portál uživatelů
softwarů Autodesk

AutoCAD ve stavební praxi, 4. díl

1.Co říká norma Ve vlastním projektu můžeme i nemusíme dodržovat standardy ČSN. Ty se stejně jako zásady pro kreslení výkresů změnily oproti dřívějším zvyklostem, shrnu zde tedy základní body, které j…

AutoCAD ve stavební praxi, 4. díl

1.Co říká norma

Ve vlastním projektu můžeme i nemusíme dodržovat standardy ČSN. Ty se stejně jako zásady pro kreslení výkresů změnily oproti dřívějším zvyklostem, shrnu zde tedy základní body, které jsem si poznačil na přednáškách.

Logické uspořádání a směr číslování

Všechny místnosti ve všech podlažích označujeme čísly v logické posloupnosti, přednostně vzrůstající, začíná se číslem n01 (kde n je číslo podlaží) v rámci vymezení všech částí nemusí být stěny tzn., že čísly označujeme venkovní i kryté prostory (balkony, lodžie, přístřešky, zimní zahrady, bazény, příp. mezilehlé prostory).

Číslujeme zpravidla podle směru hodinových ručiček, začínajíce od vstupu do objektu. Lze použít i jiný logický systém např. dle rozdělení bytových jednotek atp. Čísla místností lze vypustit z důvodů logického uspořádání.

Obecné zásady

Čísla místností a jejich názvy se vepisují do plochy místností. Číslo a název se kvůli zvýraznění podtrhuje. U malých prostorů postačí místnost označit pouze číslem a název místnosti se uvede v tabulce legendy místností. Toto nemusí být pravidlem, pokud je účel místnosti zřejmý ze značek zařizovacích předmětů v místnosti, např. WC, koupelna.

Příklad číslování ve druhém podlaží: 204 JÍDELNA205 SCHODIŠTĚ

Příklad číslování místnosti s malým prostorem:206

Malé místnosti jako např. záchody se označují číslem místnosti taktéž, prostory jako vestavěné skříně se označí stejným číslem jako místnost, k níž jsou přilehlé nebo ze které jsou přístupné, a za číslo se přidá písmeno malé abecedy. Př.: 115 CHODBA; 115a

Svislé prostory jako schodišťové prostory a šachty u vícepodlažních objektů kótujeme vždy stejnými čísly s číselným označení příslušného podlaží.

Podlaží 1.NP:115 SCHODIŠTĚ; 116 ŠACHTA

Podlaží 2.NP:215 SCHODIŠTĚ; 216 ŠACHTA

Číslování místností

Používají se dvoumístná čísla, před nimiž se píše číslo podlaží.

Podlaží 1.NP:Čísla místností 101 – 199

Podlaží 2.NP: Čísla místností 201 – 299

. . .

Podlaží 11.NP: Čísla místností 1101 – 1199

Podlaží n.NP: Čísla místností n01 – n99

Dvoumístná čísla se používají u velmi malých staveb, kde nuly (0) by byly nadbytečné nebo nežádoucí.

Podlaží 1.NP:Čísla místností 11 – 19

Podlaží 2.NP:Čísla místností 21 – 29

Podlaží n.NP: Čísla místností n1 – n9

Čtyř- a pětimístná čísla se používají u velmi velkých budov.

Podlaží 1.NP:Čísla místností 1001 – 1999

Podlaží 2.NP:Čísla místností 2001 – 2999

Podlaží n.NP: Čísla místností n001 – n999

Poznámka: Při volbě dvou-, čtyřmístných čísel místnostímusí mít všechna čísla v objektu stejný počet číslic. Výjimkou jsou podlaží, která mají číslo větší než 9. (n = číselné označení podlaží)

Čísla místností končící 0

U žádné z místnosti v budově se nesmí použít číslo končící nulou (10, 400, …). To je určeno pro místnosti venkovního prostoru budovy (balkony, terasy nebo prostor obklopující budovu).

Příklad: Místnost 200 je venkovním prostorem druhého podlaží.

