Autodesk Fórum 2007 Bratislava – prezentace zákazníka/ Implementace GIS
Druhým prezentujícím zákazníkem byla společnost Sudop Košice a.s., jejímiž zástupci byli Ing. Ján Toth a Ing. Alojz Filipek. Společnost Sudop Košice je nástupcem bývalého Státního ústavu dopravního pr…
Druhým prezentujícím zákazníkem byla společnost Sudop Košice a.s., jejímiž zástupci byli Ing. Ján Toth a Ing. Alojz Filipek. Společnost Sudop Košice je nástupcem bývalého Státního ústavu dopravního projektování a vznikla v roce 1992 transformací státního podniku. Pokračuje v úspěšné tradici státního podniku a nabízí komplexní služby při přípravě a řízení projektů dopravní infrastruktury, inženýrských a průmyslových staveb se zaměřením na železnice. Hlavními současnými projekty společnosti je příprava modernizace železničních tratí, které jsou součástí V. transevropského koridoru.
Společnost Sudop Košice se rozhodla vyzkoušet a nasadit produkt společnosti Autodesk AutoCAD Civil 3D na své projekty. Jako důvody pro toto rozhodnutí uvádějí:
Všeobecné:
nSnaha využívat nové, moderní technologie
nRychlejší odevzdávání projektů (termínování zakázek)
nZvýšení dynamiky zpracovávání projektů a jejich případných změn
nVyužití parametrického kreslení
Pro návrh železnice:
nMožnost zpracování různých zdrojů dat
nMožnost analýzy terénu a návrhu
nMožnost práce s velkými objemy dat
nProstorové modelování koridoru
nAutomatické generování příčných řezů
Pro návrh cest:
nMožnost zpracování projektu od začátku do konce s využitím jediného softwaru
•zpracování dat z podkladů ( vrstevnice, geodetické zaměření, apod.)
•návrh směrového a výškového řešení
•návrh vzorových příčných řezů
•automatické generování příčných
•výpočet kubatur
AutoCAD Civil 3D byl již použit na několik projektů, které zpracovával Sudop Košice. V dnešním článku budou představeny 2 projekty blíže – Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou a Komunikácia nadjezdu. Kromě nich byl Civil použit při projektování těchto projektů :
nKomunikácia nadjazdu- Železnice Slovenskej republiky, Bratislava, Reming Consult a.s., Bratislava
nRekonštrukcia električkovej trate na Staničnom námestí – Dopravný podnik mesta Košice
nŽSR, Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou, SÚ1 a SÚ3 – Železnice Slovenskej republiky, Bratislava
nVyvážková koľaj – PROMA a.s. Žilina
nVlečková koľaj – U.S.Steel Košice s.r.o.
nŽeriavová dráha – U.S.Steel Košice s.r.o.
nSkládkové plochy – U.S.Steel Košice s.r.o.
