě zcela zásadních změn, které sebou …
Hledání správných cest nasazení aplikované informatiky do promyšlené a efektivní výuky na našich školách je stále více spjato s oborovou specializací. Díky řadě zcela zásadních změn, které sebou přináší zpracování digitálního obsahu, je více než důležité pohlížet na výuku ICT, jako na výuku nových vyjadřovacích prostředků a technologických nástrojů. Tyto změny musí jít ruku v ruce s požadavky průmyslové praxe na úroveň znalostí studentů.
Modul P-CAD projektu SIPVZ za tři roky své existence ukázal, že je možné výše uvedenou strategii realizovat na půdě škol s významným podílem vzájemných oborových vazeb. Součástí školení modulu se stala propracovaná metodika výuky vytvořená ve spolupráci s mezinárodní průmyslovou praxí a zcela zásadní změny v oblasti licenční politiky. Výsledkem je systematická činnost více než osmdesáti akreditovaných školicích středisek. Ta je završena za tři roky několika tisíci proškolenými pedagogy a desítkami tisíc studentů využívajících oborové ICT nástroje ve výuce i v praxi.
Akce proběhla v prostředí ateliérů na VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou
Samozřejmě tento směr je pouze součástí komplexnější vize integrace ICT v technických oborech a je bezesporu závazkem pro její další rozvoj. Právě s tímto záměrem byl pořádán ve spolupráci projektu SIPVZ, VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou, technicko-publikačního portálu DesignTech.cza společnosti Siemens VAIPE odborný seminář, věnovaný problematice komplexního nasazení ICT ve strojírenství.
Základem této strategie jsou metodické zásady a přístupy definované problematikou správy životního cyklu výrobku (PLM – Product Lifecycle Management), která je pomyslným vrcholem integrace ICT v průmyslové sféře. Program semináře byl vystavěn na více než dvouletých analýzách potřeb průmyslové praxe s možnostmi nasazení ICT do vyučovacího procesu a mezipředmětových vztahů ve strojírenských oborech na řadě našich i zahraničních škol:
-Mezipředmětové vztahy a stávající výuka ICT ve strojírenství.
-Vzdělávání pedagogických pracovníků s ohledem na technologické trendy.
-Analýza koncepce projektů realizovaných v mezinárodní průmyslové praxi a požadavky kladené na realizační tým.
-Představení strategie PLM a její integrace do výuky na odborných školách.
-Seznámení uchazečů s metodikou a postupy výuky jednotlivých oblastí PLM – CAD, CAE, FEM, CAM, CAQ, RPM…
-Ukázkové individuální a týmové projekty zpracované v prostředí mezipředmětových vztahů za účasti PLM technologií.
Dvou seminářů pořádaných na VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou v termínech 30. a 31. října 2006 se zúčastnili zástupci 38 odborných škol z České Republiky, které jsou dlouhodobě zapojeny v projektu SIPVZ.
Více informací o jednotlivých oblastech získáte na technicko-publikačním portálu DesignTech.cz (www.designtech.cz), kde najdete detailní informace k problematice PLM a její integraci do výuky s desítkami průvodních příkladů, metodických postupů a případových studií ze školství i praxe.