Písmenočíselné označování a označování podzemních podlaží

Dle výše uvedených doporučení pro číslování není zřejmé, jak označovat suterén. V běžných projektech se číslovaly místnosti nadzemních podlaží číslem označujícím podlaží a za tečkou se uvedlo číslo místnosti (1.01, 1.02, 2.01, …), u podzemního podlaží se namísto čísla podlaží použila nula (0.01, 0.02, …). V aktuální normě se toto řeší písmenočíselným označováním.

Příklady: Podlaží přízemní (P):Čísla místností P01 – P99

Podlaží suterénu (S):Čísla místností S01 – S99

U objektůs více podzemními podlažími se před písmenné označení suterénu S uvede číslo podzemního podlaží:

Podlaží suterénu 1 (dříve 1.PP):Čísla místností 1S01 – 1S99

Podlaží suterénu 2 (dříve 2.PP):Čísla místností 2S01 – 2S99

Zaokrouhlování výměr ploch ve stavebních výkresech

Plochy (plošný obsah) jednotlivých částí objektu (místností ap.) se uvádějí na výkresech kreslených v měřítku 1:100 a větším (v půdorysu, v legendě ap.) v m2 s přesností na dvě desetinná s připsáním značky jednotky, např. 72,12 m2.

Poznámka:

V souladu s ČSN 01 1010 se čísla zaokrouhlují podle těchto zásad:

– je-li první vypuštěná číslice menší než 5, poslední ponechávaná číslice se nemění (např. zaokrouhlováním čísla 12,273 vznikne 12,27);

-je-li první vypuštěná číslice rovna 5 nebo větší, poslední ponechávaná číslice se zvětšuje o jednu (např. zaokrouhlováním čísla 12,275 nebo 12,277 vznikne 12,28).

2.Doporučení autora

Doporučení pro číslování místností

·Označování místností po směru hodinových ručiček; začínat od vchodu; místnosti či plochy náležící exteriéru končí 0 (pokud nejsou zastoupeny, tak vynechávám; schodišťový prostor se značí jako místnost taktéž).

·Místnosti v podzemních podlažích při číslování podle dřívější zvyklostí mají posloupnost 0[CISLO_PODZ_PATRA].[CISLO_MISTNOSTI]

Příklad: Podlaží 1.PP:01.01; 01.02 …

Podlaží 2.PP:02.01; 02.02 …

·Označovat číslem místnosti i výtahové a instalační šachty. Zpřehlední to orientaci např. při tvorbě požárních zpráv.

·Pokud nám přibude místnost v průběhu tvorby výkresové dokumentace, pak jí přiřadíme další číslo místnosti dle posloupnosti v legendě místností bez ohledu na logičnost nebo pokud je stávající místnost dělena na místnosti dvě, tak použijeme označení malým písmenem za číslem místnosti

Příklad: Před rozdělením:208 KUCHYŇ S JÍDELNOU

Po rozdělení:208a KUCHYŇ; 208b

Doporučení pro vykazování místností

Legenda místností obsahuje vedle čísla, názvu místnosti a dalších specifikací jako druh podlahy apod., jednu z nejdůležitějších položek, a to plochu. Ta slouží především k určení druhu místnosti (např. podle ČSN 73 XXXX: Obytné budovy je obytnou místností až místnost, která má plochu podlahy větší jak 8 m2) a spotřeby materiálu podlahy. Jelikož je problém na stavbě spíše s nedostatkem objednávaného materiálu, plochu místností zaokrouhlíme na setiny směrem nahoru, část materiálu se stejně ztratí na technologickém prořezu a je problém vždy doobjednat stejný druh keramické dlažby, než když na stavbě 6 dlaždic přebývá. Pokud máte rádi svého rozpočtáře, tak je vhodné do legendy popisovat výšku obkladů a uvádět i obvod místnosti. To pro případný výpočet plochy malby, omítek atp.

