Společnost RPS používá pro plánování dopravy a zeleně AutoCAD Map
Špatně udržovaná vegetace v blízkosti silnic může snížit viditelnost na křižovatkách, což může mít následky pro bezpečnost silničního provozu. Neudržované dopravní značené může taktéž ohrozit dopravu.…
Špatně udržovaná vegetace v blízkosti silnic může snížit viditelnost na křižovatkách, což může mít následky pro bezpečnost silničního provozu. Neudržované dopravní značené může taktéž ohrozit dopravu. Údržba krajiny zahrnuje sečení trávníků, prořezávání stromů a podrostu a doplňování rostlin. Za údržbu tohoto typu majetku je v Británii zodpovědná Highways Agency (dále jen Agentura), výkonná organizace ministerstva dopravy. Agentura má dohled nad více než 10 000 kilometry hlavních silnic a dálnic, zhruba 16 000 mosty, tunely, opěrnými zdmi, cyklostezkami a chodníky. Hlavním cílem Agentury je dosáhnout maximálního standardu při údržbě tohoto majetku s minimálními náklady. Agentura pro tyto činnosti smluvně vybírá společnosti, které jí v tomto cíli pomáhají. RPS je jednou z těchto společností a její kancelář ve městě Huddersfield implementovala řešení AutoCAD Map 3D pro podporu vývoje a údržby této části území.
Dálnice
Jednoduchý hlavní projekt
Kevin Stubbs je projektový manažer územního plánování z pobočky Huddersfield firmy RPS. „Měli jsme pouze dva roky na to, abychom zpracovali stovky starých analogových nákresů, některých z nich přes 30 roků starých, a vytvořili z nich plně aktualizovaná podrobná data pro počítačové zpracování územních plánů. To byl náš hlavní úkol v rámci projektu. S řešením AutoCAD Map 3D to šlo snadno.“ říká Kevin Stubbs. RPS zajišťuje profesionální poradenství a technickou podporu pro širokou oblast evnironmentálních disciplín, zahrnujících krajinářství, analýzy vlivů prostředí, plánování dopravy, odpadové hospodářství, krizové plánování nebo správu majetku. Společnost byla založena v roce 1970 a v roce 1995 vstoupila na londýnskou burzu, kde je vedoucí společností v oblasti služeb pro životní prostředí. Společnost nyní zaměstnává přes 2000 pracovníků a obrat v roce 2002 byl 104 milionů liber. Klíčem k úspěchu RPS je kombinace zaměstnávání vysoce profesionálních odborníků a obchodní zaměření na inovativní přístup ke všem zakázkám. Tým specialistů z RPS může být na vyžádání nasazen všude tam, kde je potřeba naplnit kvalitní technické a komerční očekávání. Pobočka RPS ve městě Huddersfield disponuje jedním z nejzkušenějších a nejpočetnějších týmů pro multidisciplinární environmentální úkoly v severní Anglii. Současné projekty zahrnují dálnici A1 z Darringtonu do Dishforth nebo výstavbu doků Clarence Dock v Leedsu. Kevin je absolventem oboru zaměřeném na ochranu a tvorbu krajiny na Manchester University, je členem organizace The Landscape Institute a v oblasti územního plánování a ochrany krajiny pracuje 14 let.
RPS zvítězila ve výběrovém řízení
V polovině devadesátých let minulého století se o údržbu okolí silnic a dálnic pokusily samotné obce, přes které jednotlivé úseky vedou. Přestože obce svěřené úseky udržovaly dle požadavků Agentury, nedošlo ve skutečnosti k žádným viditelným změnám. Náklady a pracovní plány byly obvykle uskutečněny dle originálních výkresů, často již zastaralých. Agentura tak raději v rámci své pravomoci rozdělila celé území na 25 oblastí, na jejichž údržbu (časově omezenou) vypsala výběrová řízení. Práce tak byly přiděleny organizacím najímaných Agenturou a dle návrhů ochrany krajiny, které připravily vítězné organizace. RPS zvítězila a získala tak kontrakt v oblasti číslo 16, nejprve společně jako konzultant se společností Owen Williams Group a poté s WSP Group. Následně získala RPS také podíl jako konzultant v oblasti životního prostředí a krajiny v oblasti 12 opět ve sdružení s WSP Group.
