portál uživatelů
softwarů Autodesk

Autodesk Inventor pomohl Výzkumnému a zkušebnímu leteckému ústavu (VZLÚ) urychlit vývoj leteckého motoru

PRAHA, 29. listopadu 2007 – Společnost Autodesk, světový lídr v oblasti 2D a 3D návrhového softwaru pro výrobu, stavebnictví, média a zábavu,oznamuje že Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s. (VZLÚ) …

Autodesk Inventor pomohl Výzkumnému a zkušebnímu leteckému ústavu (VZLÚ) urychlit vývoj leteckého motoru

PRAHA, 29. listopadu 2007 – Společnost Autodesk, světový lídr v oblasti 2D a 3D návrhového softwaru pro výrobu, stavebnictví, média a zábavu,oznamuje že Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s. (VZLÚ) úspěšně využívá řešení Autodesk Inventor pro své vývojové aktivity. V rámci jednoho z projektů byl v tomto řešení navržen moderní reduktor malého turbovrtulového motoru. Projekt je řešen ve spolupráci sPrvní brněnskou strojírnou ve Velké Bíteši, kde probíhá stavba demonstrátoru tohoto turbovrtulového motoru.

Motor je jedním z pilotních výstupů výzkumného projektu, který započal v roce 2005 a s jehož ukončením se počítá v roce 2008. Do současné doby již v rámci projektu turbovrtulového motoru proběhly fáze modelování a konstrukční práce.Nyní probíhá etapa, kdy se v První brněnské strojírně realizují konstrukční díly motoru.

„V rámci projektu se potvrdilo, že Autodesk Inventor je produkt, který velmi dobře zvládá funkční návrh složitějších strojírenských záležitostí,“ říká Jan Ferjenčík, manažer prodeje strojírenských řešení, Emerging countries, Autodesk. „Inventor umožnil navrhování a zobrazování návrhu v reálném čase a díky nástrojům pro kontrolu funkčních kolizí ušetřil konstruktérovi čas, který by jinak musel věnovat manuálnímu ověřování. Vytvoření digitálního prototypu tak výrazně zkrátilo konstrukční etapu,“dodává J. Ferjenčík.

Klíčovou konstrukční výzvou projektu motoru byl návrh moderního reduktoru. Motor je dvouhřídelový s volnou turbínou – proud spalin generovaný jádrem motoru roztáčí volnou turbínu, jejíž hřídel vstupuje do reduktoru a roztáčí tak vrtulovou hřídel. Úlohou reduktoru je snížení vyššího počtu otáčekvolné turbíny na počet otáček vhodný pro vrtule letadla.

Inventor umožnil nejen snadno vytvořit a ověřit 3D model reduktoru, ale i odvodit z tohoto modelu všechny výkresy, rozřezat je do 2D plánů, podchytit veškeré vazby a přitom eliminovat chyby, které jinak většinou vznikají při manuálním překreslování. Konstruktér mohl jednoduchým způsobem odhadnout základní dimenze, základní dynamické vlastnosti a rozložení veličin, což nesmírně urychlilo konstrukční práce.

Součástí nároků na software byl také požadavek vizualizace výrobku v předvýrobní fázi, včetně nejrůznějších pohledů a animací, což řešení Autodesk Inventor umožnilo prostřednictvím integrovaného modulu Inventor Studio. Výsledky konstrukčních aktivit tak mohly být ve velmi názorné podobě zasílány do První brněnské strojírny ve Velké Bíteši, kde byla navíc také zajištěna potřebná kompatibilita s jiným systémem. Do budoucna VZLÚ předpokládá využití řešení Autodesk Inventoru i v dalších svých projektech.

Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s. (VZLÚ) v pražských Letňanech, který byl založen v roce 1922, patří mezinejstarší letecké ústavy na světě. Ústav je hlavním centrem leteckého výzkumu, vývoje a testování v České republice. VZLÚ zaměstnává v současné době 350 pracovníků. Významnou část činnosti VZLÚ tvoří projekty , získané na základě veřejných soutěží, kdy poskytovatelé prostředků jsou orgány státní správy nebo jde o projekty rámcových projektů Evropské Komise, zbytek připadá na komerční činnost pro soukromé i veřejné společnosti a organizace z ČR a zahraničí. Jedním z výzkumných útvarůVZLÚ je Útvar leteckých motorů.

První brněnská strojírna Velká Bíteš, a.s. je předním českým strojírenským podnikem který působí na trhu energetických zařízení, ekologických zařízení, letecké techniky, kryogenní techniky, galvanické povrchové úpravy a v dalších oblastech. Její Divize letecké techniky (DLT) jako jediná v České republice a jedna z mála firem v Evropě je schopna dodat zákazníkům po celém světě pomocné energetické jednotky (APU) na bázi malého turbínového motoru s výkonem do 80 kW. Nově DLT vyvinula a zavedla do sériové výroby již zmíněný malý proudový motor s označením TJ 100A s tahem 1100 N, který se stal základem vyvíjeného turbovrtulového motoru. V současné době zaměstnává První brněnská strojírna Velká Bíteš, a.s. zhruba 800 zaměstnanců.

O společnosti Autodesk

Autodesk je světový lídr v oblasti 2D a 3D návrhového softwaru pro výrobu, stavebnictví, média a zábavu. Od uvedení aplikace AutoCAD v roce 1982 vyvinul Autodesk nejširší portfolio špičkových řešení digitálního prototypování, která pomáhají zákazníkům prakticky zkoušet nápady ještě před jejich realizací. Společnosti žebříčku Fortune 1000 využívají nástroje Autodesku k vizualizaci, simulaci a analýze reálného fungování svých návrhů už v počátečních stádiích vývoje, což jim pomáhá šetřit čas a peníze, zvyšovat kvalitu a podporovat inovace. Další informace o společnosti Autodesk najdete na webových stránkách www.autodesk.com nebo www.autodesk.cz.

Autodesk je registrovaná ochranná známka společnosti Autodesk, Inc. ve Spojených státech a některých dalších zemích. Všechny ostatní názvy značek, produktů nebo ochranných známek náleží příslušným majitelům. Společnost Autodesk si vyhrazuje právo kdykoli bez upozornění pozměnit produktovou nabídku a specifikace svých produktů a nezodpovídá za typografické nebo grafické chyby, které se mohou v tomto dokumentu objevit.

© 2007 Autodesk, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.