Dále doporučujeme do plochy místnosti zahrnovat i plochu pod prahem. Tady je to trošku problematická otázka, ale v dokumentaci pro stavební povolení a pro realizaci se již plochy místností nevykazují kvůli prodeji těchto ploch budoucím uživatelům (např. u bytových domů), ale kvůli spotřebě, a ta při nezahrnutí plochy pod prahy u většího stavebního objektu může značně narůst. Plochu pod prahem doporučujeme přiřazovat dle návaznosti podlah, někdy je vhodné přiřazovat plochu pod prahem podle toho, do které místnosti se dveře otevírají. Tyto zásady lze zestručnit a shrnout do několika bodů:

·Pokud Vám to čas dovolí, vykazujte vedle ploch místností i obvody jednotlivých místností, usnadní to práci rozpočtářům.

·Nezapomínejte vykazovat jako plochu místnosti i plochy pod prahy (pozor, je možné rozlišovat vykazování plochy u dveří s prahem a u dveří s přechodovou lištou).

·Raději zaokrouhlujte plochy o desetinu nebo setinu m2 nahoru z důvodu rezervy při provádění na stavbě.

·Doporučujeme do legendy místností umisťovat i popisné kolečko s označením skladby podlahy.

legenda mistnosti

Upozornění: Výše uvedená doporučení pro vykazování místností platí u stupně dokumentace pro stavební povolení nebo realizační projekt, při studiích nebo v dokumentaci kde se uvádí užitná plocha místnosti kvůli následnému prodeji, prosím uvádějte nejlépe skutečnou/reálnou hodnotu užitné plochy místnosti. To z důvodů případné reklamace ze strany uživatele bytu nebo investora.

3.Jak číslovat a vykazovat místnosti v AutoCADu

Teorii máme tedy za sebou, nyní se vrhněme na praktickou část. V AutoCADu lze docílit výkazu místností včetně čísel a ploch kombinací vlastností křivky a dalších příkazů AutoCADu:

Tvorba obrysu místností

Objektem, který k sobě váže vlastnosti plochy a obvodu, je křivka. Těchto vlastností využijeme pro výkaz vlastnosti místností do legendy místností tím že obrys místnosti bude tvořit křivka.

3.1Možnosti tvorby křivky

1) Křivka ikonkakrivka

Menu: Kresli -Křivka

Příkaz: _pline

Panel nástrojů: Kresli – Křivka

Základní způsob tvorby křivek, způsob kreslení obdobně jako úsečka, tentokráte ale zadáváte uzlové body jednotlivých úseček, které vytvoří jediný objekt a to křivku. K zajímavým vlastnostem křivky patří nejen plocha a obvod, který se ve Vlastnostech vykazuje dle jednotek, ve kterých jsme kreslili, ale i možnost definování šířky segmentu. Pokud křivku rozložíme příkazem _explode, pak dostaneme n–1 úseček, dle toho kolik jsme definovali uzlových bodů křivky.

Výhody: Jednoduchý, základní způsob tvorby; přesně víme co za křivku/obrys místnosti se vytvoří a kde budou uzlové body.

Nevýhody:Pomalý způsob; nutno definovat všechny lomy v místnosti, což může být u místností se zaobleným tvarem zdí problém.

Poznámka:Méně známým způsobem tvorby křivky je příkaz PLJOIN, který se nacházel ve starších verzích Express Tools pro AutoCAD a který je v novějších verzích AutoCAD nahrazen možností Připoj ve volbách při tvorbě křivky. Příkaz PLJOIN/Připoj převede stávající úsečky sebe se dotýkající na křivku s možností volby tolerance přípoje.

2) Hranice ikonkahranice

Menu:Kresli – Hranice

Příkaz:_boundary

Pro rychlejší a efektivnější tvorbu křivky lze využít Hranice. Funguje obdobně jako šrafa tzn., klepnete do prostoru ohraničeného úsečkami a funkce Vám vnitřní tvar objede křivkou.

Výhody: Rychlý způsob tvorby na téměř jedno klepnutí; křivka hezky zkopíruje vnitřní obvod místnosti včetně zaoblených stěn.

Nevýhody:Nelze definovat uzlové body; nutnost mít místnost uzavřenou úsečkami nebo jinými entitami, podobně jako u šraf.

