portál uživatelů
softwarů Autodesk

Autodesk Fórum 2007 Bratislava – prezentace zákazníka/ Implementace GIS

Stavebnictví

Druhým prezentujícím zákazníkem byla společnost Sudop Košice a.s., jejímiž zástupci byli Ing. Ján Toth a Ing. Alojz Filipek. Společnost Sudop Košice je nástupcem bývalého Státního ústavu dopravního pr…

Autodesk Fórum 2007 Bratislava – prezentace zákazníka/ Implementace GIS

Druhým prezentujícím zákazníkem byla společnost Sudop Košice a.s., jejímiž zástupci byli Ing. Ján Toth a Ing. Alojz Filipek. Společnost Sudop Košice je nástupcem bývalého Státního ústavu dopravního projektování a vznikla v roce 1992 transformací státního podniku. Pokračuje v úspěšné tradici státního podniku a nabízí komplexní služby při přípravě a řízení projektů dopravní infrastruktury, inženýrských a průmyslových staveb se zaměřením na železnice. Hlavními současnými projekty společnosti je příprava modernizace železničních tratí, které jsou součástí V. transevropského koridoru.

Společnost Sudop Košice se rozhodla vyzkoušet a nasadit produkt společnosti Autodesk AutoCAD Civil 3D na své projekty. Jako důvody pro toto rozhodnutí uvádějí:

Všeobecné:

nSnaha využívat nové, moderní technologie

nRychlejší odevzdávání projektů (termínování zakázek)

nZvýšení dynamiky zpracovávání projektů a jejich případných změn

nVyužití parametrického kreslení

Pro návrh železnice:

nMožnost zpracování různých zdrojů dat

nMožnost analýzy terénu a návrhu

nMožnost práce s velkými objemy dat

nProstorové modelování koridoru

nAutomatické generování příčných řezů

Pro návrh cest:

nMožnost zpracování projektu od začátku do konce s využitím jediného softwaru

•zpracování dat z podkladů ( vrstevnice, geodetické zaměření, apod.)

•návrh směrového a výškového řešení

•návrh vzorových příčných řezů

•automatické generování příčných

•výpočet kubatur

AutoCAD Civil 3D byl již použit na několik projektů, které zpracovával Sudop Košice. V dnešním článku budou představeny 2 projekty blíže – Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou a Komunikácia nadjezdu. Kromě nich byl Civil použit při projektování těchto projektů :

nKomunikácia nadjazdu- Železnice Slovenskej republiky, Bratislava, Reming Consult a.s., Bratislava

nRekonštrukcia električkovej trate na Staničnom námestí – Dopravný podnik mesta Košice

nŽSR, Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou, SÚ1 a SÚ3 – Železnice Slovenskej republiky, Bratislava

nVyvážková koľaj – PROMA a.s. Žilina

nVlečková koľaj – U.S.Steel Košice s.r.o.

nŽeriavová dráha – U.S.Steel Košice s.r.o.

nSkládkové plochy – U.S.Steel Košice s.r.o.

První projekt : ŽSR, Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou

nInvestor: Železnice Slovenskej republiky, Bratislava

nstupeň dokumentace: DRS

Cíle pro využití AutoCAD CIVIL 3D

·Vytvoření digitálního modelu terénu

·Vykreslení koridoru

·vygenerování příčných řezů po 25 m a v kolizních bodech

Postup prací v AutoCAD CIVIL 3D

1.Vytvoření digitálního modelu terénu (DTM):

nz 3D čar a vrstevnic

ndoplněno o 108 795 zaměřených bodů

nplocha modelu 2 130 820 m2

nodstranění chyb generovaného povrchu

2.Návrh trasy:

ntrasa byla navrhnuta v předcházejícím stupni PD v jiném softwaru a do Civil 3D byla načtena využitím LandXML

nnadefinování převýšení kolejí v obloucích

3.Podélný profil:

nautomatické vygenerování průběhu terénu samostatně pro každou kolej

nvytvoření návrhu nivelety pro obě koleje

nvyužití možnosti zobrazení více jak jednoho povrchu v profilu => vytvoření návrhu výškového řešení odvodnění železničního tělesa

