Ohlédnutí za Autodesk Academia Fórem 2007
Organizátoři Autodesk, distributor produktů Autodesk společnost Tech Data Distribution s.r.o., organizátor Autodesk Academia Programu společnost Computer agency o.p.s. a Institut celoživotního vzděláv…
Organizátoři Autodesk, distributor produktů Autodesk společnost Tech Data Distribution s.r.o., organizátor Autodesk Academia Programu společnost Computer agency o.p.s. a Institut celoživotního vzdělávání VUT v Brně připravil Autodesk Academia Fórum tradičně v období závěru kalendářního roku, tentokrát poprvé v Praze. Mediálním partnerem byla redakce časopisu itCAD společnosti CCB s.r.o.
Konferenci zahájil Vlastimil Bejček, ředitel Institutu celoživotního vzdělávání VUT v Brně. Tato univerzita každým rokem přebírá záštitu rektora prof. Ing. Karla Raise, CSc., MBA nad odborným programem fóra. Důvodem konání konference v Praze bylo i aktivní zapojení ČVUT v Praze, respektive studentského klubu Silicon Hill, který letos vstoupil do Autodesk Academia Programu.
Letošní ročník byl výjimečný hned z několika důvodů.Účastnilo se o 50% více pedagogů z Česka i Slovenska, letos se registrovalo 150 účastníků. Kromě středoškolských pedagogů vzrostl zájem z vysokých škol i ostatních netechnických škol. Z oborů bylo tradičně nejsilnější strojírenství, ale zvětšuje se zájem i o oblast stavebnictví a architektury, infrastruktury a digitálních médií. Fórum bylo určitě inspirací pro rozpracování školních vzdělávacích programů na středních školách, inovaci studijních programů a návrhů laboratoří k vědeckému výzkumu a inovacím na vysokých školách. Určitě bude příležitost realizovat strategii v oblasti CAx technologií v rámci programového období 2007-2013 zejména v operačních programech VaVpI (Věda a výzkum pro inovace) a VpK (Vzdělávání pro konkurenceschopnost).
V další části úvodu konference byly shrnuty hlavní akce v roce 2007 – bezplatné školení 140 pedagogů v oborových produktech, grantová podpora Autodesk Academia GRANT, studentská soutěž Autodesk Academia Design, distribuce studentských licencí softwaru zdarma, setkání administrátorů Autodesk Academia Programu za podpory ESF projektů a systémová podpora jak studentů, pedagogů tak i škol prostřednictvím k tomu budovaných lokálních i celosvětových portálů.
V úvodní přednášce ředitel české pobočky Autodesku pan David Palas zdůraznil, že v celém 25-ti letém trvání společnosti byla vždy věnována velká pozornost takovým principům jako je podnikavost, globální pohled a týmový duch v rámci virtuální společnosti, kde vzdělávání a školy jsou významnou součástí této komunity.
Pan Josef Švenda, Sales Execution Director, EMEA Emerging Countries,ve svém příspěvku konkretizoval, proč je Autodesk již 25 let vedoucí světovou firmou oblasti navrhování, s jakou strategií, zázemím a klíčovým portfoliem produktů oslovuje zákazníky v celém světě. Přitom zdůraznil příležitosti i pro český a slovenskýtrh a také zdůraznil globální rozvoj ve všech oblastech zejména pak ve stavebnictví a infrastruktuře. Digitální prototypy jsou klíčovým nástrojem pro úspěšnost ve vzdělávání i komerčním podnikání.
Strategii Autodesku ve vzdělávání se věnoval ve svém vystoupení pan Radoslaw Cieslak,Education Sales Manager, Emerging Countries a ze širšího pohledu objasnil, proč Autodesk investuje do vzdělávání, jaké projekty nabízí vzdělávacím institucím, jak Autodesk spolupracuje s vysokými i středními školami a jak vidí společnost další možnosti a potenciál studentů a škol. Zejména se věnoval budování dlouhodobého vztahu s akademickým sektorem, popsal nástroje a prostředky portálu http://students.autodesk.com. V závěru svého vystoupení zdůraznil rostoucí význam spolupráce středních škol v Autodesk Academia Programu a rozšíření programu strategického partnerství s českými a slovenskými univerzitami. Nabídl partnerství budované na dlouhodobém vztahu s prosperující firmou, na základě širokého portfolia produktů pro vzdělávací sektor a zejména otevřenost a podporu kreativním a inovativním studentům a školám.
Závěr prvního bloku Autodesk Academia Fóra byl nejen návodem, jak zaujmout studenty, ale především ukázkou netradičního přístupu jak v návrhu, tak ve výuce.Pan Stephen Stott – Autodesk Education Program Manager MSD EMEA, ve své přednášce na téma Kreativita a inovace v návrhu a inženýrském přístupu na konkrétních příkladech ukázal metody a přístupy, které lze uplatnit v technických řešeních tak, aby byly inovativní, konkurenceschopné a zajímavé.Účastníci fóra hodnotili tuto přednášku jako velmi zajímavou, inspirující a ukazující nové netradiční přístupy v pedagogické a vědecko – výzkumné práci. Příslibem je rozšiřující se spolupráce i s českými školami a doufáme i v uspořádání workshopu na toto téma i pro školy v Autodesk Academia Programu.