Tip: Pokud používáte systém hladin, doporučujeme si vypnout všechny hladiny přebytečné pro tvorbu obrysu místností (kóty, popis), dále si vytvořte hladinu PLOCHY, která bude netisknutelná a bude mít výraznější barvu oproti barvám ve výkrese standardně použitým.

hranice

 

3.2Zjištění výměr místnosti (plochy a obvodu)

Nyní se dostáváme k bodu, kdy jsme si vytvořili obrysy místností a potřebujeme zjistit výměry místností pro vypsání do legendy místností.

3.2.1Panel Vlastnosti

Prvním způsobem jak lze zjistit výměry (plochu a obvod) křivky je zobrazení panelu vlastnosti (menu: Nástroje – Vlastnosti klávesová nebo zkratka: Ctrl+1). Zde ve skupině Geometrie jsou na posledních dvou místech položky Plocha a Délka. Zobrazené číslo je závislé na jednotkách, ve kterých zadáváme délky stěn atp., obvykle se ve stavebních výkresech kreslí v mm, takže je nutné převést hodnoty na metry čtverečné a metry. Pokud si čísla převedeme a přepíšeme bokem na papír, pak je můžeme snadno doplnit do tabulky legendy místností.

Výhody: Jednoduchost; rychlá dostupnost.

Nevýhody:Nutnost převodu jednotek; pracnost při přepisu a aktualizaci hodnot; při sdružených místnostech, kdy místnost tvoří dvě křivky je nutné plochy sečíst na papíře nebo kalkulačce.

Tip: Pro zjištění a vypsání výměr z křivky existuje několik nástrojů zdarma dostupných na webových stránkách autora. Nástroje fungují jako aplikace AutoCADu a vypíší pro vybrané křivky do příkazového řádku nebo výkresu jejich výměry. Příkladem takových nástrojů je:

krivka - vlastnosti

· SUMAPLOCH (autor Xanadu), po vybrání křivek sečte jejich plochu a vloží ji do výkresu jako text na místo, které zvolíme.

· ADDAREA (autor neznámý), po vybrání křivek sečte jejich plochy a délky a tyto hodnoty vypíše do příkazového řádku.

mistnost

 

3.2.2Textové pole

Od AutoCADu 2005 fungujítextová pole, jsou to tzv. živá pole, která mohou zobrazovat aktuální hodnoty proměnných, vlastností objektů, listů, času. Aktualizaci polí při změně hodnoty lze nastavit ručně nebo automaticky. Obvykle se pole aktualizují při regeneraci, uložení nebo tisku.

plocha text-pole

Pole lze s velkou výhodou použít pro výkaz ploch, je zde totiž opět možná vazba na objekt křivky a z ní přebereme plochu i obvod.

Postup:

-Modelový prostor výkresu

1)Vytvoříme obrys místnosti pomocí křivky

2)Vybereme text nebo buňku tabulky, kde chceme vložit pole

3)Editujeme text nebo tabulku

4)Vyvoláme kontextovou nabídku klepnutím pravého tlačítka myši do oblasti zápisu textu

5)Zvolíme možnost Vložit pole (klávesová zkratka Ctr+F)

-Dialog Pole

6)V kategorii Pole vybereme položku Objekt

7)Vybereme křivku pomocí tlačítka Vyberte objekt pole - vybrat objekty

8)Ve sloupci Vlastnost vybere položku Plocha

9)Nastavíme si další vlastnosti pole Formát: Desetinné a Přesnost: 0.00

Pokud kreslíme v mm a plochu potřebujeme vykázat v m2 nebo si přejeme jako oddělovač čísel čárku namísto tečky, pak je nutné změnit formát pole v následujícím dialogovém okně, které vyvoláme stiskem tlačítka Formát pole

-Dialog Formát pole

10)Převodní faktor nastavíme na hodnotu 0.000001 (platí pro převod z mm2 na m2)

11)Jako oddělovač čísel pro desetiny budeme používat čárku „,“

-Obecné

12)Po potvrzení zadaných hodnot tlačítky OK u příslušných dialogů vložíme textové pole do výkresu

pole

Obrázek: Tvorba pole

pole - format pole

Obrázek: Pole – Formát pole

dtext - pole

Obrázek: Textové pole v editoru řádkového textu

Výhody: Interaktivnost a zpětná vazba mezi křivkou a tabulkou tzn., pokud změníte obrys křivky, automaticky se přepočítají i hodnoty v tabulce s výkazy; možnost použití v řádkovém textu, odstavcovém textu nebo tabulce.