První projekt : ŽSR, Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou
nInvestor: Železnice Slovenskej republiky, Bratislava
nstupeň dokumentace: DRS
Cíle pro využití AutoCAD CIVIL 3D
·Vytvoření digitálního modelu terénu
·Vykreslení koridoru
·vygenerování příčných řezů po 25 m a v kolizních bodech
Postup prací v AutoCAD CIVIL 3D
1.Vytvoření digitálního modelu terénu (DTM):
nz 3D čar a vrstevnic
ndoplněno o 108 795 zaměřených bodů
nplocha modelu 2 130 820 m2
nodstranění chyb generovaného povrchu
2.Návrh trasy:
ntrasa byla navrhnuta v předcházejícím stupni PD v jiném softwaru a do Civil 3D byla načtena využitím LandXML
nnadefinování převýšení kolejí v obloucích
3.Podélný profil:
nautomatické vygenerování průběhu terénu samostatně pro každou kolej
nvytvoření návrhu nivelety pro obě koleje
nvyužití možnosti zobrazení více jak jednoho povrchu v profilu => vytvoření návrhu výškového řešení odvodnění železničního tělesa
4.Vytvoření vzorových příčných řezů:
npomocí šablon, které jsou obsažené v katalogu v Civil 3D
nvyužití doplňkových šablon, které připravil autorizovaný partner Autodesku
nv návrhu bylo použito 34 vzorových šablon
5.Vytvoření modelu koridoru železnice
nvytvoření modelu příkopů a jejich povrch použit pro následující návrhové práce
nmodelování koridoru železnice – určení jednotlivých oblastí s využitím odlišných šablon => 120 úseků
6.Generování příčných řezů:
nnadefinování stop příčných řezů podle intervalu staničení + v požadovaných dalších místech
núprava stylu vykreslení příčných řezů
Druhý projekt : Komunikácia nadjazdu- Železnice Slovenskej republiky
nInvestor: Železnice Slovenskej republiky, Bratislava
nGenerálny projektant: Reming Consult a.s. Bratislava
nstupeň dokumentace: DSP
Cíle pro využití AutoCAD CIVIL 3D
·Vytvoření digitálního modelu terénu
·Komplexní návrh komunikace s přilehlými úrovňovými křižovatkami
·Vygenerování příčných řezů po 50 m
·Výpočet kubatur
Postup prací v AutoCAD CIVIL 3D
1.Vytvoření digitálního modelu terénu (DTM):
nVýchozí podklad 3D čáry
nDoplněno o zaměření 3207 bodů
nplocha modelu 408 427 m2
nOdstranění chyb generovaného povrchu
2.Návrh trasy:
ncelý návrh trasy komunikací nadjezdu a přilehlých komunikací byl vytvořen pomocí nástrojů Civil 3D
nvytvoření pomocných tras pro návrh úrovňových křižovatek
nnadefinování klopení vozovky
3.Podélný profil:
nautomatické vygenerování profilu pro každou trasu
– trasa komunikace nadjezdu
– trasa přípojných komunikací
– trasy odbočení
nvytvoření návrhu nivelety výškového řešení pro každou trasu
nmožnost zobrazit více povrchů v jednom podélném řezu => pro výškové napojení větví křižovatek
4.Vytvoření vzorových příčných řezů:
nvzorové příčné řezy byly vytvořeny z šablon, které jsou k dispozici v CIVIL 3D
nvelký výběr šablon a jejich jednoduchá editace
nv návrhu bylo použito celkem 13 vzorových šablon pro jednotlivé trasy
5.Vytvoření modelu koridoru nadjezdu:
nvytvoření koridoru připojujících se komunikací
nvytvoření koridoru vlastního nadjezdu
nnadefinování úseků použitích jednotlivých šablon na koridorech (celkem 21 úseků)
6.Generování příčných řezů a kubatur:
nnadefinování stop příčných řezů podle rozsahu staničení a v určených polohách
nnadefinování povrchů pro výpočet kubatur
núprava stylu vykreslení příčných řezů
Společnost Sudop Košice se rozhodla pro pořízení AutoCAD Civil 3D a tento software byl již úspěšně nasazen na několik projektů. Společnost vidí výhody tohoto řešení především v:
§jednoduchost použití
§podoba s AutoCADem (stejné pracovní prostředí a možnost využití nástrojů AutoCADu)
§parametrické kreslení
§krátký cyklus od zaškolení v produktu po jeho plné využívání
§rychlé zakomponování změn v projektu díky dynamickému modelu Civil 3D
§automatický výpočet kubatur i pro více jak dva povrchy
§sdílení dat a správa projektů díky Autodesk Vault
Sudop Košice počítá i s dalším využitím Civil 3D ve svých dalších projektech, především při rekonstrukcích cest a na projektu Modernizace tratě Žilina – Košice. Dále se hledají další možná uplatnění Civil 3D v ostatních činnostech, které společnost provádí.