4.Vytvoření vzorových příčných řezů:

npomocí šablon, které jsou obsažené v katalogu v Civil 3D

nvyužití doplňkových šablon, které připravil autorizovaný partner Autodesku

nv návrhu bylo použito 34 vzorových šablon

5.Vytvoření modelu koridoru železnice

nvytvoření modelu příkopů a jejich povrch použit pro následující návrhové práce

nmodelování koridoru železnice – určení jednotlivých oblastí s využitím odlišných šablon => 120 úseků

6.Generování příčných řezů:

nnadefinování stop příčných řezů podle intervalu staničení + v požadovaných dalších místech

núprava stylu vykreslení příčných řezů

Druhý projekt : Komunikácia nadjazdu- Železnice Slovenskej republiky

nInvestor: Železnice Slovenskej republiky, Bratislava

nGenerálny projektant: Reming Consult a.s. Bratislava

nstupeň dokumentace: DSP

Cíle pro využití AutoCAD CIVIL 3D

·Vytvoření digitálního modelu terénu

·Komplexní návrh komunikace s přilehlými úrovňovými křižovatkami

·Vygenerování příčných řezů po 50 m

·Výpočet kubatur

Postup prací v AutoCAD CIVIL 3D

 

1.Vytvoření digitálního modelu terénu (DTM):

nVýchozí podklad 3D čáry

nDoplněno o zaměření 3207 bodů

nplocha modelu 408 427 m2

nOdstranění chyb generovaného povrchu

2.Návrh trasy:

ncelý návrh trasy komunikací nadjezdu a přilehlých komunikací byl vytvořen pomocí nástrojů Civil 3D

nvytvoření pomocných tras pro návrh úrovňových křižovatek

nnadefinování klopení vozovky

3.Podélný profil:

nautomatické vygenerování profilu pro každou trasu

– trasa komunikace nadjezdu

– trasa přípojných komunikací

– trasy odbočení

nvytvoření návrhu nivelety výškového řešení pro každou trasu

nmožnost zobrazit více povrchů v jednom podélném řezu => pro výškové napojení větví křižovatek

4.Vytvoření vzorových příčných řezů:

nvzorové příčné řezy byly vytvořeny z šablon, které jsou k dispozici v CIVIL 3D

nvelký výběr šablon a jejich jednoduchá editace

nv návrhu bylo použito celkem 13 vzorových šablon pro jednotlivé trasy

5.Vytvoření modelu koridoru nadjezdu:

nvytvoření koridoru připojujících se komunikací

nvytvoření koridoru vlastního nadjezdu

nnadefinování úseků použitích jednotlivých šablon na koridorech (celkem 21 úseků)

6.Generování příčných řezů a kubatur:

nnadefinování stop příčných řezů podle rozsahu staničení a v určených polohách

nnadefinování povrchů pro výpočet kubatur

núprava stylu vykreslení příčných řezů

Společnost Sudop Košice se rozhodla pro pořízení AutoCAD Civil 3D a tento software byl již úspěšně nasazen na několik projektů. Společnost vidí výhody tohoto řešení především v:

§jednoduchost použití

§podoba s AutoCADem (stejné pracovní prostředí a možnost využití nástrojů AutoCADu)

§parametrické kreslení

§krátký cyklus od zaškolení v produktu po jeho plné využívání

§rychlé zakomponování změn v projektu díky dynamickému modelu Civil 3D

§automatický výpočet kubatur i pro více jak dva povrchy

§sdílení dat a správa projektů díky Autodesk Vault

Sudop Košice počítá i s dalším využitím Civil 3D ve svých dalších projektech, především při rekonstrukcích cest a na projektu Modernizace tratě Žilina – Košice. Dále se hledají další možná uplatnění Civil 3D v ostatních činnostech, které společnost provádí.