Nevýhody: Nutnost definovat pole pro jednotlivé křivky; vždy pamatovat na to, že pokud změním rozměry místnosti, musím změnit i křivku, která tvoří obrys místnosti; pomocí pole nelze docílit součtu dvou křivek, které tvoří plochu jedné místnosti.

Upozornění: Nikdy nemažte objekt vázaný na textové pole, zrušíte tím vazbu i hodnoty, které textové pole přebírá a namísto správného čísla se zobrazí ######. Není tedy možné jako u jiných způsobů vypočítat hodnoty a pak pomocné křivky smazat.

Příklad:

·Výkaz výměr – Textové pole … příklady využití textového pole pro výkaz výměr

Videa:

·Výkaz výměr – Textové pole 1 … návod pro tvorbu textového pole plochy a obvodu z křivky, ukázka zpětné vazby, příklady použití

·Výkaz výměr – Textové pole 2 … ukázka snadné kopie křivky a textových polí

Příklady a videa naleznete souhrnně mezi soubory ke stažení na konci článku.

Nesestříhané videonávody jsou v plném rozlišení a vyžadují pro přehrání kodek Techsmith TSCC.

Tipy:

·Pokud máte místnosti s přibližně podobným tvarem půdorysu, pak postačí zkopírovat textové pole s křivkou. AutoCAD váže vlastnosti pole podle jedinečného čísla (ObjectID) objektu, a pokud překopírujete pole i s křivkou, pak se bude přiřazeno v textovém poli automaticky ObjectID nové (zkopírované) křivky. Výhodou je, že nemusíte znovu definovat pole a zachová se i formátování textového pole.

·V objektu textu nemusí být jenom textové pole, můžete na jeden řádek napsat např. „Plocha = “ a za tento textový řetězec vložit textové pole.

·Nelíbí se Vám, že textová pole mají pod sebou šedé pozadí? Toto nastavení řídí proměnná FIELDDISPLAY.

Hodnoty proměnné:0Pole budou zobrazena bez pozadí

1Pole budou zobrazena s šedým pozadím

Doporučená hodnota:1

3.2.3Funkce MISTNOST

Další možností, jak zefektivnit číslování místností je naprogramovat si funkci, která nám práci ulehčí. Touto funkcí je v tomto případě Mistnost.lsp, na jejímž vývoji se podíleli uživatelé CAD Fóra, konkrétně uživatel Chop. Funkce využívá tří základních věcí dostupných v AutoCADu, vlastnosti křivky, atributů bloku a extrahování atributů. Je vhodná především u objektů, kde se často mění tvar/obrys místnosti a kde by definování textových polí bylo příliš pracné. Na druhou stranu vyžaduje větší invenci od projektanta v ovládání AutoCAD a přidružených aplikací.

Funkce je součástí stavařské nadstavby GGmenu, kterou lze získat na stránkách CAD Fóra nebo samotnou funkci je možné stáhnout v souborech ke stažení na konci článku.

so

Jak funkce funguje?

Po načtení funkce a zadání příkazu MISTNOST, budeme vyzváni k výběru křivky obrysu místnosti (lze vybrat libovolný počet křivek, funkce umí výměry sečíst), dále pak k zadání čísla místnosti, názvu místnosti a bodu vložení bloku s atributy. Funkce po výběru křivky zjistí hodnotu plochy a délky, převede je z mm na m a zapíše do atributů vkládaného bloku. Název místnosti nemusíte zadávat, ovšem s výhodou jej lze využít pro rychlou identifikaci místnosti ve výkresu u rozsáhlejších stavebních objektů, kdy bychom museli zjišťovat v legendě místností, ke kterému účelu bude místnost sloužit.

mistnost

 

Bloky jsou vloženy, ale co dál?