Druhý blok prvního dne Autodesk Academia Fóra byl věnován novým produktům a řešením pro oblast strojírenství, stavebnictví a architektury, infrastruktury a digitálním médiím včetně zábavy. Každý účastník fóra tak měl příležitost seznámit se s komplexním portfoliem produktů a jejich nasazením do výuky a také se zástupci Autodesku za danou oblast (Víťa Štrouf, Channel Sales Manager MSD CHS, Oldřich Filipík, BSD aplikační inženýr, Dan Míka, Infrastructure Sales Execution Manager, Emerging countries, Martin Lichardus, BoneheadzSD, s.r.o., authorised distributor of Autodesk Media and Entertainment).
Přednášky byly v předsálí centra doprovázeny možností konzultací na konkrétních pracovištích s klíčovými produkty řady 2008 (Autodesk Inventor Professional, Autodesk Revit Architecture, Autodesk Civil, AutoCAD Map 3D 2008 a Autodesk 3ds Max.) A nechyběly ani produkty partnerů, které představili konzultanti partnerů SVS FEM s.r.o. a MCAE System s.r.o. A kdo se zajímal o výstupy práce studentů a jejich pedagogů, na posterových referátech měl možnost tradičně shlédnout výstupy letošního ročníku grantové podpory Autodesk Academia Grant 2007.
Tak jako každým rokem,i letos byl slavnostní večer zahájen předáváním statutů novým školám v Autodesk Academia Programu i školám, které mají ve výuce CAx technologií dlouhou tradici. Jejich seznam najdete na portálu Autodesk Academia Programu (http://autodesk.c-agency.cz/clenske-skoly).
Statuty předával do rukou zástupců škol ředitel Autodesku pan David Palas, přítomen byl take pan Radoslaw Cieslak a za Autodesk Academia Program pan Vlastimil Bejček.
Druhý den Autodesk Academia Fóra byl věnován jednání pracovních skupin.Pracovní skupinu strojírenství-elektrotechnika moderoval pan David Paloušek z FSI VUT v Brně, pracovní skupinu stavebnictví-architektura panJiří Špaček, lektor Computer agency,pracovní skupinu Infrastruktura paní Zdena Dobešová z UP Olomouc apracovní skupinu Digitální média a zábava pan Jan Lang, ředitel SPŠ aplikované kybernetiky z Hradce Králové.Pracovní skupiny probíhaly paralelně ve čtyřech sálech za účasti odborníků z Tech Data Distribution a také odborníků z praxe.
O náplni jednotlivých pracovních skupin jste si měli možnost přečíst již před konáním Autodesk Academia Fóra na stránkách Autodeskclubu (student) aportálu Computer agency (http://www.c-agency.cz).
Závěr dvoudenní konference byl společný pro všechny zúčastněné ahlavním tématem byla diskuze k výuce CAD na středních a vysokých školách. Z publikovaných příspěvků lze shrnout tyto mnohdy již známé skutečnosti:
Nedostatečná znalost anglického jazyka – studenti musí studovat výukové materiály, studie případů, white papers, manuály, software atd. a jejich znalost nejen obecné ale i odborné angličtiny je nedostatečná.
Studenti neumí tvůrčím přístupem řešit zadané problémy, nejsou vychováváni ke kreativitě, inovačním řešením, přitom konstruktér-projektant nese odpovědnost v podstatě za celý životní cyklus výrobku.
Ve středoškolské výuce se klade malý důraz na konstrukční technologie, studenti mají nedostatky v základech konstruování, chybí jim logické myšlení, malý důraz je kladen na výuku částí strojů a mechanismů, opomíjí se nebo v malé míře je zastoupena dnes již standardní metoda konečných prvků. Je třeba věnovat více pozornosti komplexním řešením a komplexnímu pojetí výuky CAx technologií.
Bylo ale také konstatováno, že díky komunitě škol, učitelů a studentů v Autodesk Academia Programu a jejich aktivitám jsou absolventi škol v tomto programu zapojených nejúspěšnější jak při dalším studiu na technických vysokých školách, tak konkurenceschopní na trhu práce.
Další část diskuze byla věnována kvalitě výuky. Certifikace a uznávání certifikátů by mělo být koncepční a prosazeno na Ministerstvu školství. Studentům na vysokých školách, zejména těm, kteří již prošli výukou CAD na středních školách, by se měla věnovat větší pozornost, např. zařazením nových kurzů jako např. kreativita návrhu. Určitě by vysoké školy našly další potřebné a specializované kurzy, často poptávané i komerčním sektorem.
V této části diskuze se ukázalo, že v příštím ročníku Autodesk Academia Fóra dáme větší prostor výměně názorů a „konfrotaci“, bohužel však závěry neslyšeli zástupci školské státní správy, i když byli jako vždy pozváni. Přitom síla většiny středních a vysokých škol zapojených v Autodesk Academia Programu je dnes více než zřejmá a ojedinělá i v rámci Evropské unie.
Závěr Autodesk Academia Fóra patřil vědomostní soutěži, která tradičně odměňuje úspěšné odpovědi na dotěrné otázky z portfolia řešení a projektů Autodesku a jeho partnerů.
Autodesk Academia Fórum bylo podle prvních ohlasů inspirativní a zajímavé. Prezentace a fotodokumentaci najdete na stránkách http://autodesk.c-agency.cz/prezentace-prednasejicich
a http://autodesk.c-agency.cz/foto, kde budete moci přispět svými postřehy, pochvalou i kritikou a doporučeními nejen pro přípravu Autodesk Academia Fóra 2008, ale i k dalšímu zkvalitnění a strategii celého Autodesk Academia Programu.