Spokojení a úspěšní uživatelé
Aby mohl tým RPS splnit zakázku, tak bylo nutné vytvořit přesný a aktuální pasportní plán celé oblasti silniční a dálniční sítě v hrabstvích Yorkshire a Humberside. Bylo nutné identifikovat, zaměřit a zmapovat všechny objekty pro pasport silniční sítě, aby z něj mohly být odvozeny potřebné údaje pro výpočet nákladů a údržby dle plánované údržby krajiny. Ačkoliv měla RPS přístup k posledním geodetickým datům, bylo také důležité zpracovat velké množství papírových plánů, které obsahovaly doplňkové informace. Pro další postup RPS připadaly v úvahu dvě možnosti. Buď implementuje nový systém, pro který bude nutné vyškolit všechny pracovníky a změnit pracovní postupy dle nabízených funkcí a nástrojů, nebo se pokusit zvýšit výkonnost stávajícího systému AutoCAD. Po delší úvaze a následném rozhodnutí se RPS stala velmi spokojeným a úspěšným uživatelem AutoCAD Map 3D. „Stávající plány od Agentury jsme převedli do vrstev, provedli jsme aktualizaci dat silniční sítě, doplnili jsme vegetační prvky a další objekty a z těchto dat jsme poté získali potřebné pasporty silniční sítě,“ říká Kevin Stubbs. „Poté jsme vytvořili databázi všech krajinných elementů, zaznamenali jsme jejich rozměry – plochu, délku, výšku a další údaje – a také jak a kdy by měl být tento prvek spravován. Z toho jsme pak vytvořili hlavní plán rozvoje krajiny, který nám umožnil stanovit rozpočet, program a instrukce pro terénní pracovníky zastoupené Agenturou.“
Most
Bylo mnoho důvodů, proč byl AutoCAD Map 3D nejlepším řešením. Kevin Stubbs potřeboval vytvořit pasport silnic v daném regionu tak, aby přesně kopírovaly jejich průběh v určité vzdálenosti (tedy buffer). Pouze AutoCAD Map 3D mu nabídl tuto možnost. Kevin dodává, „S AutoCAD Map 3D je možné uchovat výslednou kresbu v minimální velikosti, což přináší zvýšení výkonu. Velikost výkresů neroste s dalšími připojenými soubory. Jakmile se pracuje na určitém území, například křižovatce, je možné tuto část uložit do samostatného výkresu. To znamená, že pak pracuji bez zbytečných okolních detailů. Pracovali jsme s několika různými verzemi řešení AutoCAD Map. Jedním z velkých přínosů byl nástroj MVP (multiple view ports – vícenásobné zobrazení), protože díky němu jsme byli schopni zlepšit naše pracovní postupy. MVP nám umožňuje vložit samostatné segmenty do celkového výkresu silnice. Do té doby jsou všechny segmenty samostatnými výkresy. “ Kevin dále dodává, „Ačkoliv jsme byli zvyklí na AutoCAD, tak jsme cítili, že školení pro AutoCAD Map 3D bude nezbytné. Toto školení bylo velice potřebné, neboť jsme nyní začali pracovat novým způsobem a chtěli jsme vědět, jaké vstupy a výstupy můžeme od programu AutoCAD Map 3D očekávat a chtít. Školení prováděla společnost Key Systems, která je naším dodavatelem řešení. My jsme ukázali konzultantovi ze společnosti Key Systems, jak chceme AutoCAD Map 3D používat a on nás poté navedl na správnou cestu, jak toho dosáhnout. „Výsledkem je, že pro vytváření plánů údržby krajiny se v RPS používá AutoCAD Map 3D. Kevin pokračuje, „Podařilo se nám uskutečnit mnoho ustanovení pro ochranu krajiny, často s využitím geodetických dat, která byla většinou přímo napojena.“
Správa dálnic převzala datový model od RPS
Práce týmu RPS pomohla také dalším subjektům, které ji mohli využít v dalších projektech. Agentura převzala datový model vytvořený RPS, který poté vložila do vlastních provozních směrnic a manuálů. Kevin říká, „Agentura se zajímala o naše metodiky i způsob práce. Mnoho z našich myšlenek a pracovních postupů se promítlo do metodik Agentury. AutoCAD Map 3D nám umožnil snadno převést naše data do formátu potřebného pro environmentální databázi. Schopnost exportu z prostředí AutoCAD Map 3D do formátu MapInfo se ukázala také jako klíčová. Potřebovali jsme také propojení na tabulkové záznamy uložené v programu Microsoft Excel. To vše jsme zvládli díky řešení AutoCAD Map a nyní je cílem Agentury uložit všechny tyto informace do jednoho systému.“
Úspora času a financí
Jaké byly důsledky nasazení AutoCAD Map? Dle Kevina to především bylo dodržení naplánovaných časových rozvrhů. „Bez programu AutoCAD Map 3D bychom museli tvrdě bojovat o každou minutu a museli bychom implementovat další GIS systém. To by bylo zpočátku možná levnější, ale v konečném důsledky by se implementace prodražila o nutné přeškolení. Tiskové výstupy by byly z GIS systémů také dražší. AutoCAD Map 3D umí natočit a zarovnat jednotlivé sekce silniční sítě tak, aby vznikla pasportní mapa v potřebných pruzích. Jen tato možnost nám uspořila mnoho času a peněz.“ A jak z nasazení AutoCAD Map 3D těží Agentura? „Díky řešení AutoCAD Map 3D jsme schopni zadanou práci zvládnout rychleji, přesněji a s menšími náklady než jiné organizace.“ Je zcela jisté, že díky nasazení AutoCAD Map 3D může tým RPS dohlížet již na 5 regionů dálniční a silniční sítě.
„Protože používáme AutoCAD Map, tak jsme schopni pracovat více efektivně a také mnohem přesněji.“ – Kevin Stubbs Senior Associate and Chartered Landscape Manager