Po vložení všech bloků vyvstává otázka jak nejlépe docílit vyplnění tabulky s legendou místností. Jelikož jsou všechna data místností zapsána v atributech bloků, tak použijeme standardní funkci AutoCADu Extrahovat atributy… (menu: Nástroje – Extrahovat atributy; příkaz: _eattext ). Ta nám umožní vyexportování všech vlastností bloku, jako jeho umístění, hladinu ve které se nachází, obsah atributů atp. Vlastnosti, kterých bloků a jaké vlastnosti budeme extrahovat lze zvolit zaškrtnutím příslušných políček při definování extrakce atributů. Pokud víme, že toto nastavení extrakce budeme provádět i u dalšího objektu, je možné jej uložit do šablony pro příští použití. Data, lze extrahovat přímo do tabulky AutoCADu nebo do formátů CSV, MDB, XLS, TXT (pozor možnosti extrakce se odvíjí od verze Vámi používaného AutoCADu).

Doporučujeme extrahovat atributy buď do tabulky AutoCADu nebo souboru XLS, které si pak zformátujeme dle naší představy.

extrahovat atributy - menu

extrahovani atributu

Obrázek: Extrahování atributů

GGmenu

V GGmenu naleznete pro funkci MISTNOST tlačítko v panelu nástrojů GG – Kóty II.

gg - koty ii a

Tip: V bloku Cislo_mistnosti jsou obsaženy i další informace, které jsou užitečné a jejichž vyplněním lze ulehčit tvorbu výpisu legendy místností. Těmito vlastnostmi jsou:

PODLAHApro specifikování druhu povrchu (keramická dlažba, cementový potěr, …)

UPRAVApro specifikování úpravy povrchu stěn (hladká omítka, keramický obklad, …)

POZNAMKApro další poznámky týkající s místnosti jako např. výška soklíku atp.

cislomistnosti

Poznámka: Funkce umí sečíst plochy dvou křivek a zapsat je jako jedinou hodnotu, nesmíme však zapomenout na to, že se nám takto sečtou i obvody místností, což není vždy žádoucí. Při zadávání názvu místnosti v příkazovém řádku nelze použít mezeru, neboť mezerník slouží pro potvrzení příkazu, proto prosím používejte spodní podtržítko.

Výhody:Vhodné pro velké stavební objekty; možnost snadné identifikace druhu místnosti při zadání jejího názvu.

Nevýhody: Absence zpětné aktualizace při změně obrysu místnosti; pracnost při zadávání.

Příklady:

·Výpis místností – Půdorys … vzorový výkres půdorysu 1.NP, kde byla použita funkce MISTNOST.

·Výpis místností – Extrahované soubory … příklady vyextrahovaných souborů z výkresu půdorysu 1.NP

·Výpis místností – Šablona pro extrahování … šablona přednastavená pro extrahování výpisu místností

·Legendy mistností … Výkres s tabulkami legend místností

Příklady naleznete souhrnně mezi soubory ke stažení na konci článku.

Soubory ke stažení

Název

Velikost

Funkce

Aktuální verzi utility ADDAREA lze stáhnout na portálu CAD fórum

4 kB

MISTNOST

8 kB

Příklady

Výkaz výměr – Textové pole

155 kB

Výpis místností – Půdorys

191 kB

Výpis místností – Extrahované soubory

6 kB

Výpis místností – Šablona pro extrahování

5 kB

Legendy místností

81 kB

Videa

Výkaz výměr – Textové pole 1

2,00 MB

Výkaz výměr – Textové pole 2

0,60 MB

Zdroje a literatura

·CAD standardy VUT FAST

·ČSN EN ISO 4157-2: Výkresy pozemních staveb – Systémy označování – Část 2: Názvy a čísla místností

·Technické kreslení podle ČSN a mezinárodních norem II. – pravidla tvorby výkresů ve stavebnictví (Josef Toman)