Tvorba povrchů v Civilu 3D
Každý trojúhelník je tvořen spojením tří vzájemně nejbližších bodů (které mohou být definovány pomocí souřadnic ve tvaru NEZ) a definuje úroveň sklonu svahu. V závislosti na povaze krajiny, metod…
Každý trojúhelník je tvořen spojením tří vzájemně nejbližších bodů (které mohou být definovány pomocí souřadnic ve tvaru NEZ) a definuje úroveň sklonu svahu. V závislosti na povaze krajiny, metodě sběru dat či charakteristice sklonů svahů jsou body mapovány náhodně, ve fixních intervalech nebo podél terénních změn. Hlavním účelem je posbírat co nejvíce bodů, které poté umožní adekvátní reprezentaci zkoumaného povrchu. Bodový podklad je možné navíc doplnit o zlomové linie. Jedná se o spojené body, které probíhají některými prvky krajiny (např. osa komunikace) a reprezentují zřetelný lineární zlom.
Nyní si představíme několik způsobů tvorby povrchů v programu Civil 3D.
1)Na začátku je vhodné vytvořit samotný povrch pomocí voleb Surfaces > Create Surface. Poté je velmi zásadní přidání vybraných skupin bodů pro potřebu tvorby povrchů (pomocí dialogu Prospector: Surfaces > SurfaceName > Definition > Point Group). Velkou výhodou přidávání bodů pomocí skupin bodů je kontrola tohoto procesu uživatelem. Proto lze úspěšně eliminovat body, které do nového povrchu zahrnout nechcete.
2)Reprezentace povrchu je také možná pomocí vrstevnic nebo jiných izolinií (3D linie reprezentující fixní údaj např. nadmořské výšky). Tento způsob je velmi vhodný v případě, že máte k dispozici vrstevnicová data, která mohou pocházet z digitalizovaných papírových map nebo jiných 3D produktů.
3)Další možností je využití souborů DEM (Digital Elevation Models), které produkujeUSGS – Americká geologická služba. V současné době dochází k přechodu na formát SDTS, což ovšem nepředstavuje žádný zásadní problém. Stačí, když si např. v webu GEOCOM stáhnete vhodný převodní nástroj a provedete konverzi. Poté už jen stačí klepnout pravým tlačítkem myši na definici povrchu v Prospektoru a jednoduše přidat soubor DEM.
4)V případě, že používáte produkt Land Development Desktop a chcete využít již hotová data ve formátu TIN, je tu pro Vás připravena jednoduchá funkce: nabídka Surfaces > Create Surface from TIN.
5)Jestliže pracujete s aplikacemi od jiných výrobců (např. Bentley’s, CAiCE nebo LDD), můžete již hotové povrchy do prostředí Civilu 3D importovat prostřednictvím formátu LandXML. V případě, že s tímto formátem nemáte zkušenosti, navštivte webový portálwww.landxml.org a přečtěte si více informací. Importování dat ve formátu LandXML (soubor LandXML může obsahovat nejen povrchy, ale i jakékoliv jiné prostorové objekty) je dostupné pod volbou File (Soubor) > Import LandXML
6)A na závěr zmíníme to nejvíce populární, co produkt Civil 3D verze 2008 nabízí – přístup k povrchům pomocí Google Earth. Vše, co musíte udělat, je stažení a instalace volně dostupné aplikaceGoogle Earth, lokalizování potřebné oblasti pomocí ovládacích prvků aplikace a poté kombinace voleb File > Import > Import Google Earth Image and Surface v prostředí Civilu 3D.
Po importu dojde ke třem krokům- k vytvoření implicitně pojmenovaného povrchu, k vložení satelitního snímku a k extrakci informací o elevaci – nadmořské výšce. Vytvořený povrch je poté okamžitě zobrazen pomocí základního tematického stylu.
7)Existuje i několik dalších možností, jak povrch vytvořit – např. pomocí seznamu souřadnic nebo objektů ve výkresu. Je jen na Vás, jestli je vyzkoušíte!
Původní znění článku najdete zde:http://2dtocivil3d.typepad.com/2d_to_civil_3d_varsity_vi/2007/07/surfaces-in-civ.html