portál uživatelů
softwarů Autodesk

Který postup práce v AutoCADu je nejproduktivnější

AutoCAD udělal od svého prvního uvedení v prosinci roku 1982 řadu výrazných změn. Z původního jednoduchého nástroje se stal za více než dvacet let vyspělý produkt, který je svou intuitivnost…

Který postup práce v AutoCADu je nejproduktivnější

AutoCAD udělal od svého prvního uvedení v prosinci roku 1982 řadu výrazných změn. Z původního jednoduchého nástroje se stal za více než dvacet let vyspělý produkt, který je svou intuitivností a obsluhou do detailů propracován. Dlouholetý vývoj produktu se podepsal i na velkém množství funkcí a příkazů se snahou zachovat zpětnou kompatibilitu. Na rozdíl od výrazně funkčně optimalizovaných produktů Autodesk, například Autodesk Inventoru, je AutoCAD klasickou ukázkou aplikace poskytující stovky postupů k získání stejného výsledku. Ve svém dnešním článku nechci rozebírat jednotlivé funkčnosti a postupy, ale chci se věnovat vlastní podstatě efektivní tvorby dokumentace v AutoCADu. K sestavení tohoto krátkého příspěvku mě vedlo několik dotazů našich kolegů na téma: Jak rychle začít kreslit v AutoCADu“.

Jistě namítnete, že tento problém nelze trivializovat, proto se soustředím opravdu na podstatu věci a na vysvětlení velmi rychlého postupu, který si dokáže během pár hodin osvojit i naprostý začátečník tak, aby byl schopný v AutoCADu začít navrhovat a kreslit.

Čím je dobré začít?

V první řadě je nutné zapomenout na desítky úvodních statí o různých typech nastavení AutoCADu a jeho uživatelskému přizpůsobení. Za ideální start pro rychlé osvojení AutoCADu je možné považovat představení výkresové šablony s předem definovaným nastavením hladin, případně rámečku a rohového razítka. Pokud máte optimálně šablonu připravenu, nemusíte své zaměstnance na školení ani trápit nastavením kótovacích stylů a podobných času plýtvajících detailů.

Jak zajistit přesnost práce?

Nejpodstatnější při práci v AutoCADu stějně jako v celé řadě dalších aplikací je dodržení přesnosti práce. Každý z uživatelů si musí uvědomit, že nerespektování této zásady vždy znamená v důsledku vznik nepřesností a chyb. Chyby mohou být zcela zásadního charakteru a proto je nutné této problematice od počátku věnovat výraznou pozornost. Poměrně častou chybou je preferování kroku a souřadnic jako základní metody pro zajištění přesného kreslení. Jedná se při tom ale o pomůcky v kontinuálním konstrukci využívané výjimečně.

 

Před začátkem práce si nastavte vždy uchopovací módy

Základem přesného kreslení jsou především triviální konstrukční úlohy s maximálním využitím módu uchopení objektů. Jedná se o celou řadu postupů, které vychází ve své podstatě ze základů geometrie (rovnoběžky, různoběžky, tvarové konstrukce apod.).

Jak je konstrukce nejrychlejší?

Článek zakončím jednoduchou ukázkou postupu, který dlouhodobě považujeme za nejrychlejší a velmi všeobecný. Prakticky pro vytvoření přesné základní geometrie objektů stačí jen velmi málo příkazů a dává jak ve strojírenství, tak ve stavebnictví velmi rychle požadované výsledky. Přirozeně se nejedná o dogma, ale o léty vyzkoušený postup využívaný v praxi.

Základem těchto postupů je příkaz pro konstrukci ekvidistanty. Její velmi snadná definice, skládající se prakticky pouze ze zadání vzdálenosti a pozice objektu je triviální i pro začínající uživatele. Velmi pěkné na tomto příkazu je také to, že je jej možné aplikovat na libovolný objekt, tedy nejen na objekty typu úsečka.

 

Konstrukce ekvidistantních úseček

Pomocí ekvidistanty vytvoříte postupně strukturu pomocných čar, které odpovídají skutečné geometrii budoucího objektu. Výhodou tohoto postupu je jednoznačně definovaná přesnost vzdáleností objektů bez nutnosti dopočtu souřadnic. Ve druhém kroku již lze pouze aplikovat příkaz pro ořezání objektů a tím získáme finální tvar objektu. Následným krokem může například již být přemístění jednotlivých čar do odpovídajících hladin.

 

Finální geometrie po použití příkazu Ořež